חודש חריג בעולם היהודי: זאת הסיבה שבחו"ל יקראו פרשה אחרת השבת

להפטרות אותן קוראים בבתי הכנסת ישנם מנהגים רבים שנהוגים בעדות ישראל השונות, אולם לא כך הדבר בפרשות השבוע שנקראות באופן אחיד בכלל הקהילות | השנה בעקבות יום טוב שני של גלויות - המצב הסתבך

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 01/06/23 16:31 יב בסיון התשפג

חודש חריג בעולם היהודי: זאת הסיבה שבחו"ל יקראו פרשה אחרת השבת
צילום: shutterstock

חג השבועות אותו חגגנו זה מכבר, חל השנה ביום שישי, ובשבת הצמודה לו קראו בבתי הכנסת את פרשת השבוע, "נשא". בשבת הקרובה יתכנסו יהודי ארץ ישראל בבתי הכנסת ויקראו את פרשת "בהעלותך". כך ינהגו כאן בישראל, אבל מה המצב בחו"ל? בעניין ההפטרות ישנם מנהגים רבים בעדות ישראל השונות, אולם לקריאת הפרשה אין הבדלים כפי שהיה בעבר, ובכלל העדות קוראים את אוחזים באותה פרשה. 

רווח של פרשה אחת

השנה נוצר מצב שונה בתכלית, כזה שמתרחש פעם בכמה שנים. פרשת השבוע הקרובה תהיה שונה בישראל ובחוץ לארץ. כאמור, בישראל נקרא את "בהעלותך", ובחו"ל נקרא את "נשא". מצב זה קיים כאשר כאשר אחד מהרגלים חל ביום שישי ויום טוב שני של גלויות, שכידוע לא חל בישראל - חל בשבת. 

במקרה שיום טוב שני של גלויות חל בשבת, בחוץ לארץ קוראים קריאה של שלושת הרגלים מפרשת המועדות מספר דברים, ובארץ ישראל את פרשת השבוע שעל הסדר.

צילום: shutterstock

הדרך לסגור את פער פרשיות השבוע בשבת 

הרווח בין ארץ הקודש וארצות הגולה יימשך עד אשר נגיע לשבת בה נקראות שתי פרשות במחובר, השנה ב"חוקת-בלק". בישראל שתי הפרשות יקראו בנפרד, ובחו"ל במחובר. 

נציין כי בסך הכל ישנם שלושה מצבים שונים כאלה:

  • ראש השנה וסוכות אינם חלים ביום שישי, כך גם יום ראשון של פסח, על פי הכלל הידוע - לא אדו ראש ולא בדו פסח.
  • כאשר שביעי של פסח נופל ביום שישי ואז יום שמיני של פסח חל בשבת בכמה מצבים, שאחד מהם יכול לגרום לכך שהפרשות יתאחדו רק לאחר שלושה חודשים. 
  • שנה בה חג שבועות חל ביום שישי, כמו בשנה זו.