מלחמה באירופה

המדיניות החדשה של איילת שקד: עוד 5,000 פליטים יגיעו לישראל

שרת הפנים הציגה את המדיניות החדשה שלה להתמודדות עם גל הפליטים שיגיעו מאוקראינה, במסגרתם תתאפשר הישארותם של 20 אלף אוקראינים שכבר נמצאים בישראל והערבות הכספית תבוטל. "אי אפשר להישאר אדישים", אמרה שקד

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 08/03/22 18:25 ה באדר ב'

המדיניות החדשה של איילת שקד: עוד 5,000 פליטים יגיעו לישראל
שקד, מדיניות חדשה לקליטת הפליטים, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ברקע הלחימה באוקראינה ועשרות אלפי הפליטים שעשו את דרכם אל מחוץ למדינה, מאות אוקראינים, כבר הספיקו להגיע לישראל, כאשר היהודים שבהם נכנסו מכוח חוק השבות אך אלה שאינם יהודים, נאלצו לספק ערבות בתמורה לשהייה בארץ, דבר שהביא לביקורת רבה כלפי מדיניות שרת הפנים איילת שקד ורשות האוכלוסין וההגירה שתחתיה. 

בעקבות זאת, הודיעה היום (ג') השרה שקד על המדיניות החדשה עבור כניסת אזרחים אוקראינים לישראל, מדיניות שתאפשר את קליטת פליטי המלחמה באופן ראוי ומוסרי אך גם לא תפגע בציביון היהודי של מדינת ישראל.

עיקרי התכנית: ביטול הערבות הכספית והכנסת 5,000 פליטים

לפי התכנית של שרת הפנים, ישראל תאפשר הישארות באופן זמני של כ-20 אלף אזרחי אוקראינה ששהו בארץ לפני פרוץ הקרבות, רובם בניגוד לחוק, עד יעבור זעם. למעט במקרים חריגים ויוצאי דופן, היא לא תפעל להרחיקם בכפייה. 

נקבעה מכסת אירוח נוספת של 5,000 אזרחי אוקראינה, שאינם עומדים בקריטריונים של חוק השבות שהגיעו או יגיעו לאחר פרוץ הקרבות. כל אזרח אוקראיני שיגיע לישראל יקבל אשרה זמנית לתקופה של שלושה חודשים.

במידה והלחימה לא תיפסק, יתאפשר לאזרחים האוקראינים בהמשך גם לעבוד בישראל. תקף לאזרחים האוקראינים שכבר בישראל ואלו שיגיעו בהמשך.

אזרחים אוקראינים שיגיעו מעתה לישראל במסגרת המכסה ההומניטארית לא יאלצו להפקיד כל ערבות בשדה התעופה, הוא או הישראלי שהזמין אותו, למעט חתימה על התחייבות לצאת מישראל מרגע שמצב החירום ייגמר.

כל אזרח אוקראיני שירצה להגיע לישראל יצטרך להגיש בקשה מקוונת באתר משרד החוץ להציג את האישור שקיבל בעלייה למטוס. במקביל, אזרחים ישראלים יוכלו להגיש בקשה להזמין אזרחים אוקראינים, עד משפחה גרעינית אחת למבקש, ואלו יקבלו תיעדוף ככל הניתן. 

ילדי בית היתומים מז

ילדי בית היתומים מז'יטומיר עם הגעתם ארצה צילום: פלאש 90

בסך הכול ישראל תארח כ-25 אלף אזרחי אוקראינה באופן זמני ועד יעבור זעם. במשרד הפנים מציינים כי מעבר למספר חסר התקדים של אזרחים אוקראינים שיוכלו לשהות בישראל עד שתיפסק הלחימה, מדינת ישראל נערכת לקלוט כ-100 אלף אזרחים מאוקראינה רוסיה וחבר העמים שבורחים מהקרבות במסגרת חוק השבות. 

בעלי רקע יהודי ואף בני משפחתם המורחבת שאינם כאלה יוכלו להגיע לישראל ולקבל אזרחות מלאה. ישראל צפויה להיות אחת המדינות המובילות בעולם בקליטת אוקראינים שבורחים מהקרבות, בוודאי בהשוואה לגדלה.

שקד בהצהרה לתקשורת: "אי אפשר להישאר אדישים"

"במראות המלחמה באוקראינה והסבל העובר על אזרחיה מטלטלים את הנפש ואינם מאפשרים להישאר אדישים", אמרה שקד בפתח הצהרתה לתקשורת והדגישה כי, "לאירועים קשים אלה גם השפעה ישירה על מדינת ישראל, הנערכת בימים אלה לקלוט, על פי ההערכות כמאה אלף יהודים וזכאי חוק השבות ובני משפחתם הבורחים מאזורי הקרבות. האבות המייסדים של מדינת ישראל עיגנו את זהותה כבית לאומי לעם היהודי, ואף קבעו כיסוד מכונן כי 'מדינת ישראל תהא פתוחה לעלייה יהודית ולקיבוץ גלויות'. אחינו ברחבי העולם זכאים לשוב לארץ מולדתם בזכות ולא בחסד. זהו ביתם".

"העולים צפויים להגיע ברובם חסרי כל ולקבל אזרחות יחד עם כל הזכויות המוענקות לאזרחים באופן כמעט מיידי. ניתן לקבוע בוודאות כי אין עוד אף מדינה הצפויה להתמודד עם אירוע בסדר גודל כזה. לשם השוואה, ביחס לגודל האוכלוסייה זה שווה ערך למתן אזרחות לשלושה וחצי מיליון בני אדם בארה"ב, או למעלה מ- 700 אלף אזרחים חדשים באנגליה. אך כפי שמדינת ישראל הוכיחה בעבר לא אחת, נוכל לאתגר ההיסטורי הזה. שרת הקליטה מובילה את המהלך איתי ועם שרים נוספים".

"בל נתבלבל, אין בהיות העולים זכאי שבות כדי להפחית מגודל האתגר, וגם אין בכך כדי לגרוע מתרומתה האדירה של מדינת ישראל לקליטת אזרחי אוקראינה הבורחים מהקרבות. אזרחי ישראל בהחלט יכולים להיות גאים בהתגייסותם למשימה אנושית זו. לא פחות חשוב, דווקא אירועים מטלטלים אלה ממחישים את משימתה הראשונה במעלה של מדינת ישראל - להיות מקלט בטוח לבני העם היהודי. לשמחתנו, מדינות רבות מוכנות לתת מחסה זמני לאזרחי אוקראינה, אך רק מדינה אחת מוכנה להיות ביתם של כל היהודים באשר הם".

"יתירה מכך, המלחמה מוכיחה שהעם היהודי חייב לסמוך רק על עצמו בעת צרה ולא להפקיר את בטחונו לאף אחד אחר", אמרה שקד והבהירה כי, "ברגע האמת, אנו רואים מה ערכן של ערבויות בינלאומית. על אף שמדינת ישראל עושה מעל ומעבר למאמץ הבינלאומי לקליטת אלו הנסים מהקרבות, הדבר הנכון בעת הזו, לאור הנסיבות המיוחדות והחריגות, להראות סולידריות גם עם אלו שאינם זכאי שבות, באופן המאזן בין עקרונות אלו".

"קל לבקר ולצעוק מהיציע - מורכב יותר לשאת באחריות"

"ככל שתמונת המצב מתבהרת, ברור כי מדינת ישראל איננה יכולה להמשיך לקלוט אזרחים אוקראינים כמעט ללא הגבלה", הבהירה שרת הפנים, "כבר עתה אנו עומדים על קצב כניסה של עשרות אלפי בני אדם, שאינם זכאי שבות, בתוך חודשים ספורים. מספרים אלו מתווספים לגל האדיר הצפוי לנו של זכאי חוק השבות שדורש מענה. כל בר דעת מבין כי מציאות כזו דורשת היערכות מחדש וגיבוש מדיניות מאוזנת וברת קיימא. קל לבקר ולצעוק מהיציע, מורכב יותר לשאת באחריות לעתידה של מדינת ישראל ולקבל את ההחלטות הנכונות והשקולות ביותר".

לאחר מכן הציגה שרת הפנים איילת שקד את המדיניות החדשה שלה לקליטת הפליטים מאוקראינה וסיכמה: "אסיים בתפילה כי נחזה בהתגשמות דברי הנביא ישעיהו - 'וְכִתְּתוּ חַרְבוֹתָם לְאִתִּים וַחֲנִיתוֹתֵיהֶם לְמַזְמֵרוֹת, לֹא יִשָּׂא גוֹי אֶל גּוֹי חֶרֶב וְלֹא יִלְמְדוּ עוֹד מִלְחָמָה'. ובתקווה כי אזרחי אוקראינה יזכו לשוב למסלול חייהם בביטחון ובשלווה במהרה בקרוב".