פרופיל חרדי לשעבר שנחשד בתג מחיר - הח"כ החדש של הציונות הדתית

טרם כניסתו לכנסת, צבי סוכות היה פעיל ימין מוכר שניהל מאבקים נגד פינוי מאחזים, ממקימי היישוב אביתר וכיהן בשורה של תפקידי מפתח למען ההתיישבות ביהודה ושומרון | פרופיל

חדשות כיפה חדשות כיפה 08/02/23 19:39 יז בשבט התשפג

חרדי לשעבר שנחשד בתג מחיר - הח"כ החדש של הציונות הדתית
צילום: Yonatan Sindel/Flash90

שר האוצר ויו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ׳, הגיש בתחילת השבוע את התפטרותו ליו"ר הכנסת חבר הכנסת אמיר אוחנה במסגרת החוק הנורבגי. מי שנכנס במקומו הוא פעיל הימין, צבי סוכות, תושב היישוב יצהר שהגיע למקום ה-5 בפריימריז של המפלגה אבל נדחק לאחור בעקבות שריונים. היום (ד') הושבע סוכות אמונים לחבר כנסת.

1. מתלמיד בישיבה חרדית לנער גבעות

צבי סוכות נולד בחג הסוכות ה'תש"ן למשפחה חרדית בביתר עילית. בצעירותו למד בישיבה הליטאית "אדרת אליהו" שבעיר העתיקה בירושלים. בעקבות תכנית ההתנתקות, עזב סוכות את הציבור החרדי והצטרף לנוער הגבעות והחל ללמוד בישיבת  "עוד יוסף חי" ביצהר.

צבי סוכות, ממחר חבר כנסת

צבי סוכות, ממחר חבר כנסת צילום: Yonatan Sindel/Flash90

2. נעצר פעמיים לשווא בחשד לפעולות תג מחיר

בינואר 2010 נעצר בחשד להצתת מסגד ושוחרר לאחר זמן קצר מחוסר ראיות. שנתיים לאחר מכן, הורחק סוכות מיהודה ושומרון לתשעה חודשים בצו מנהלי שיצא נגדו כדי "לשמור על ביטחון התושבים". בשנת 2017 נעצר שוב בחשד לפעולות תג מחיר אך שוחרר מיד עם תום החקירה.

3. פעיל ימין מוכר

סוכות שימש בתפקידים רבים למען ההתיישבות ביהודה ושומרון: מנכ"ל עוצמה יהודית, הדובר של יצהר  ועוזרו האישי של ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן. בתקופה זו, ניהל סוכות מאבקים רבים למען ההתיישבות ביהודה ושומרון, בין היתר המאבק נגד פינוי עמונה, הקמת היישובים עמיחי ואביתר. כמו כן, הקים את תנועת "אמונים" לשמירה על הטבע ונקיונו ביהודה ושומרון.  

סמוטריץ

סמוטריץ' וסוכות צילום: הציונות הדתית

4. עורך השבועון "גילוי דעת"

בפברואר 2022, החל סוכות לערוך את העלון השבועי "גילוי דעת", המופץ בבתי כנסת בכל שבת. בעקבות התמודדתו בבחירות המקדימות במפלגת הציונות הדתית, הפסיק לערוך את העלון. מי שהיחליף אותו בתפקיד הוא אלעד הומינר, כתב ההתיישבות וביטחון של אתר כיפה. 

5. נשוי לבתו של הרב הלל ליברמן הי"ד

סוכות נשוי לחיה, בתו של הרב הלל ליברמן הי"ד שנרצח על ידי מחבלים בעת שנסע לקבר יוסף עם פרוץ האינתיפאדה השנייה. לזוג חמש בנות והם מתגוררים ביצהר.

צבי סוכות בקבר יוסף

צבי סוכות בקבר יוסף צילום: מועצה אזורית שומרות