עורך הדין המוכר תבע 150 מיליון שקלים מהכנסת - והפסיד

בית המשפט המחוזי בירושלים דחה תביעת פיצויים בסך עשרות מיליוני שקלים נגד הכנסת, לאחר ביטול פרוייקט בנייה במשכן הכנסת הישן. התובע יוצג בידי עורכי הדין דוד שימרון ומיכאל ראבילו

חדשות כיפה חדשות כיפה 05/09/23 16:23 יט באלול התשפג

עורך הדין המוכר תבע 150 מיליון שקלים מהכנסת - והפסיד
משכן הכנסת הישן, צילום: יעקב wikipedia CC BY-SA 4.0

בית המשפט המחוזי בירושלים דחה השבוע תביעת פיצויים בסך 150 מיליון שקלים שהוגשה נגד הכנסת ומנהל מקרקעי ישראל, בגין הפקעתו של "בית פרומין", בית משכנה הקודם של הכנסת. היזם, פעיל הליכוד אילן רג'ואן, זכה במכרז על המבנה במסגרת תוכנית להקמת מבנה בן 16 קומות במקום. בעקבות סערה ציבורית שקמה סביב הקמת המבנה, הליכי התכנון עוכבו והנושא עלה בפני ועדות שונות של הכנסת.

פיצויים בסך עשרות מילוני שקלים

במהלך הדיונים, הוגשו הצעות שונות להקמת מוזיאון הכנסת במקום ובשנת 2010 התקבל חוק מוזיאון הכנסת וזכויותיו של רגו'אן הופקעו מהנכס, והוא קיבל פיצויי הפקעה בסך של כ-44.5 מיליון שקלים. לצד זאת נשמרה לו האפשרות להגיש גם תביעה לפיצויים מעבר לכך.

רג'ואן, יוצג על ידי טובי עורכי הדין בישראל, דוד שמרון שייצג את משפחת נתניהו בעבר, ומיכאל ראבילו שייצג את ממשלת נתניהו בנושאי עילת הסבירות והרפורמה המשפטית ונחשב למקורבו ואיש סודו של נתניהו. במסגרת התביעה, נתבעו את הנזקים ואובדן הרווחים שנגרמו לרג'ואן בשל ביטול הפרוייקט, ונטען כי התנגדות הכנסת לתכנית המופקדת אשר הוצגה במסגרת המכרז, מהווה הפרה של ההסכם. אולם בית המשפט דחה את התביעה וקבע כי לא יימסרו לרגו'אן פיצויים נוספים.

מיכאל ראבילו, ייצג בתביעה

מיכאל ראבילו, ייצג בתביעה צילום: Yonatan Sindel/Flash90

"לא הונחה כל תשתית שההסכם נחתם בשם הכנסת"

בית המשפט קבע כי החוזה שנחתם מול מנהל מקרקעי ישראל המטיל על היזם חובה להגדיל את זכויות הבניה בנכס, איננו מטיל כל חיוב על הכנסת או על חברי הכנסת ואין בהתנגדותם לתכנית כדי להוות הפרת הסכם או הפרת חובת תום לב. בית המשפט הדגיש את מעמדה הייחודי של הכנסת ואת עיקרון הפרדת רשויות וקבע כי לא הונחה כל תשתית לכך שההסכם נחתם בשם הכנסת ואף לא על דעתה.

בהודעת הפרקליטות נכתב כי: "בית המשפט קיבל את טענת הפרקליטות לפיה קבלת טענות התובעת תהווה כבילה של שיקול דעתה של הרשות המנהלית בבואה לבצע את תפקידה, ובענייננו הכנסת, וזאת אין לאפשר". בית פרומין שימש כמשכנה הקודם של הכנסת עד שנת 1966, והוא ממוקם ברחוב קינג' ג'ורג' במרכז העיר ירושלים. במשכן פעלו הכנסות הראשונה ועד השישית.