ראיון פעיל השמאל הדתי שארגן תרומות לחווארה: "אמשיך לקדם יהדות חומלת"

בראיון לחדשות כיפה, טוען יאיא פינק כי הציבור הדתי לאומי צריך להצטרף למחאות נגד הרפורמה המשפטית | על קמפיין התרומה למען תושבי חוווארה אותו הוא מנהל: "מי שהיו אמורים להוביל את הקמפיין הזה אלו הרבנים ואנשי ציבור בציונות הדתית"

אביה טובי אביה טובי, חדשות כיפה 02/03/23 15:34 ט באדר התשפג

פעיל השמאל הדתי שארגן תרומות לחווארה: "אמשיך לקדם יהדות חומלת"
יאיא פינק, צילום: יחצ

השבוע האחרון היה אחד השבועות הסוערים שידעה מדינת ישראל. הוא החל בשני פיגועי ירי קטלניים שגבו את חייהם של שלושה אזרחים ישראלים והמשיך במהומות והפגנות. כתוצאה מהפיגוע בו נרצחו הלל ויגל יניב הי"ד, עשרות אזרחים הציתו רכבים ובתים בחווארה, העיירה בה יצאו המחבלים. ביום רביעי, המפגינים הכריזו על "יום השיבוש הלאומי" וכתוצאה מכך התפתחו אלימים בין מפגינים לשוטרים בתל אביב ומאוחר יותר עשרות מפגינים הקיפו את המספרה בו שהתה רעייתו של ראש הממשלה, שרה נתניהו.

בראיון לחדשות כיפה, פעיל השמאל הדתי, יאיא פינק, מספר על אירוע שארגן תחת הכותרת: "הציונות הדתית והמחאה", קורא לציבור הדתי לאומי להצטרף להפגנות וטוען כי ההמחאות לא אלימות. פינק אף משיב לביקורות נגדו, בעקבות קמפיין ההתרמה אותו הוא מנהל למען תושבי חווארה שנפגעו בהתפרעויות.

צילום: Erik Marmor/Flash90

מטרת העל היא להבין שיהודית ודמוקרטית לא סותרות אחת את השנייה

מה הייתה מטרת האירוע שיזמת "הציונות הדתית והמחאה"?

"היו שם מובילי המחאות בציונות הדתית, מגוש עציון, רעננה בגבעת שמואל ומחיפה וממקומות אחרים. המטרה הייתה לנסות ולחשוב יחד איך מרחיבים את המעגלים של הציונות הדתית בתוך המחאה, יש כאלו אבל זה עוד לא מספיק. המטרה הייתה גם לשמוע וגם לחשוב מה הסיבות שחלק מהציונות הדתית כן במחאה ושחלק אחר ממש לא".

לדבריו, יש לנסות ולתת רעיונות פרקטיים כדי שעוד אנשים מהציונות הדתית ירגישו חלק מהמחאה. פינק מדגים: "אפשר לדבר בשפה יותר יהודית על חשיבותה של הדמוקרטיה או לוודא שההפגנות חלילה לא בשבת, שמאפשרים לדתיים להגיע וגם לנסות ולשכנע עוד אנשי ציבור דתיים ודתיות לנאום ולקחת חלק. בסוף מטרת העל היא להבין שיהודית ודמוקרטית לא סותרות אחת את השנייה, או כמו שהרבנית דבורה עברון אמרה אתמול, זה שני הורים שעל בסיסם הוקמה המדינה הזאת".

[תמונה של המודעה]

לנסות ולייצר איזשהו ספין שהמחאה הזאת היא אלימה - זה רחוק מאוד מהמציאות

אתמל המפגינים צרו על המספרה בה שהתה שרה נתניהו. אתה לא חושב שהם עברו את הגבול?

"אני נמצא כמעט בכל מחאה אפשרית. ראיתי כבר מאות אלפי מוחים בתשעת השבועות האחרונים, מעולם לא ראיתי מחאה כל כך לגיטימית, ציונית, ממלכתית, לא אלימה ומכבדת את השוטרים. גם אם יש אחד מ-300,000  שעושה פעולה לא בסדר - צריך אותו להעמיד לדין. אבל לנסות ולייצר איזשהו ספין שהמחאה הזאת היא אלימה - זה רחוק מאוד מהמציאות".

עוד הוסיף ואמר כי "לעניות דעתי יש כאן אלימות לגאלית. אתמול העבירו חקיקה שאומרת שאפשר לקדם כל דבר ברוב של 61  בלי שום ביקורת שיפוטית ואומר שיכול להיות שמחר בבוקר יחליטו שאסור שיהיו יותר ערבים, שמאלנים, נשים ולהט"בים בכנסת. כולל זה ששמחה רוטמן התנגד שיהיה על הזכות לבחור ולהיבחר ביקורת שיפוטית. יש פה קרב על הדמוקרטיה גם אם אנשים לפעמים לא מתנהגים בנימוס, ואני תמיד בעד דרך ארץ קדמה לתורה. המצב הקשה שהגענו אליו זה לא בגלל המפגינים, אלא זה בגלל שרוצים לבטל את הדמוקרטיה. זאת המציאות ואם מפגין אחד, שניים, חמישה או עשרה עושים משהו לא בסדר - אז יש לנו מערכות אכיפה שיטפלו בזה".

המצור על שרה נתניהו, השינוי צריך להתחיל מהממשלה הנוכחית

המצור על שרה נתניהו צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

"מי שהיו אמורים להוביל את הקמפיין הזה אלו הרבנים ואנשי ציבור בציונות הדתית"

כאמור, פינק מנהל בימים אלו קמפיין התרמה למען תושבי חווארה שנפגעו בהתפרעויות ביום ראשון האחרון וטוען כי רבנים מהציונות הדתית היו צריכים להוביל את הקמפיין הזה. "בעולם אידיאלי, אני חושב שהציונות הדתית והרבנים בכלל היו צריכים להוביל את הקמפיין הזה במקומי. כאשר יש אנשים שמתפללים ערבית, חובשים כיפה ושורפים כפר על יושביו, כולל אנשים חפים מפשע, אני חושב שזה מעשה אנטי יהודי, אנטי ציוני ואנטי ישראלי. מבחינתי, מי שהיה אמור להוביל את הקמפיין הזה זה לא אני. מי שהיה צריך להוביל את זה רבנים ואנשי ציבור בציונות הדתית. לצערי, זה לא המצב היום במדינת ישראל ומה שמעניין את מרבית הרבנים זה דברים אחרים.  אני מנסה לפחות לייצר משהו שהוא מראה יהדות. אני חושב שזאת היהדות האמיתית".

פינק ציין כי לא מעט תרומות התקבלו גם מאזרחי ישראל המתגוררים ביהודה ושומרון. "יש מאות תורמים מהציונות הדתית מתוך ה-12 אלף איש שכבר תרמו. הרבה מאוד דתיים מיהודה ושומרון. אתמול התקשרו אלי אנשים מאלון מורה ומאיתמר. לסייע לאנשים חפים מפשע, שאנשים שרפו את ביתם, זה ממש לא משהו של ימין ושמאל, לדעתי זה משהו של אנושיות".

חווארה ביום ראשון האחרון

חווארה ביום ראשון האחרון צילום: ללא

"אם יש 3 אשמים במצב הביטחוני הגרוע שיש כאן אלו נתניהו, סמוטריץ' ובן גביר"

מה אתה עונה לאלו שמבקרים בחריפות את הקמפיין וטוענים כי הכספים יגיעו למחבלים?

"במדינה דמוקרטית עדיין ואפשר לבקר אותי כמה שרוצים, זכותם. לגבי איומים על חיי ועל חיי משפחתי במאות רבות שקיבלתי מנערי הגבעות כאלה ואחרים – זה רק מחזק אותי בכמה צריך להיאבק כנגד מי שנושאים את שמה של היהדות לשווא. יש גם ביקורת עניינית שעליה, אני גם שמח להתייחס, וגם דיברתי עם לא מעט מהאנשים שיתקשרו בצורה מכובדת ובאו באמת לשמוע ולהשמיע. אז אמרתי להם את הדבר הבא, תראו, אין סתירה בין המאבק בטרור הפלשתיני ועדיין לזכור שכולנו נבראנו בצלם אלוקים".