מלחמת מגן וחץ
מלחמת מגן וחץ

חזקים בהסברה ברשתות החברתיות? כך תימנעו מבעיות משפטיות

מאז פרוץ מלחמת "חרבות ברזל", ישראלים רבים התגייסו בצורה יוצאת דופן לזירת ההסברה ברשתות. פעולות הסברה אלה, עשויות להביא איתם לעיתים סיכונים משפטיים. כך תמנעו מהם

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/11/23 12:29 כט בחשון התשפד

חזקים בהסברה ברשתות החברתיות? כך תימנעו מבעיות משפטיות
רשתות חברתיות , צילום: shutterstock

הלחימה בזירת ההסברה: מאז פרצה מלחמת "חרבות ברזל", ישראלים רבים מנהלים בהתנדבות פעילות "הסברה" ענפה ומשתתפים בשיח ברשת בכל רחבי העולם. פעולות ההסברה הללו עשויות ליצור ערפל משפטי סביב הזכות להשתמש בתכנים של אחרים לצרכי הסברה.

משרד המשפטים מדגיש כי הצורך בשימוש בתכנים שיצרו אחרים הוא ברור. חלק ממעשי הזוועה במתקפה תועדו בזמן אמת על ידי מרצחי החמאס והועלו לרשתות החברתיות השונות, כמו גם תכנים שצולמו על-ידי גורמי ביטחון שונים, שירותי הצלה וגורמים נוספים, לרבות צבא ההגנה לישראל והמכון לרפואה משפטית, וכן אנשים פרטיים וגורמים מדינתיים בישראל ומחוצה לה.

כך תימנעו מבעיות משפטיות

אם יצרתם תוכן בעצמיכם, או אם השתמשתם בבינה מלאכותית לשם יצירת תוכן משלכם, כמובן שאין עליו כלל הגבלה. ניתן לשלוח ולהפיץ את החומרים הללו בכל מקום שהוא.

עם זאת, אם אתם משתמשים בתוכן שאחרים יצרו, צריכה להיות לכם רשות להפצתם. על מנת לצמצם את הסיכונים המשפטיים בתחום זכויות היוצרים, משרד המשפטים ראה לנכון לנסח מספר כללי אצבע לאזרח המסביר:

1. ניתן לשתף תכנים ששותפו באופן רחב ברשתות או בקבוצות פתוחות.

2. ניתן לשתף תכנים שמפרסמם הוא אינו גוף כלכלי שמרוויח מהם.

3. ניתן לשתף תכנים שאינם עומדים מאחורי "חומת תשלום", כלומר, תכנים שהגישה אליהם היא חינמית.

אם התכנים הם תכנים מקבוצה סגורה, כאשר המפרסם ביקש שלא להפיצם, או אם מדובר בתכנים מגופים כלכליים שלא אישרו הפצה של התוכן או אם מדובר באתרים שהכניסה אליהם היא אינה חינמית - ההמלצה היא לחשוב פעמיים או להתייעץ לפני פרסום התוכן.

כללי אצבע להימנעות מסיכונים משפטיים בהסברה ברשת

כללי אצבע להימנעות מסיכונים משפטיים בהסברה ברשת צילום: משרד המשפטים

זירת ההסברה האזרחית היא זירה חשובה מאין כמוה. יחד, גם בה ננצח.