עמית סגל מפתיע: זה מי שיחליף את דרעי

הפרשן הפוליטי מעריך כי מי שצפוי להחליף את דרעי כשר הבריאות הוא מנכ"ל המשרד, משה בר סימנטוב, ולתפקיד שר הפנים, אריאל אטיאס או מישהו ממשפחת דרעי

אביה טובי אביה טובי, חדשות כיפה 18/01/23 17:29 כה בטבת התשפג

עמית סגל מפתיע: זה מי שיחליף את דרעי
עמית סגל., צילום: Yonatan Sindel/Flash90

טלטלה פוליטית בקואליציהשופטי בג"ץ הכריעו היום (ד') כי המינוי של שר הבריאות והפנים אריה דרעי היה פסול וכי הוא חורג מעילת הסבירות. 10 שופטים מול שופט אחד שהתנגד לפסילה, השופט יוסף אלרון. ההשלכות: ראש הממשלה בנימין נתניהו יצטרך לפטר את השר הבכיר, או שיעבור על פסיקת בג"צ. 

בעקבות הפסילה, הפרשן הפוליטי של חדשות 12, עמית סגל מעריך כי מי שצפוי להחליף את דרעי כשר הבריאות הוא לא אחר, מנכ"ל המשרד, משה בר סימנטוב. בנוסף, לתפקיד שר הפנים יש שני שמות שיכולים לקבל את התיק: חבר הכנסת לשעבר ומקורבו של יו"ר ש"ס, אריאל אטיאס או מישהו ממשפחת דרעי.

משה בר סימן טוב

שר הבריאות הבא? משה בר סימן טוב צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

הממשלה תתפרק? כל התרחישים לרגע שאחרי פסילת דרעי

כאמור, ההחלטה הדרמטית של שופטי בית המשפט העליון לפסול את יו"ר ש"ס אריה דרעי מלכהן כשר מעמידה את ראש הממשלה בנימין נתניהו בבעיה ומביאה לפתחו אירוע קואליציוני מורכב, כאשר רק הבוקר איים השר מרגי מש"ס כי אם דרעי לא יהיה בממשלה לא תהיה ממשלה. מה התרחישים הצפויים?

דרעי מתפטר מהממשלה

יו"ר ש"ס יכבד את הכרעת בג"ץ ויתפטר מהממשלה, הבעיה? דרי בעצמו אמר לאחרונה כי אינו מתכוון להתפטר אקטיבית ולהיות זה שמסיים את כהונתו כשר בממשלת נתניהו. 

נתניהו עם דרעי

יפטר את יו"ר ש"ס? נתניהו עם דרעי צילום: Yonatan Sindel/Flash90

נתניהו יפטר את דרעי

ראש הממשלה נתניהו יקבל את ההכרעה לידיו ולצערו יאלץ לפטר אקטיבית את אחד הפוליטיקאים הכי קרובים אליו בשנים האחרונות, מי שמשמש כיום גם כמשנה לראש הממשלה. 

דרעי יוצא לנבצרות

אפשרות נוספת שנבחנת במפלגת ש"ס היא יציאה לנבצרות של שר הפנים והבריאות, הבעיה היא שייתכן שפסיקת בג"ץ לא בהכרח תאפשר זאת. בש"ס היו רוצים שדרעי יצא לנבצרות, ובנתיים לתקן את החוק כך שדרעי יוכל לכהן כשר. 

איך דרעי יוכל לחזור לממשלה?

בקואליציה דנים בשבועות האחרונים איך להחזיר את דרעי אל שולחן הממשלה, או לחלופין להשאיר אותו מסביב לשולחן מתקבלי ההחלטות. האפשרות הראשונה והסבירה ביותר היא חקיקת בזק של חוק שיבטל את עילת הסבירות, אותו הסעיף שבאמצעותו בג"ץ פסל את דרעי. אחרי ביטול עילת הסבירות יוכלו בש"ס למנות את דרעי מחדש. האפשרות השנייה היא לפטר את כל שרי הממשלה ולמעשה להרכיב ממשלת חלופין ולמנות את דרעי לראש הממשלה החלופי, כך שהכרעת בג"ץ לא תחול עליו.