ראוי או מרגיז? לאקדמיה ללשון הוצעה חלופה הגיונית למילה סיגריה

האקדמיה ללשון הפועלת לשימור מעמדה של השפה העברית, מקבלת גם הצעות של מילים חלופיות שייכנסו לשפה העתיקה. כאשר הפעם ההצעה שהוצעה לה עלולה לעורר לא מעט אמוציות. האם המילה סיגריה תוחלף?

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/11/22 13:44 כח בחשון התשפג

ראוי או מרגיז? לאקדמיה ללשון הוצעה חלופה הגיונית למילה סיגריה
חייל מעשן. למצולם אין קשר לכתבה, צילום: פלאש 90. מתניה טאוסיג

האקדמיה ללשון עברית אחראית לחידושי לשון רבים שהתקבעו בחיינו, ואנשיה עמלים יומם ולילה כדי למצוא פתרונות יצירתיים ומעשיים למילים וביטויים חדשים שישתלבו בשגרת החיים של דוברי העברית בארץ ובעולם. בכל יום האקדמיה מקבלת שאלות מגוונות איך להגות נכון מילים בשפה העברית כמו שצריך.

"‍‍‍‍‍‍‍‍המילה סיגריה מעולם לא זכתה לחלופה עברית, אלא עברה התאמה קלה"

בפוסט שפרסמה האקדמיה ללשון הוצעה חלופה עברית למילה  - סיגריה, מקור המילה סיגריה שאול מהמילה הצרפתית  cigarette, שהוא גם נגזרת מהמילה סיגר (cigare), כך שגם ככה לא מדובר במילה עברית מסורתית, באקדמיה מספרים כי רבים פונים אליהם בבקשה להחליף את המילה סיגריה ל 'סרטנית'. לטענתם, כולם כבר יודעים שסיגריה גורמת לסרטן, ואם נתחיל לקרוא לה 'סרטנית' יהיה עוד יותר קשה לאנשים לעשן סיגריה.

צילום: shutterstock

"חלופה עברית לסיגריה – סרטנית?"

בפוסט שפרסמה בנושא האקדמיה ללשון היא דנה בבקשה להחליף את המילה סיגריה "חלופה עברית לסיגריה – סרטנית? ‍‍‍‍‍‍‍‍ המילה סיגריה מעולם לא זכתה לחלופה עברית, אלא עברה התאמה קלה: בקליטתה בעברית ניתנה לה הסיומת ־יה האופיינית לשמות עבריים שמינם הדקדוקי נקבה". 

"אף אחד לא יבקש שאכטה מהסרטנית של החבר שלו"

‍‍‍‍באקדמיה הוסיפו שבשנים האחרונות פנו אליהם רבים (החל ב'מכבי שירותי בריאות' וכלה ביוצר יונתן ברק) בהמלצה מסקרנת ומפתיעה – להחליף את המילה סיגריה ל'סרטנית',  כאשר את ההיגיון בהחלטה הם מפנים להצעה של 'מכבי שירותי בריאות'.
‍‍‍‍‍‍‍‍

‍‍‍‍‍‍‍‍ ‍‍‍‍‍‍‍"כולם יודעים שסיגריה גורמת לסרטן, וברור שאם נתחיל לקרוא לה 'סרטנית' יהיה עוד יותר קשה לאנשים לקחת סיגריה ליד. כך גם להורה יהיה קשה לשלוח את הילד למכולת כדי שיביא לו קופסה של סרטניות, ואף אחד לא יבקש שאכטה מהסרטנית של החבר שלו".

‍‍‍‍‍‍"האקדמיה ללשון העברית לא קבעה את המילה 'סרטנית' כחלופה עברית למילה סיגריה"

באקדמיה לא מתכוונים לפי שעה להיענות להצעה המקורית אך פנתה לעוקבים בשאלה "האקדמיה ללשון העברית לא קבעה את המילה 'סרטנית' כחלופה עברית למילה סיגריה –
אבל מעניין אותנו לשמוע מה דעתכם? הצעה ראויה או הצעה מרגיזה?" 
‍‍‍‍‍‍‍‍ ‍‍‍‍‍‍‍‍