עיתונאים סיקרו מחאה נגד רצח הצעירה הדרוזית והותקפו - אחד מהם פונה למיון

הכתב לענייני החברה הערבית בחדשות 13, עלי מוגרבי, והצלם גדעון לב ארי, הותקפו על ידי מתפרעים במהלך דיווח מהפגנת להט"ב בצומת כישור לאחר רצח הנערה שרית אחמד: "הם אמרו לנו - 'אתם מסקרים אותם ונותנים להם במה, אז במה אתם שונים מהם?'"

חדשות כיפה חדשות כיפה 11/06/23 09:07 כב בסיון התשפג

עיתונאים סיקרו מחאה נגד רצח הצעירה הדרוזית והותקפו - אחד מהם פונה למיון
אולפן חדשות 13, צילום: חדשות 13

שרית אחמד, בת 18 מכסרא שבגליל העליון, נורתה למוות ביום שישי סמוך לכניסה לירכא, לאחר שספגה איומים על רקע נטייתה המינית. שני עיתונאי "חדשות 13", עלי מוגרבי וגדעון לב ארי, סיקרו את המחאה על הירצחה של שרית, ופורעים שהגיעו לצומת בתום ההפגנה השחיתו אנדרטה שהוקמה לזכרה, תקפו את צמד העיתונאים ואף שברו את הטלפון הסלולארי של מוגרבי.

"חדשות 13 רואה בחומרה את התקיפה ומצפה מהמשטרה למצות את הדין עם האשמים"

מהמשטרה נמסר כי "לאחר עזיבת הכוחות הגיעו למקום מספר צעירים שהורידו את דגלי הגאווה שנתלו במקום ושברו את הטלפון הנייד של עיתונאי שנכח במקום וסיקר את המחאה. המשטרה פתחה בחקירה במטרה לאתר את המעורבים".

בתגובת הערוץ לאירוע הקשה, נכתב כי צוות חדשות 13, עלי מוגרבי הכתב לענייני החברה הערבית, וגדעון לב ארי צלם הערוץ, הותקפו על ידי מתפרעים במהלך דיווח מהפגנת להט"ב בצומת כישור לאחר רצח הנערה שרית אחמד. לדברי הערוץ, "עלי חטף מכות יבשות ופונה למיון. כמו כן, שברו את הטלפון האישי שלו. חדשות 13 רואה בחומרה את התקיפה ומצפה מהמשטרה למצות את הדין עם האשמים".

עלי מוגרבי |

עלי מוגרבי | צילום: רן יחזקאל, ויקיפדיה, CC BY-SA 3.0

"לא יודע איך ניצלנו וברחנו מהמקום"

בראיון שנערך עמו ב"חדשות 13" לאחר התקיפה, סיפר מוגרבי מבית החולים: "הם אמרו לנו - 'אתם מסקרים אותם ונותנים להם במה, אז במה אתם שונים מהם?' ניסיתי להסביר להם שאנחנו לא קשורים ורק עושים את העבודה שלנו. אבל הם גנבו ממני את הטלפון, שברו אותו, והתחילו לתת לי מכות וחבטות בגב וביד עד שגדעון  קרא לי לקפוץ לרכב. לא יודע איך ניצלנו וברחנו מהמקום".

לב ארי האשים את המשטרה: "היו במקום הרבה מאוד שוטרים וניידות, מפני שהטקס התקיים כשברקע איום של אדם דרוזי שעצר כל רכב שנסע לירכא ואמר לנהגים 'יש כאן טקס של להט"בים, צריך לעשות משהו'. הוא ניסה לגייס פורעים, והשוטרים לא עשו כלום כדי לעצור אותו, למרות שראו אותו". עוד טען כי ראה את השוטרים וסימן להם להגיע: "הם הסתכלו עלינו, הסתובבו ונסעו. ממש ככה. ראיתי עוד שוטר במרחק של 150 מטר וצעקתי לו 'תוקפים את הכתב'".

ירכא, ארכיון |

ירכא, ארכיון | צילום: Basel Awidat/Flash90

"מזועזעים ועצובים מהפגיעה בעמיתינו ובחופש העיתונות"

ארגון העיתונאים והעיתונאיות, אשר מייצג את עיתונאי 13, דורש מהמשטרה לאתר ולהעמיד לדין את האחראים לתקיפת הכתב והצלם: "אנו מזועזעים ועצובים מהפגיעה בעמיתינו ובחופש העיתונות. מעדויות שהגיעו לידינו על אף שהיה כח משטרה בקרבת מקום, איש לא נחלץ לעזרת צוות השידור. על מפכ"ל המשטרה לתחקר את האירוע ולהדגיש בפני השוטרים בשטח את חשיבות חופש העיתונות וביטחון העיתונאים".

"אובדן החוק והסדר המאפשר את האלימות המקפחת חיים הוא גם שמאפשר את הפגיעה בעיתונאים"

יושבי ראש "אגודת העיתונאים ירושלים", עפרה סתת מילוא ומיקי קליין דרשו מראש הממשלה נתניהו והשר לביטחון לאומי בן גביר, "לפעול מיד כדי להבטיח שהתוקפים יועמדו לדין ובמקביל לאמץ תוכנית להחזרת החוק והסדר לרחובות תוך שמירה על תפקידם החיוני של העיתונאים במרקם החברתי והאזרחי במדינה".

לטענת השניים, "אובדן החוק והסדר המאפשר את האלימות המקפחת חיים הוא גם שמאפשר את הפגיעה בעיתונאים המבקשים לסקר ולהתריע על הדברים. התבטאויות הגובלות בהסתה נגד עיתונאים, גם מצד נבחרי ציבור, רק מגבירות את הסכנה הברורה והוודאית לפגיעה בהם ולכן יש להעמיד לדין גם מי שמסית נגד עיתונאים ולא להמתין לפגיעה פיזית בהם".