עיתונאי "הארץ" קורא להפנות עורף ליהדות: "זה הזמן"

ההיסטוריון והעיתונאי עפרי אילני כתב כי הוא לא יחגוג יותר את החגים היהודיים בגלל הממשלה החדשה: "היהדות בישראל העכשווית מתנהגת כמו הכנסייה הקתולית בספרד של פרנקו"

חדשות כיפה חדשות כיפה 30/12/22 13:59 ו בטבת התשפג

עיתונאי "הארץ" קורא להפנות עורף ליהדות: "זה הזמן"
צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הטור של העיתונאית "הארץ", ענת קם, בוו היא קראה לציבור לחגוג את חג המולד כמרי אזרחי נגד הממשלה המסתמנת, עורר סערה במדינה. ארבעה ימים אחרי חנוכה וחמישה ימים אחרי חג המולד, ההיסטוריון ועיתונאי "הארץ", עפרי אילני כתב טור בו מצהיר כי הוא יותר לא יחגוג את החגים היהודיים.

"זה היה לא פעם מבייש גם בעבר, אבל כיום זאת ממש חרפה"

"נדמה לי שחנוכה הוא החג האהוב עליי ביותר. אני אוהב את הנרות הבוערים באפלולית החורף ואת השירים החגיגיים והיפים. השנה הדלקתי נרות חנוכה עם אנשים שקרובים לי, והבטתי בלהבות בעצב. כי בשנה הבאה לא אחגוג את חנוכה. לא אחגוג גם את פורים, ובוודאי לא את פסח אינני מתכוון לציין את החגים היהודיים", כתב עפרי.

ענת קם

ענת קם צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

עוד הוסיף וכתב כי הדברים נעשים על רקע הגזירות והעוולות שממשלת הימים הקיצוני והחרדים "האתגר הנוכחי הוא גם אתגר קיומי. בכל דרך שמביטים בכך, בושה להשתייך עכשיו למדינת ישראל. זה היה לא פעם מבייש גם בעבר, אבל כיום זאת ממש חרפה. המקום הזה עוין ונבזי. ועם זאת, אני חי בו".

"כל אלה יסודות בזהות שלי שאינני מעוניין בהם יותר"

במהלך דבריו, התייחס להצעתה של עיתונאית "הארץ" לחגוג את חג המולד כמרי אזרחי ביקר אותה ותיאר אודה כפרדוקסלית.  "חג המולד הוא חג נוצרי, ונצרות היא הרבה יותר ממתנות וקניות. הנצרות היא עניין רציני; היא גם פצעי הצליבה והמיסטיקה של הקורבן, ואינני משוכנע שחבריי החילונים מעוניינים להזדהות עם המסרים האלה" אך מסייג ואומר כי בהצעתה של קם עומד עניין מהותי "המיאוס מהזהות היהודית" לטענתו מדובר בסנטימנט רב עצמה  שמורגש אצל רבים, "אנחנו ניצבים בפני קו שבר, שאחריו אנשים רבים יפנו עורף לזהות היהודית באופן גורף".

אילני סיים בהשוואת היהדות העכשווית לכנסייה הקתולית בספרד ולטענתו מדינת ישראל מייצגת את היהדות ולכן זה הזמן להפנות לה עורף. "ככלל, הטענה שישראל לא מייצגת את היהדות היא מופרכת. כתופעה היסטורית, היהדות בכל תקופה נתונה היא צורת הארגון של הפוליטיקה, הדת והתרבות של עם ישראל באותו זמן. יהדות היא הפוליטיאה של היהודים. מכאן שכיום ישראל היא התגלמות היהדות... היהדות בישראל העכשווית מתנהגת כמו הכנסייה הקתולית בספרד של פרנקו. זה הזמן להפנות לה עורף. To drop out", כתב אילני.