רבנית ורב חרדי ישתפו פעולה ביוזמה חדשה לפתרון המשבר

מספר אנשי ציבור מכלל המגזרים חברי מציעים להתחיל "תהליך להתחדשות הדמוקרטיה הישראלית, אשר יוכל לחזק את המערכת הפוליטית ולהפיח אמון ואנרגיה מחודשים במוסדות המדינה" | מפרטי התכנית: האסיפה המכוננת תהא בת 100 חברים

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/07/23 22:16 יז בתמוז התשפג

רבנית ורב חרדי ישתפו פעולה ביוזמה חדשה לפתרון המשבר
הפגנה נגד הרפורמה המשפטית בירושלים, השבוע | , צילום: Chaim Goldberg/Flash90

בזמן שהמחאות נגד הרפורמה המשפטית עלו שלב, קבוצה של אישי ציבור ממגזרים שונים, מנסה להביא לפתרון מכיוון אחר: "אסיפה מכוננת לישראל – ממשבר להזדמנות". חברי הקבוצה ערכו לדבריהם בשבועות האחרונים "תהליך של למידה והקשבה, התייעצות עם מומחים והוגים בארץ ומחוצה לה, למידה ממודלים היסטוריים ועכשוויים של כינון חוקות בעולם - ההצלחות כמו גם הכישלונות - ודיונים ממושכים ביכולת ליישם את לקחיהם בישראל. זוהי יוזמה עצמאית והתנדבותית שאינה ממומנת בידי אף גוף".

"לגבש את החברה בישראל ולהפיח אמון ואנרגיה מחודשים במוסדות המדינה"

מקימת הקבוצה היא פרופסור נטע ברק-קורן מהאוניברסיטה העברית. תחתיה נמצאים הרבנית ד"ר תרצה קלמן ממכללת תלפיות, פרופסור חני לרנר מאוניברסיטת תל אביב, הרב יוסף קמינר מייסד וראש מכון חכמת התורה, ד"ר יהודה מימרן חבר סגל בבית הספר למנהיגות ע"ש מנדל, גדיר האני אשת חינוך מעכו ופרופסור משה הלברטל ממחברי מסמך רוח צה"ל.

הרבנית תרצה קלמן |

הרבנית תרצה קלמן | צילום: שרה דינרשטיין גרבר

חברי היוזמה מציעים "תהליך להתחדשות הדמוקרטיה הישראלית, אשר יוכל לחזק את המערכת הפוליטית, לגבש את החברה בישראל ולהפיח אמון ואנרגיה מחודשים במוסדות המדינה". כל זאת באמצעות כינון אסיפה מכוננת, גוף נבחר שייעודו: גיבוש העקרונות וכללי היסוד של הדמוקרטיה הישראלית בהסכמה רחבה, כולל תשתית להמשך ניהול ויישוב המחלוקות בעם.

תקציר פרטי התכנית

  1. האסיפה המכוננת תהא בת 100 חברים, אשר ייצגו את כל אזרחי ישראל. שליש מחברי האסיפה יבחרו בידי הכנסת ושני שליש מחברי האסיפה יבחרו בידי הציבור הרחב בבחירות כלליות מיוחדות.

  2. האסיפה המכוננת תגבש את עקרונות וכללי היסוד של הדמוקרטיה הישראלית בחתירה לקונצנזוס של כל הקבוצות המרכיבות אותה, לאחר תהליך לימוד משותף ובדיוני עומק. מנגנון זה יבטיח שותפות בקבלת ההחלטות לכלל קבוצות האסיפה ולא יאפשר לאף קבוצה ניצחון דחוק. חברי האסיפה יגבשו את הסכמותיהם ברוב גדול אשר לא יפחת משני שליש האסיפה.

  3. האסיפה המכוננת תוכל לעסוק ביחסי הרשויות ושיטת הבחירות; באיזונים ביחסי הפרטים, הקהילות והשלטון; ובזכויות ובחובות האזרחים. האסיפה המכוננת לא תתערב בפעילות השוטפת של הכנסת והממשלה, לא תחלק תקציבים, לא תבצע מינויים, ולא תחוקק חוקים.

  4. תוצרי האסיפה יובאו בפני הציבור הישראלי, ראשית לקבלת הערות מהכנסת ומהציבור, ולאחר מכן לאישור במשאל עם ולאשרור הכנסת.

  5. המלצתם היא כי הכנסת תכנס וועדה המורכבת מנציגי כל סיעות הכנסת, בשיתוף מומחים ונציגי ציבור, לקביעת המתווה להקמת האסיפה.

הפגנה במודיעין, הערב |

הפגנה במודיעין, הערב | צילום: Jonathan Shaul/Flash90

"אנו מציעים להקים את האסיפה המכוננת מחדש"

חברי הקבוצה מסבירים: "מאז הבחירות הראשונות שנערכו בישראל לא כוננה אסיפה מכוננת לגיבוש ההסדרים החוקתיים של ישראל לכדי מקשה יציבה וקוהרנטית, והכנסת נמנעה מלעשות זאת עד כה. אנו מציעים להקים את האסיפה המכוננת מחדש".

עוד הם אומרים כי "מטרתנו בהצעת מתווה מפורט לכינוס אסיפה מכוננת לישראל היא לפרוץ מוצא מהמשבר אליו נקלעה החברה הישראלית בחודשים האחרונים. אנו סבורים שהקמת האסיפה המכוננת יכולה להוות ראשית פתרון, והאסיפה המכוננת בפעולתה תוכל לייצר את הפתרון עצמו בגיבוש ההסכמות הרחבות הנחוצות למדינת ישראל".

נציין כי לטענת ראשי הקבוצה היוזמה היא התנדבותית וכי היא אינה ממומנת על ידי אף גוף.