איתמר בן-גביר בכנס כיפה: "במקרה הזה אין קואליציה ואין אופוזיציה"

כנס כיפה שעוסק בעולם של מתמודדי הנפש במגזר הדתי מתקיים היום | רעיית נשיא המדינה פתחה את האירוע ואחריה נשאו דברים השרה סילמן וסגנית השר וולדיגר | בכנס שמועבר בשידור חי באתר משתתפים מטפלים מתמודדי נפש ובני משפחותיהם

חדשות כיפה חדשות כיפה 08/01/23 11:29 טו בטבת התשפג

איתמר בן-גביר בכנס כיפה: "במקרה הזה אין קואליציה ואין אופוזיציה"
בן גביר בכנס, צילום: מאיר אליפור

תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה", מתקיים היום (א') במלון רמדה בירושלים כנס מיוחד אשר יעסוק לראשונה בעולמם של מתמודדי הנפש במגזר הדתי-לאומי והקהילות סביבם. כל הכרטיסים לאירוע אזלו. הכנס מועבר בשידור חי גם באתר כיפה, וגם בעמוד הפייסבוק של האתר.

צילום: חדשות כיפה

בן גביר: "נושא שנדחק בדרך כלל"

לאחר נאומי הפתיחה, הכתב הפוליטי של "חדשות כיפה" עמיאל ירחי, שוחח עם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר: "לכנס הזה היה לי חשוב להגיע", אמר בן גביר. "זה נושא שנדחק בדרך כלל מתביישים בו. זה נושא חשוב, מרכזי. גם בתפקידי כשר לביטחון לאומי התחלתי לפעול ולעשות".

בדבריו הזכיר בן גביר את הסרטון המזעזע משופרסל בגוש עציון שמחבלים תפסו מתמודד נפש שמו שקית וצילמו עושה מעשים לאחר הוראות שלהם: "ייצגתי אותו כעורך דין. בהתחלה הקלו ראש, אבל פניתי לפרקליטות ואמרתי להם 'חברה אי אפשר להקל ראש, זה מתמודד נפש, נתנו לו עבירה קלה... "שאלת אותי איך זה יהיה מהיום, לא באתי לפה לתת הצהרות. אבל אני בא במגמה לשנות, ששוטרים יידעו ויכירו". 

לשאלה איך מקרה חיים מזרחי לא יחזור על עצמו, השיב בן גביר: "כל השוטרים יקבלו את הקורסים הייעודיים. זה לא יקרה ביום ולא יומיים, אבל המשרד יעבור שינוי. במקרה הזה אין קואליציה ואין אופוזיציה. הדבר הזה בנפשנו. זה לא רק משטרה זה גם שירות בתי הסוהר, כיבוי אש ומערכות גדולות, אני רק רוצה שבסוף עובד במשרדים האלה יבין שהוא עומד מול מתמודד נפש ולתת לו את המענה המתאים"

"דיני נפשות ממש"

"אני נרגשת לעמוד כאן היום, ולהיות עדה לשיח הגלוי, האמיץ, החדש, שאתם מחוללים בכנס החשוב הזה: השיח על התמודדות נפש בחברה הדתית", כך אמרה רעיית הנשיא בפתח הכנס. 

"הכנס שמתקיים כאן מישיר מבט לנושא שרובנו, באופן חוצה מגזרים וקהילות, עדיין מתקשים לדבר עליו. קשייהם של מתמודדי ומתמודדות הנפש, ומצבה העכשווי של בריאות הנפש הם נושאים שיש בהם בחינה של דיני נפשות ממש. הם בוערים ומדאיגים ומחייבים התגייסות של מירב הכוחות ומיטב המוחות. בריאות הנפש נוגעת לכולנו ונוגעת בכולנו. גם מי שלא מתמודד בעצמו עם קשיי ומכאובי נפש שונים, ודאי מכיר, ביודעין או שלא ביודעין לא מעט מתמודדי נפש.  

"אני אומרת 'ביודעין או שלא ביודעין' כי בתחום הזה, למרבה הכאב, יש עדיין הרבה מאד הסתרה. האווירה הציבורית לא מספיק מאפשרת, ולא מספיק מכילה מורכבות וקושי נפשי. ובתוך אלה, האתגרים הניצבים בפני מתמודדי ומתמודדות נפש בציבור הדתי הם לעיתים קשים אף יותר. 

"הסברה ספציפית בקהילה הדתית תביא לטיפול מניעתי יעיל יותר"

"בשנה האחרונה נחשפתי לא אחת לסוגיה הייחודית והמטלטלת הזאת, הן בפגישתי עם הקואליציה של הארגונים הדתיים לקידום בריאות הנפש, והן בפגישות, בפורומים נוספים ובעיקר בפגישות אישיות עם מתמודדות ומתמודדים. למדתי על אתגר גדול, ולא פחות מכך – מאוד עדין. עבור המתמודדים ובני משפחותיהם, הקהילה הדתית - שיש בה כמובן עוצמות ואיכויות שיכולות להיות כוח מיטיב ומרפא, הופכת לעיתים, למרבה הצער, לקושי נוסף, המקשה עוד יותר על ההתמודדות. קושי בהכרה שיש בעיה נפשית ויש לאבחן אותה ולטפל בה בהקדם האפשרי. המחויבות להלכה מביאה עמה לא אחת גם דילמות קשות, מייסרות, אישיות ומשפחתיות. אין לי ספק שהסברה ספציפית בקהילה הדתית תביא לטיפול מניעתי יעיל יותר".

"הקושי נוסף ומתגלה גם כאשר המתמודד מבקש עזרה – עליו למצוא גורמים מקצועיים ולאו דווקא מטפלים מסוגים שונים שאינם בהכרח אנשי מקצוע. ולבסוף סיפרו לי מתמודדים כי מסגרות הטיפול אינן בהכרח מותאמות לחברה הדתית, לאו דווקא מבחינה פיזית של הפרדות, בעיקר בהתייחסות להיבט האמוני. האמונה, שסופגת הרבה טלטלות, שאלות, מכאובים ושברון לב, לעיתים מחייבת את המתמודדים והמתמודדות לגייס תעצומות נפש נוספות גם כשהם נמצאים בעומק השבר, לאחות לעצמם מחדש את עולמם הרוחני הסדוק ולא תמיד נמצאים הכוחות לכך, או אנשי מקצוע המתייחסים להיבט המיוחד הזה. הנושאים האלה חשובים, דחופים, ועומדים לנגד עיניי".

סילמן: "תודה על האור שאתם נותנים לנו"

השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, אמרה בדברים שנשאה לאחר רעיית הנשיא, כי תפקידנו לחזק את מתמודדי הנפש, "זה עבודת השם ותיקום עולם. זאת משימת חיי, בתמיכה למשפחות". סילמן הדגישה כי את מתמודדי הנפש "אנחנו לא שמים אותם ביחד עם כל מערכת הבריאות, הם נמצאים בבית חולים ייעודי, ושם מתחיל הסטיגמה. ואת כל זה צריך לשנות".

"ישנו סיפור על איכר שכל יום שאב מים מהבאר, אבל דלי אחד עם חור, דלי אחד שלם. כעס האיכר על הדלי, הדלי אמר לו שהוא רוצה לעשות את העבודה בשלמות, אבל האיכר הראה לדלי שבזכות המים שנשפכו ממנו גדלו פרחים. וככה עם מתמודדי נפש, תודה על האור שאתם נותנים לנו. למרות שאני שרת הגנה לסביבה , כנראה זאת הסביבה שהכי חשובה לכנס הזה. תודה למארגני הכנס ולבורא עולם. הנפש שלי ושלכם - במקום הנכון ומשם רק נצמח".

"אם אנשים היו מבינים שזה כמו מחלה אחרת"

חברת הכנסת וסגנית השר מיכל וולדיגר התרגשה בפתח דבריה וסיפרה כי "הקב"ה שלח את נושא בריאות הנפש אל תוך משפחתי, אל תוך ביתי, בני שלי". וולדיגר אמרה: "תחום בריאות הנפש מלא בסטאטיגמות ודעות קודמות, אם אנשים היו מבינים שזה כמו מחלה אחרת אנשים היו הולכים לקבל מענה ישר. אני אומרת תודה לקב''ה שהכיר לי את העולם הזה"

"בתוך התחום הזה מאוד משנה מה הזהות של האדם האמונה שלו והחברה שלו. אצלנו בחברה הדתית זה כמעט טאבו, זה מכתים, וזה נורא. כשיש משבר כרוני כמעט נשכחת הזהות הדתית. בורא עולם ברא אותנו גוף ונפש, אם אין אחד מהם אז זה לא יכול להתקיים. כשמגיע משבר נפשי, מגלים פתאום שהגוף לא יושיע והמשבר רק ילך ויעמיק. ראיתם פה אנשים סופרטאים עם מוטיבציה שגם מצליחים לעשות דברים מדהימים. אבל גם רואים הרבה שלא. יש לנו עבודה גדולה, הרבה עבודה ,להביא את בריאות הנפש לנושא ולדיבור".