מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

אלמוג בוקר: החלום שלי הוא שכל תושב עוטף עזה יראה מהבית שלו נוף לים

מהיום הראשון למלחמה לעיתונאי אלמוג בוקר שני כובעים: איש משפחה שפונתה מעוטף עזה ועיתונאי שמדווח מהשטח. על המתח הזה הוא אומר: "המשפחה מבינה שזה סוג של שליחות", על החזרת התושבים: "במערכת הביטחון ימצאו את עצמם לבד" ועל התקווה הגדולה: "שלא נצטרך ממ"דים" | ראיון

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 04/01/24 13:57 כג בטבת התשפד

אלמוג בוקר: החלום שלי הוא שכל תושב עוטף עזה יראה מהבית שלו נוף לים
אלמוג בוקר, "כמו מילואים, סוג של שליחות", צילום: רונן אקרמן

"כשהתושבים רואים שביום שאחרי המדינה מחפשת איך להתמגן כדי לעצור את האיומים, הם מבינים שהם חוזרים לאותו מצב של ה-7 באוקטובר", טוען עיתונאי "חדשות 13" אלמוג בוקר כשהוא רואה את העבודות על קירות החציצה שבונה משרד הביטחון בין רצועת עזה ויישובי עוטף עזה. בראיון "לחדשות כיפה" הוא מסביר מה הם ארבעת התנאים שיחזירו את רוב התושבים ומותח ביקורת על ההתנהלות של מערכת הביטחון. "למגן את היישובים זאת התשובה ההפוכה בדיוק למטרה הזאת" הוא אומר.

בוקר מתאר מצב אותו התושבים בעוטף לא יהיו מוכנים לספוג: "אם אתה בונה להם קירות הסתרה אתה אומר להם שגם הנסיעה שלהם בכבישים לא תהיה בטוחה". לאחרונה התבטא ברשתות החברתיות בחריפות כנגד בניית המכשולים, "אם אני הייתי ראש רשות הייתי נעמד מול הדחפורים ולא נותן להם לעבוד".

ארבעת התנאים לחזרת התושבים

בוקר כאמור, מונה ארבעה דברים שיהיו חייבים לקרות כדי שרובתושבי עוטף עזה יסכימו לשוב לביתם. "הצבא חייב להישאר ברצועת עזה" הוא מונה את התנאי הראשון ומוסיף: "יהיו חייבים לייצר אזור חיץ בין בתי התושבים לבין מה שיקום ברצועת עזה ביום שאחרי, לפחות 2 ק"מ של רצועת ביטחון". בעניין הזה הוא מוסיף: "כשאני מסתכל מהחלון של הבית שלי אני לא רוצה לראות שום דבר, שלא יהיה בית שיוכלו לירות עליי ממנו טיל נ"ט".

העבודות שהחל משרד הביטחון בעוטף, בוקר תוקף

העבודות שהחל משרד הביטחון בעוטף עזה, בוקר תוקף צילום: משרד הביטחון

התנאי השלישי הוא הצבת חיילים בתוך היישובים למשך השנה הקרובה לפחות ומונה גם את הקמתם של בתי ספר חדשים מרוחקים מהגדר כתנאי לחזרת התושבים: "היום בתי הספר של עוטף עזה צמודים לגדר ולכן אי אפשר לחזור אליהם, יהיו חייבים להקים בתי ספר ממוגנים שנמצאים בטווחים הרחוקים יותר, עד שכל התנאים האלה לא יקרו אי אפשר לבקש מהתושבים לחזור ואי אפשר לשחד את התושבים ב-20 אלף שקל בחודש" הוא אומר ומתכוון למענק שהוצע לתושבים שיחזרו ליישובים.

והתושבים נחושים לא לחזור עד שיתקיימו התנאים הללו?

"צריך לעשות הפרדה בנושא בין משפחות עם ילדים לבין אנשים מבוגרים שמביעים יותר רצון לחזור לבתים" הוא אומר. בנוגע לסביבתו האישית וחבריו לקיבוץ הוא מוסיף: "סדר גודל של 90% מהאנשים שנמצאים במלון יחד עם המשפחה שלי, לא רואים את עצמם חוזרים בלי התנאים האלה, לא עכשיו ולא בעוד חודשיים".

זיקים, לא עוד ממ"דים

זיקים, לא עוד ממ"דים. צילום: Edi Israel,FLASH 90

"מערכת הביטחון תמצא את עצמה לבד"

שר הביטחון גלנט הצהיר השבוע כי מערכת הביטחון נערכת להחזרת התושבים בטווח של 4-7 ק"מ, אני תוהה באוזניו אם הדברים לא באים בניגוד לעמדה שהציג, בוקר משיב בנחרצות: "שר הביטחון יכול להגיד מה שהוא רוצה, נכון לרגע זה, ההחלטות של מערכת הביטחון מתקבלת מעל הראשים של התושבים והם ימצאו את עצמם לבד, הם יכולים לצעוק עד מחר 'אפשר לחזור הביתה' אבל אנשים לא יחזרו".

ביום ה-7 באוקטובר, בוקר, בעצמו תושב קיבוץ זיקים, היה הראשון לדווח על המתחולל מעוטף עזה ומאז עושה זאת במשך שלושת החודשים האחרונים. למעשה, הוא חווה את האירועים בשני הכובעים שלו, גם כתושב שצריך לדאוג למשפחה ברגעים הקשים אך גם כעיתונאי עם מחוייבות להעביר את המידע הנחוץ החוצה.

"הילדים היו מתקשרים אליי כמה פעמים ביום"

"הסיטואציה שאנחנו נמצאים בה לא מאפשרת להתנהל אחרת, אין ספק שזה מורכב שאתה גם מסקר את האזור וגם המשפחה שלך מתנהלת באירוע הזה ואתה צריך לדאוג להם" הוא מתאר את הלבטים באותם רגעים קשים. "יחד עם זאת אנחנו מבינים שאנחנו נמצאים בקרב על מדינת ישראל ולכן עם כל הקושי, גם שלי האישי וגם של המשפחה שלי, אנחנו מוכנים לקבל כל דבר כדי שנכריע את חמאס, נחזיר את החטופים ונחזור הביתה".

אלמוג בוקר, מלווה את שידורי חדשות 13 מהרגעים הראשונים

אלמוג בוקר, מלווה את שידורי חדשות 13 מהרגעים הראשונים של השביעי האוקטובר. צילום: Yonatan Sindel,Flash90

איך המשפחה מקבלת את העבודה שלך עם הסיכונים שבה, אחרי כל מה שעברתם?

"בשבועות הראשונים הייתה דאגה מאוד גדולה, הילדים היו מתקשרים אליי כמה פעמים ביום כדי לדעת איפה אני נמצא. הם הבינו את החשיבות להישאר ולשדר מהעוטף בימים האלה אבל גם היה קשה להם בגלל הסכנה" הוא אומר, "נראה לי שכל המשפחה הבינה שזה סוג של שליחות מבחינתי, ממש הקרב על הבית, עם כל הקושי הם מקבלים את זה ומבינים את זה".

"לא נצטרך יותר התרעות של צבע אדום, לא נצטרך ממ"דים"

מאז פרוץ המלחמה בוקר מזוהה עם האמירה "זה או הם או אנחנו" והוא נחרץ בנושא. אני שואל אותו איך הוא רואה את העתיד בעוטף בעוד שנה: "התקווה הגדולה שלנו זה שביום שאחרי לא נצטרך יותר התרעות של צבע אדום, לא נצטרך ממ"דים, שכל אחד מהילדים יוכל לישון בחדר משלו ולא שיצטרכו לישון יחד ביחד מחשש שיהיה איום מהרצועה" הוא אומר.

"אני חושב שלעבודה של צה"ל בעזה יש משמעות גדולה שיכולה לייצר כאן עתיד אחר ביום שאחרי, רק צריך לאפשר לו לעשות את העבודה". למרות משב הרוח האופטימי, בוקר מדגיש עוד נקודה אחת חשובה ומבהיר כי גם אם ביום שאחרי ייספוג עוטף עזה ירי של רקטות כפי שהזהירו לאחרונה גורמים בטחוניים, ישראל לא תשתוק ותגיב מיידית: "זה יהיה המבחן הכי גדול שלנו" הוא אומר, "אסור יהיה להגיב בתגובות מדודות, שבצד השני יבינו שאין יותר טרור מרצועת עזה".

מה החלום שלך?

"מה שהייתי רוצה לראות יותר מהכל, זה שכל תושב מהעוטף שיסתכל על הנוף מהבית שלו יראה נוף לים, זה החלום הכי גדול".