ראש המל"ל לשעבר: "הר הבית הוא המקום היחיד שיכול להדליק את כל העולם"

פרופסור יעקב נגל אמר כי הר הבית הוא המקום הנפיץ בעולם, והסביר כי יש לעבוד באופן חכם ולא להיות הצודק. מנגד הוא הוסיף: "אסור לוותר במאומה על הסטטוס קוו ועל הזכויות של יהודים לעלות להר לצד מוסלמים" | הר הבית נפתח הבוקר לעליית יהודים בעיכוב

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 20/04/22 08:27 יט בניסן התשפב

ראש המל"ל לשעבר: "הר הבית הוא המקום היחיד שיכול להדליק את כל העולם"
הר הבית, רמדאן 2022, צילום: Jamal Awad/Flash90

בתקופת ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו היו שנים, כמו בשנה שעברה, בהן נסגר הבית בפני יהודים בסוף חודש הרמדאן. באופן דומה מדי הוחלט אתמול על ידי ראש הממשלה נפתלי בנט על מהלך דומה והר הבית ייסגר לעליית יהודים החל מיום שישי הקרוב, מהלך שנתפס ככניעה לטרור. ראש המל"ל לשעבר, הפרופסור יעקב נגל, התייחס הבוקר (ד') להחלטה שהתקבלה ולמצב המתוח במקום המקודש. 

"הר הבית הוא המקום היחיד בעולם כמעט שיכול להדליק את המזרח התיכון ואולי אפילו את כל העולם באופן מיידי", אמר נגל בראיון ב"רשת ב", "לכן שם צריך לעבוד חכם ולא תמיד צודק. זאת הסיבה שכאשר הייתי בתפקידי כראש המל"ל הייתי מוצא את עצמי מדי פעם מבקש משר לא לעלות ביום מסוים להר".

"אסור לוותר במאומה כמובן על הסטטוס קוו ועל הזכויות של יהודים לעלות להר לצד מוסלמים. אין פתרון בית ספר צריך לקרב את המתונים, להיות קשוחים מהצד השני ולא לוותר על שום דבר, אבל אני אומר שיש זמנים בהם צריך להיות חכמים. למשל לא הייתי מגיב בצורה מתלהמת כנגד התגובה הירדנית או האמירתים", התייחס נגל לדברים החמורים שנאמרו בתחילת השבוע על ידי בכירים ירדנים.

"צריך לזכור מה היה בשומר החומות לפני שנה. לא היו רק עימותים בהר הבית אלא מבצע בעזה. כולם גינו כי זה שהם היו צריכים לעשות. נגמר המבצע וחזרנו לעניינים כרגיל". לסיכום אמר נגל: "לכן צריך לעבור את המצב הזה בצורה חכמה" . 

ההחלטה של בנט לסגור את הר הבית בפני יהודים אחרי החג, התקבלה באופן קשה במטה ארגוני המקדש: "זוהי התקפלות קשה לאחור מההתקדמות בשנים האחרונות, וכניעה לטרור המורביטאון בהר הבית. אנו קוראים לראש הממשלה להתעשת, לסלק את הטרור מהר הבית, ולאפשר את עליית היהודים למקום הקדוש במשך כל ימות השנה ובכל שעות היום".

קריאות הסתה מהמסגדים בהר הבית בזמן עליית יהודים, חול המועד פסח: