מתקפה נוספת נגד הרב מלמד: "סוס טרויאני, ספריו מחלישים את הנאמנות להלכה"

השבת מופצת חוברת מאמרים מטעם מארגני המחאה נגד הרב מלמד המסבירה את הבעיות בהתנהלות שלו. הרב מתניה אריאל, ממובילי המחאה נגדו ועורך החוברת: "הספרים שלו מרגילים את הציבור להלכות לא נכונות, ליחס לא נכון להלכה ומחלישים את הנאמנות להלכה. הוא כמו רופא מכחיש קורונה"

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 04/02/22 10:36 ג באדר א'

מתקפה נוספת נגד הרב מלמד: "סוס טרויאני, ספריו מחלישים את הנאמנות להלכה"
הרב מלמד, צילום: פלאש 90. מרקו

המחאה נגד הרב אליעזר מלמד מתרחבת, והשבת מופצת חוברת המביאה מדברי הרבנים נגדו ומסבירה את התנהלותו הבעייתית לציבור, לדעתם המארגנים. כזכור, אתמול (ה') התפרסמו מכתבים נגדו עליהם חתומים עשרות רבנים. בחוברת מובאים מאמרים בנושאים השונים הכרוכים בהתנהלותו של הרב אליעזר מלמד, ומובא גם מכתבו של הרב שמואל אליהו שהתפרסם כאן לראשונה.

"הספרים שלו מחלישים את נאמנות להלכה"

בשיחה עם חדשות כיפה, עורך החוברת הרב מתניה אריאל ראש ישיבת "דרך חיים", מתייחס לרב מלמד: "הרב אליעזר מלמד כתב את פניני הלכה, יש לסדרה כמיליון כרכים, הספרים שלו נלמדים בכל בית ספר ובכל בית. הספרים האלה מרגילים את הציבור להלכות לא נכונות, ליחס לא נכון להלכה, אמנם מרבים את לימוד ההלכה, אבל מחלישים את הנאמנות לה".

הרב אריאל תוקף גם את ההתנהלות מול שר הדתות: "מתן כהנא הודיע שהוא נסמך על הרב מלמד ברפורמות שלו. בעצם הרב מלמד נשען על הכוח של מתן כהנא ומכופף את כל רבני ישראל, את הרבנות הראשית. זו פשוט אלימות. היה ראוי שיאמר למתן כהנא שהוא מסכים איתו, אבל לא נותן לו גיבוי כי כל הרבנים חושבים אחרת. זו חוצפה שאין כדוגמתה. ראשי ישיבות פשוט מזועזעים מהאלימות הזו".

"בסופו של דבר הרב אליעזר מלמד הוא כמו סוס טרויאני", קובע הרב אריאל. "רבנים ליברליים בצד שלהם ואני בצד שלי, אבל הוא סוס טרויאני. יש לו פראק, והמבורג, מגבעת כזו של רבנים, והוא מתנחל והבן של הרב זלמן. יש לו הילה מאוד חרד"לית, הוא למד במרכז הרב והוא פשוט מרגיל את הציבור לדפוסים שמשנים את התפיסה של הציבור".

הרב אריאל מחדד: "אין פה שום חרם. מי שיקרא את שני המכתבים וכל המאמרים יראה שהם לא קוראים להחרמת הרב מלמד או ספריו. הם קובעים שהוא מתנהל בהלכה בחוסר מקצועיות, וקוראים לציבור להתייחס לספריו כספרים לא מקצועיים. אם רופא יפרסם מאמרים נגד החיסונים, מערכת הרפואה בצדק תתקומם כנגדו מקצועית. למה על הבריאות הגופנית שלנו אנחנו מקפידים יותר מאשר על הבריאות הרוחנית? הרב מלמד מתנהל בהלכה כנגד כל המערכת, כמו רופא מכחיש קורונה".


להורדת הקובץ
(החוברת המלאה)

"יהיו לנו פניני הלכה מעוותים ומקולקלים"

בחוברת מובא גם מעין שו"ת עם הרב יגאל קמינצקי, רבו של גוש קטיף, הנוקט במילים קשות מאוד נגד הרב מלמד. "פעמים רבות אף אינו מבחין בין דין לכתחילה לדין בדיעבד, בין דעת יחיד לדעת רבים, בין פסיקה לכלל הציבור לבין פסיקה לאדם פרטי". וכן: "רב, מפורסם ככל שיהיה, גם אם ספריו מפורסמים מאוד והוא מופיע הרבה באינטרנט, ברשתות החברתיות, בתקשורת הכתובה ועוד, עדיין אין זה הופך אותו ל"גדול דור" וכמי שראוי לפסוק הלכות לכלל ישראל בניגוד למסורת הפסיקה, גם אם הוא בעצמו וכמה מתלמידיו חושבים אותו לכזה".

על עצם המחאה כותב הרב קמינצקי: "יתכן שהדבר יגרום למשבר כל שהוא, אך עדיף לטפל במשבר כיום, כשהוא באיבו וניתן לתיקון, מאשר שנגיע למשבר חמור יותר, עוד עשרים שנה, כשגדולי הדור הנוכחי כבר לא יהיו אתנו, ואז במקום שיהיה לצבור הדתי שלחן ערוך של רבי יוסף קארו והרמ"א, שלאורם הולך עם ישראל מאות בשנים, יהיו לנו "פניני הלכה" מעוותים ומקולקלים, שלא עפ"י כללי הפסיקה ומסורת ישראל סבא".

הרב קמינצקי מסיים בהצעה מעשית לציבור שהתרגל להשתמש בספרים: "לאור העובדה שגדולי ישראל קבעו שמדובר בסטייה מדרכה של פסיקת ההלכה,  כדאי לחזור ללמוד וללמד ספרים אחרים, כדוגמת "מקור חיים" של הרב חיים דוד הלוי זצ"ל, הנאמן להלכה וכתוב בשפה ברורה. יתכן שבהמשך יהיה צורך לשכלל ספר זה כך שהוא יהיה עוד יותר נגיש וידידותי לתלמידים, ל"בעלי בתים" ועוד".