שביתה בספק | ליברמן בבקשה להוצאת צווי מניעה למורים

עוד במהלך השיחות בין נציגי האוצר להסתדרות המורים, פנה יו"ר ישראל ביתנו לפרקליטות בבקשה להוצאת צווי מניעה: "מצפה שכל הצדדים יעשו מאמץ אמיתי וכן כדי למנוע שביתה ביתר מוסדות החינוך" | שאשא ביטון: "הגיעה העת שמשרד האוצר יציב את ילדי ישראל והוריהם בראש סדר העדיפויות"

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 28/08/22 14:28 א באלול התשפב

שביתה בספק | ליברמן בבקשה להוצאת צווי מניעה למורים
צילום: Yonatan Sindel/Flash90

שביתה בספק: ארבעה ימים בדיוק לפני פתיחת שנת הלימודים ושוב התקיימה הבוקר (א') פגישה בין נציגי משרד האוצר לבין הסתדרות המורים, זאת במאמץ אחרון למניעת שביתה, לאחר שהמורים הכריזו על החרפת מאבקם לשיפור השכר. 

שר האוצר אביגדור ליברמן פנה לפרקליטות המדינה בבקשה להגיש בקשה לבית הדין הארצי לעבודה כדי להוציא צווי מניעה להסתדרות המורים ובכך למנוע מהם את האפשרות לקיים שביתה באחד בספטמבר. מוקדם יותר צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "אני שמח ששרת החינוך ומנכ"לית משרדה ביקרו הבוקר במוסד לימודים חרדי לרגל פתיחת שנת הלימודים, אגב שם אין שביתות גם אם ההסתדרות רוצה. אני מצפה שכל הצדדים יעשו מאמץ אמיתי וכן כדי למנוע שביתה ביתר מוסדות החינוך כדי שכל תלמידי ישראל יפתחו את שנת הלימודים כסדרה ב-1 בספטמבר". 

שרת החינוך, ד"ר יפעת שאשא ביטון, הגיבה על הבקשה ואמרה: "מי שמבקשים צווי מניעה, בזמן בו יושבים הצוותים מכל הצדדים למו"מ כדי להגיע להסכמות שיביאו לפתיחת שנת הלימודים כסדרה - מוכיחים שאינם מעוניינים להגיע להסכם, ולא מתעניינים בעתידה של מערכת החינוך ועתיד הילדים". 

עוד הוסיפה כי משרד החינוך בנה והציע פתרונות ומענים לכל הפערים בין הצדדים. "הגיעה העת שמשרד האוצר יציב את ילדי ישראל והוריהם בראש סדר העדיפויות, ויעשה הכל כדי להגיע להסכמות שיאפשרו את פתיחת שנת הלימודים, לא רק בשנה הנוכחית, אלא גם בשנים הבאות, תוך כדי קידום מורים חדשים במערכת ושימור והמרצת המורים האיכותיים שנמצאים במערכת כיום. מדובר במשבר לאומי. זה הזמן לכנס את הממשלה כדי לפתור אותו". 

שביתה במשפחתונים המפוקחים במחאה על השכר

בתוך כך, באחד בספטמבר צפויה שביתה במשפחתונים המפוקחים, כאשר כבר ביום רביעי הקרוב תתקיים הפגנת המטפלות מול בית ראש הממשלה בדרישה להעלאת השכר, אך לא על חשבון ההורים. 
4,000 המטפלות המחנכות מוחות על כך שהעלאת התעריף שהובטח, ייתן לכל מטפלת בממוצע תוספת של 60 שקלים בממוצע בחודש, ורבות מהן אף יפסידו 150 שקלים כל חודש. יש לציין כי המטפלות הן לא עצמאיות ולא שכירות, כאשר הן מוגדרות על ידי המדינה כעצמאיות על אף שאין מימד אחד של עצמאות בעבודתן.

כפי שהסבירו באיגוד כוח לעובדים, תנאי עבודתן מוכתבים באופן נוקשה על ידי המדינה: שעות העבודה (כ-11 שעות ביום), ימי החופשה, עשרות נהלי העבודה, השכר (נמוך משכר מינימום לשעה, ונאסר עליהן להעלותו אף בשקל אחד) ועוד. מנגד, הן לא מקבלות זכויות כשכירות- ללא תלוש שכר או תנאים סוציאליים בסיסיים. בשל תנאי העסקתן עתר איגוד מטפלות המשפחתונים בכוח לעובדים לבג"צ. בתגובה המדינה התחייבה לכנס את ועדת המחירים (ועדה מקצועית בין משרדית לאוצר ולכלכלה) אשר המליצה על העלאת התעריף למשפחתונים עוד בשנת הלימודים הקרובה בכ-550 שקלים לחודש, אולם שר האוצר ושרת הכלכלה החליטו להפחית את העלייה בכ-20% ולחלקה לשתי פעימות- שליש בשנה הקרובה ושני שליש בשנה הבאה.