מלחמה באירופה

מלחמה באירופה בעקבות העתירה לבג"צ: שקד משנה את מדיניות קליטת הפליטים האוקראינים

לאחר ששגריר אוקראינה בישראל עתר לבג"צ, שרת הפנים נאלצת לשנות את המדיניות כלפי הפליטים אותה הציגה לפני מספר ימים: "כדי לשמור על הסכם הוויזות עם אוקראינה הוחלט שקרובי משפחה יוחרגו מהמכסה" | בנט: "מברך על הרחבת המתווה של השרה שקד"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 13/03/22 19:36 י באדר ב'

בעקבות העתירה לבג"צ: שקד משנה את מדיניות קליטת הפליטים האוקראינים
שקד על רקע פליטים יהודים במולדובה, צילום: Flash90

שרת הפנים איילת שקד הגיעה היום (א') לסיור בנתב"ג, במהלכו הציגה את המדיניות החדשה של ממשלת ישראל בעניין קליטת הפליטים האוקראינים. שקד נאלצה לשנות את המדיניות לאחר ששגריר אוקראינה בישראל יבגן קורניצ'וק, עתר לבג"צ בעקבות מדיניות הממשלה בנושא הפליטים. העתירה השפיעה והמדיניות שונתה, לדוגמה: פליט שיש לו קרובי משפחה בישראל יוכל להיכנס ארצה ויוחרג ממכסת הפליטים שנכנסים לישראל.

"מדינת ישראל היא בראש ובראשונה הבית הלאומי של העם היהודי", אמרה שקד בפתח דבריה. "אני מציעה לכל האנשים שמבקרים, לכו לטרמינל 1 תראו איך כל יום מגיעים מאות עולים חדשים, רק היום הגיעו 450, אנשים שנמלטו מהקרבות, וכן, גם זכאי חוק שבות נמלטו מהקרבות, ואנחנו קולטים אותם ומאזרחים אותם. אף מדינה לא מתמודדת עם סדר גודל כזה של קליטה מיידית".

"אפשר לעשות משהו פופוליסטי, אבל אני בוחרת לעשות משהו נכון"

שקד אמרה בתקיפות: "אני רוצה להגיד למרות אלה שתוקפים אותי ובאים בביקורת, אני לא שוכחת שאנחנו קודם כל הבית הלאומי של העם היהודי. ואת מירב מאמצינו נשקיע בזכאי חוק השבות שמגיעים לכאן בהמוניהם. שרת הקליטה עושה פה עבודה נהדרת, מרכזת מאמץ ואנחנו אכן רואים יום יום מטוסים רבים שמגיעים לכאן".

"יחד עם זאת, בוודאי שבתור העם יהודי שנרדף אנחנו מבינים מה זה פליטוּת, אנחנו גם פותחים את הלב והדלתות גם למי שאינו זכאי שבות. אבל זה חייב להיעשות במידה מוגבלת,  אנחנו לא יכולים לפתוח את שערינו לכולם. זה לא יקרה במשמרת שלי".

שקד לא נבהלת מהביקורות: "אפשר לעשות משהו פופוליסטי, אבל אני בוחרת לעשות משהו נכון, גם אם זה לא פופולרי. וכן, תהיה מכסה, אבל כדי לשמור על הסכם הוויזות עם אוקראינה, אחרי ישיבה עם המשנה ליועצת המשפטית לממשלה הבוקר הוחלט שקרובי משפחה יוחרגו מהמכסה, זאת אומרת: מי שיש לו פה קרוב משפחה שמגיע לארץ ואותו אזרח ישראלי חותם שהוא נמצא אצלו במשך חודש-חודשיים כדי להתאוורר הוא יוחרג מהמכסה".

"אני אומרת שוב אנחנו פותחים את שערינו אבל לא לכמות בלתי מוגבלת, בסוף האתגר המרכזי של ממשלת ישראל ומדינת ישראל זה לקלוט את המוני העולים החדשים שמגיעים לכאן, וכן גם הם נמלטו מהקרבות, ואני קוראת לכם, לכו תראו את היופי שקורה בטרמינל 1 את קליטת העליה המאסיבית - זה מחמם את הלב".

בנט: "מברך על עדכון והרחבת המתווה של השרה ‎איילת שקד"

ראש הממשלה נפתלי בנט, התייחס הערב לעדכון מתווה הפליטים האוקראינים: "הייעוד של מדינת ישראל הוא להיות בית בטוח לכל יהודי במצוקה. לצד זאת, השעה שאנחנו נמצאים בה מחייבת אותנו להושיט יד ולהיות מקלט, גם אם זמני, לאנשים שנמלטו מהמלחמה ולהם קרובים כאן בישראל, שיכולים להיות עבורם למשענת בשעה קשה זו. אני מברך על עדכון והרחבת המתווה של השרה ‎איילת שקד".

שר התפוצות נחמן שי הגיב גם הוא להודעת שרת הפנים על שינוי מדיניות קליטת הפליטים בישראל. "אף מדינה לא שמה מגבלות לפליטים. המתווה הזה עדיין בעייתי, שוב אנו מגבילים את הגעתם של הפליטים ומפרידים בין מי שלהם קרובי משפחה בישראל ואלה שאינם. כפי שאמרתי שוב ושוב בימים האחרונים, ישראל חייבת ליטול חלק פעיל יותר ורחב יותר במאמץ ההומניטארי להצלת את אזרחי ואזרחיות אוקראינה הנמלטים מן האש. זהו המעשה המוסרי והאנושי שאנו חייבים בו. את מדיניות קליטת הפליטים בישראל צריכה לקבוע הממשלה או ועדת שרים מטעמה, בכוונתי להעלות זאת מחר בישיבת הממשלה".

חבר הכנסת שמחה רוטמן, תקף את שקד ובנט על שינוי המתווה: "למי שעוד היה ספק. 10 מעלות ימינה הפכו לשמאל פרוגרסיבי על מלא. מי שקובע את מדיניות ממשלת ישראל הם הכותבים של ארץ נהדרת והמאיירים של הארץ. איילת שקד ונפתלי בנט הופכים את מדינת ישראל ממדינה יהודית למדינה היחידה בעולם שמדיניות ההגירה שלה נקבעת על ידי החפצים בחורבנה".

"עם ממשלה כזאת, שכל מטרתה היא לנתק את מדינת ישראל מזהותה היהודית, מדינת ישראל צריכה לקלוט את הפליטים היהודיים בלבד", אמר חבר הכנסת אבי מעוז. "מקונן בי חשש גדול שהממשלה מנצלת את הסיטואציה הקשה על מנת לקדם את מדיניותה הפרוגרסיבית, וכך להפוך את מדינת ישראל ל'מדינת כל אזרחיה'. היום איילת מתקפלת בפני בג"ץ, מחר בפני מרצ ומחרתיים בפני רע"ם. עד מתי?"

 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן