גינויים מכל רחבי העולם: "הופכים את אל אקצא לבית המקדש"

העולם הערבי סוער בעקבות עלייתו של השר לביטחון לאומי להר הבית | איחוד האמירויות: "צעדים פרובוקטיביים", ירדן: " בן גביר מסתער על אל-אקצא" | ארצות הברית וצרפת הוציאו הודעות גינוי חריפות

אביה טובי אביה טובי, חדשות כיפה 03/01/23 13:14 י בטבת התשפג

גינויים מכל רחבי העולם: "הופכים את אל אקצא לבית המקדש"
צילום: מינהלת הר הבית

לאחר שקיים הערכת מצב עם מפכ"ל המשטרה, מפקד מחוז ירושלים וראש השב"כ שקבעו כי אין מניעה שהוא יעלה להר, יו"ר עוצמה יהודית והשר לביטחון לאומי, חבר הכנסת איתמר בן גביר, עלה הבוקר (ג') להר הבית לציון צום עשרה בטבת, למרות השיחה עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו ואיומי חמאס. העולם הערבי סוער בעקבות עלייתו להר הבית והתגובות הנזעמות לא איחרו לבוא. 

מוחמד אשתייה: "הופכים את אל אקצא לבית המקדש"

ראש הממשלה הפלשתיני, מוחמד אשתייה, טען כי ישראל מתכננת "להפוך את מסגד אל-אקצא למקדש יהודי". בנוסף, משרד החוץ הפלשתיני פרסם הודעה גינוי חריפה: "אנחנו מגנים בחריפות את הפלישה של בן גביר הקיצוני למסגד אל-אקצא ורואים בה פרובוקציה חסרת תקדים ואיום חמור. נתניהו נושא באחריות ובהשלכות לכך בזירת הסכסוך ובאזור". 

ראש הממשלה הפלשתיני, מוחמד אשתייה

ראש הממשלה הפלשתיני, מוחמד אשתייה צילום: פלאש 90

גם משרד החוץ הירדני התייחס לעלייתו של השר לביטחון לאומי להר הבית, ובהצהרה רשמית הזהירו ואמרו כי הם "מגנה בחריפות הגדולה ביותר את הסתערותו על מסגד אל-אקצא. ישראל נושאת בהשלכות המסוכנות. נאמר כי מדובר בצעד פרובוקטיבי שראוי לגינוי".

מצרים: "מביעים צער על כך ששר ישראלי הסתער לתוך אל-אקצא מלווה בגורמים קיצוני"

משרד החוץ של איחוד האמירויות גינו וכתבו כי "קוראים לשלטון הישראלי לצמצם את ההסלמה ולא לנקוט צעדים פרובוקטיביים שמערערים את היציבות באזור". בנוסף הדגישו כי ישראל צריכה לכבד את תפקידה של ירדן במקומות הקדושים בירושלים כדי לשמור על הסטטוס קוו. עוד דווח כי נסיעתו של  נתניהו לאיחוד האמירויות צפויה להידחות.

משרד החוץ המצרי הצטרף לגל הודעות הגינוי וכתב כי "מצרים מביעה צער על כך שבכיר בממשלת ישראל הסתער לתוך מתחם מסגד אל-אקצא מלווה בגורמים קיצונים תחת שמירה של כוחות ישראלים". עוד הוסיפו במשרד כי "מצרים מתנגדת לכל צעד נגד הסטטוס קוו בירושלים" וכי "מצרים מזהירה מההשלכות השליליות של מהלכים כאלה על הביטחון והיציבות באזור ועל עתיד תהליך השלום וקוראת לצדדים לנהוג באיפוק ולבצע צעדים שימנעו הסלמה".  ערב הסעודית כינתה את עלייתו של השר בן גביר להר הבית כ"פעולה פרובוקטיבית".

הר הבית ופעילי חמאס. ארכיון

הר הבית ופעילי חמאס. ארכיון צילום: Sliman Khader/Flash90

ארגון הטרור חמאס פרסם הודעת גינוי לעלייתו בן גביר אך לא איים בירי: "הפשע של השר בן גביר בפלישה למסגד אל-אקצא הוא המשך של תוקפנות הציונים נגד המקומות הקדושים. מסגד אל-אקצא היה ויישאר פלשתיני, ערבי ומוסלמי, ושום פשיסט לא יכול לשנות עובדה זו. עמנו ימשיך להגן על המקומות הקדושים, על מסגד אל-אקצא ועל מאבקו לטהר אותו מטינופת הכיבוש".

טום ניידס: "פעולות שמפרות את הסטטוס קוו אינן מקובלות עלינו"

גם השגרירויות בישראל פרסמו הודעות גינוי חריפות בעקבות עלייתו של בן גביר להר הבית. שגריר ארצות הברית בישראל, טום ניידס פרסום הודעה וכתב כי  "היינו מאוד ברורים בשיחות עם ממשלת ישראל, פעולות שמפרות את הסטטוס קוו באתרים הקדושים אינן מקובלות עלינו".

טום ניידס

טום ניידס צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

שגרירות צרפת בישראל פרסמה גם היא הודעת גינוי נגד יו"ר עוצמה יהודית: "צרפת מזכירה את זיקתה המוחלטת לשימור הסטטוס קוו במקומות הקדושים בירושלים. כל פעולה שמטרתה הטלת ספק בו כרוכה בסכנת הסלמה ויש להימנע ממנה".