עושים סדר שיקלי, רע"מ, נתניהו ואיילת שקד: לאן הולכת המערכת הפוליטית?

אחרי שבוע פוליטי עמוס אירועים ותהפוכות המפה הפוליטית ממשיכה לגעוש. מה יעשה שיקלי? האם סילמן גם תישאר בחוץ? מה עם המפלגות הערביות? מי מתכוון לעתור לבג"ץ? להסבר המלא

חדשות כיפה חדשות כיפה 29/09/22 23:17 ד בתשרי התשפג

שיקלי, רע"מ, נתניהו ואיילת שקד: לאן הולכת המערכת הפוליטית?
הכנסת, צילום: Hadas Parush/Flash90

שנה חדשה, פוליטיקה ישנה. אחרי עוד שבוע פוליטי סוער, המגמות במערכת הפוליטית מתחילות להתבהר אך עדיין מתעתעות, אילו מפלגות מתחזקות ואלו נחלשות? מי נפסל ומי אושר ומי מתכוון לעתור לבג"ץ? מה הסקרים אומרים והאם נתניהו מתקרב להקמת ממשלה? סיכום האירועים הפוליטיים הבולטים היום:

גוש הימין: שיקלי נפסל, סילמן אושרה 

אמש (ד') ועדת הבחירות החליטה דרמטית כי עמיחי שיקלי, מועמד הליכוד לבחירות הקרובות לא יוכל להתמודד ברשימת הליכוד. בוועדה הסבירו את ההחלטה בכך כי שיקלי לא התפטר ממפלגת ימינה, והמשיך לפעול נגד סיעתו, עד שהוכרז כפורש. בליכוד תקפו את ההחלטה והבטיחו כי יערערו לעליון. שיקלי תקף את ההחלטה ואמר: "זאת החלטה הזויה ורדיקלית. הם אישרו לאנשים שתומכים בטרור להתמודד, אותי פוסלים?! השופט יצחק עמית הוא פוליטיקאי בגלימה, אף אחד לא יישב בשקט לנוכח העוול הזה".הליכודמתכנן לעתור לבג"ץ והיום גם יו"ר  הליכוד בנימין נתניהו תקף את ההחלטה והבטיח כי ימנה את שיקלי לשר.

עמיחי שיקלי

עמיחי שיקלי צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

ערעור על ההחלטה בעניין עידית סילמן

בניגוד להחלטת ועדת הבחירות לגבי שיקלי, אצל עידית סילמן התקבלה החלטה הפוכה כשוועדת הבחירות אישרה את ריצתה במפלגת הליכוד. במפלגת מרצ שהגישה את הבקשה לפסול את סילמן הגיבו כי יערערו לבית המשפט העליון, הערעור יוגש מחר (ו')

 

שקד ממשיכה לדשדש ח"כ מהליכוד יוצא להגנתה

איילת שקד ומפלגת הבית היהודי ממשיכה לא לעבור את אחוז החסימה למרות עליה קלה בסקרים האחרונים. שקד נאלצה לספוג את קמפיין הליכוד שמכוון כלפיה כשסיסמת הקמפיין 'איילת לא עוברת' מנסה ללחוץ עליה לפרוש מהמירוץ.

איילת שקד.

איילת שקד. צילום: פלאש 90

חיזוק מפתיע קיבלה היום (ה') שקד דווקא מכיוונו של חבר הכנסת יובל שטייניץ שאמר: "אני אומר, אם היא הייתה נכנסת עם כמה מנדטים זה היה טוב לליכוד כי זה היה מבטיח שאי אפשר להחרים את הליכוד שיש לו רוב, שנתניהו והליכוד עוברים ה-61. וזה גם היה נותן צאנס משמעותי ביותר שנשב בממשלה רחבה ולא צרה". בתוך כך השיקה שקד קמפיין שמחכה את הקמפיין המפורסם של ש"ס עם הסלוגן 'ביבי צריך איילת חזקה'.

גוש השמאל-ערבים: בל"ד נפסלה, רע"מ אושרה. מפלגות הימין נעדרו מההצבעה

מפלגת רע"מ אושרה היום (ה') בוועדת הבחירות המרכזית לאחר שמפלגות הימין נעדרו מההצבעה על פסילת הרשימה. מהומה נרשמה ביציאה מהוועדה כשהורים שכולים מפורום בוחרים בחיים תקפו את נציגי הימין ואמרו: "אתם כולכם בובות על חוט, כולכם שותפים לרצח של הילדים שלנו, תתביישו לכם".   

למרות התנגדות היועצת המשפטית לממשלה לפסול את בל"ד, נפסלה היום (ה') המפלגה בוועדת הבחירות מריצה לכנסת. אחר הפסילה אמר יושב ראש בל"ד סמי אבו שחאדה: "לא היה דיון לגופו של עניין, עמדת היועצת המשפטית מאוד ברורה ונחרצת. ננצח בעליון" בגוש הימין הגיבו לביקורות כנגד אי השתתפותם בהצבעה ואמרו: "נטפל בבל"ד אחרי הבחירות"

בל"ד

בל"ד צילום: יונתן סינדל פלאש 90

תמונת הסקרים: מגמות משתנות

על אף המרחק מהבחירות ניתן להתחיל לזהות מגמות שמראות שהימין קרוב יותר לניצחון. אמנם הסקרים הראשונים שפורסמו השבוע לא הראו כי הימין יוכל להרכיב ממשלה לאחר הבחירות אחרי שסקר חדשות 12 מיום רביעי הראה היחלשות של גוש הימין שעמד על 59 מנדטים. אך סקרים שפורסמו היום (ה') מראים כי  הליכוד התחזק כאשר בסקר של ערוץ הכנסת גוש הימין עמד על 60 מנדטים, בעוד הסקר של ערוץ 14 הראה כי הליכוד מתחזק משמעותית וגוש הימין עומד כבר על 62 מנדטים.

מפלגת הציונות הדתית נעה בסקרים בין 11-13 מנדטים כשבסקר של ערוץ 12 צפה למלגה של סמוטריץ' ובן גביר 12 מנדטים אך הסקרים היום הציגו מגמות שונות כשבסקר ערוץ הכנסת הגיעה המפלגה ל-13 מנדטים ובסקר ערוץ 14 הגיעה ל-11 מנדטים בלבד.

צילום: פלאש 90

מפלגת הבית היהודי של איילת שקד לא מצליחה באופן עקבי לעבור את אחוז החסימה, אך עם זאת הראתה אולי סימני התאוששות קלים כשבסקר ערוץ 14 עמדה על 2.4 אחוזים לעומת 1.6 בסקר שנערך אתמול.