האקדמיה ללשון במחווה למתמודד החרדי באח הגדול: "הוא לגמרי מאנ"ש"

האקדמיה ללשון העברית בשיעור מקוצר לביטויים הנפוצים במגזר החרדי - איך אומרים אמא ואבא ביידיש, מה משמעות המילה "טעפעלע" ולמה יענקי הוא לגמרי מאנ"ש? בדקו עד כמה אתם "אוחזים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 30/06/23 13:34 יא בתמוז התשפג

האקדמיה ללשון במחווה למתמודד החרדי באח הגדול: "הוא לגמרי מאנ"ש"
יענקי גולדהבר, האח הגדול, צילום: רן יחזקאל

העברית היא שפה מגוונת ממש כמו הדוברים שלה - חרדים, חילונים או דתיים, לכל מגזר יש עגה מיוחדת משלו עם ביטויים שמאפיינים את אורח החיים והנורמות החברתיות שלו. עם הצטרפותו של יענקי, מתמודד החרדי לבית "האח הגדול", האקדמיה ללשון העברית החליטה להרים את הכפפה ולכתוב את "המילון החרדי - עברי המקוצר", שכולל ביטויים ביידיש ומשמעויות חדשות למילים מוכרות. אז גם אתם יודעים לדבר "חרדית"? 

"יענקי הזה הוא לגמרי מאנ"ש"

האקדמיה ללשון מסבירה שמאמע וטאטע זה אימא ואבא, באבע וזיידע - סבתא וסבא ומז'יניק הוא בן הזקונים. צ'יקאווער הוא כינוי לתלמיד ישיבה שחושב את עצמו, שפיץ הוא הרווק שנמצא המוצלח ביותר וצו"לניק (ראשי תיבות של צדיק ורע לו) הוא פשו חנון. גם בגזרת החתונות והשידוכים יש כמה מילים מיוחדות: טעפּעלע זה הצעה לשידוך ווארט הוא המפגש הראשון בין משפחות החתן והכלה.

אחד הביטויים הנפוצים בציבור החרדי הוא "לאחוז" - "ניסיתי ללמוד אבל לא אחזתי", "לא אחזתי שעוד מעט נכנסת השבת", בביטוי הזה משתמשים כדי לומר שמשהו לא נקלט או נשכח. אם אתה "אוחז" ממשהו, זה אומר שאתה מעריך אותו. עוד ביטוי נפוץ הוא "מאנ"ש" - ראשי תיבות של "אנשי שלומנו", כלומר, אחד מאיתנו, או אחד משלנו. באקדמיה ללשון התבדחו: "יענקי הזה הוא לגמרי מאנ"ש".

‍‍ ‍‍‍‍‍