הרב אליעזר מלמד תחת מתקפת רבנים: "סטייה מדרכה של פסיקת ההלכה בישראל"

הרב אליעזר מלמד מעורר סערה בתקופה האחרונה בעקבות פגישה עם נציגי הזרם הרפורמי ופסיקה שנויה במחלוקת בנושאי טהרת המשפחה. עשרות רבנים מהציונות הדתית חתמו על מכתבים חריפים נגד התנהלותו

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 03/02/22 16:00 ב באדר א'

הרב אליעזר מלמד תחת מתקפת רבנים: "סטייה מדרכה של פסיקת ההלכה בישראל"
הרב מלמד, צילום: ללא

כבר תקופה שדרכו ומעשיו של הרב אליעזר מלמד מעוררים תסיסה בציבור הדתי לאומי. הרב משמש כראש ישיבת הרב ברכה ורב היישוב, והוא מוכר בציבור בעיקר בזכות סדרת ספריו הפופולרית "פניני הלכה", בה הוא מסכם את ההלכה למעשה. הבוקר (ה') התפרסמו שני מכתבים חריפים התוקפים את דרכו ופסיקותיו. במוקד ההתקפה פסיקה של הרב בנושאי טהרת המשפחה וכן פגישה שלו עם נציגי התנועה הרפורמית.

את המכתב הראשון ניסח הרב דוב ליאור, וחתומים עליו יותר מעשרים רבנים בהם ראש ישיבת הר המור הרב מרדכי שטרנברג, הרב אליקים לבנון והרב מיכה הלוי. במכתב הם מוחים כנגד פגישותיו של הרב עם הרפורמים וכן עם פסיקה שנויה במחלוקת בספרו על הלכות טהרת המשפחה.

"אנו, הרבנים החתומים מטה, באנו למחות על פרסום דבריו של הרב אליעזר מלמד, בפרט בשני תחומים: היחס לרפורמים וכן בעניין הדרכות הלכתיות מסוימות המופיעות בספר 'פניני הלכה' על הלכות טהרת המשפחה", כתבו הרבנים.

מכתב הרבנים הראשון נגד הרב מלמד

מכתב הרבנים הראשון נגד הרב מלמד צילום: ללא

הרבנים הוסיפו והתייחסו לפגישתו של הרב מלמד עם נציגים מהתנועה הרפורמית: "מטרת התנועה הרפורמית היא להחליף את תורת ישראל הנצחית בטקסים ובסמלים ריקים מתוכן אמיתי. הם אינם מאמינים בתורה מן השמים, הן תורה שבכתב והן תורה שבע"פ. לכן בכל מפגש עימם יש מעין הכרה בדרכם כאילו הם זרם נוסף ביהדות, כאשר למעשה הם זרם נגד היהדות. יתירה מזאת, הרב מלמד אף כותב שיש לאפשר לרפורמים להתפלל על יד הכותל המערבי בדרכם הנלוזה, ואף הוסיף שצריך ליתן להם ספר תורה. כל זה בניגוד לדעתם של פוסקי הדורות האחרונים".

באשר לפסיקותיו של הרב מלמד, ציינו הרבנים כי "בספר פניני הלכה העוסק בענייני טהרת המשפחה נכתבו דברים שהצניעות יפה להם ואין מפרסמים אותם בפרהסיא לציבור הרחב. כמו כן מובאים שם כמה היתרים שפוסקי הדורות נהגו אחרת. אם הרב המחבר סבור שהם טועים מן הראוי היה לבאר מה מקור טעותם לדעתו, אך אי אפשר להתיר את מה שגדולי הפוסקים אסרו מבלי לנמק. לא ייעשה כן בישראל", הבהירו הרבנים.

"חלק מהרבנים אף הזמינו את הרב מלמד להיפגש עימם בנושא, אך בסופו של דבר הדבר לא יצא לפועל", נכתב כשלא ברור מה הגורם לביטול הפגישות. "בעקבתא דמשיחא, הסטרא אחרא פועלת נגד שיבת עם ישראל לארצו ונגד קדושת הבית היהודי וטהרתו. עלינו לעמוד כצור איתן במלחמה זו, ובזכות ההתעוררות לשמירת קדושת החיים היהודיים נזכה כולנו לראות בישועת ה' על עמו ועל נחלתו בקרוב בימינו".

מכתבו של הרב יעקב אריאל - בלי התייחסות מפורשת לרב מלמד

את המכתב השני ניסח הרב יעקב אריאל, וחתומים עליו יותר מ-60 רבנים. במכתב לא מוזכר במפורש שמו של הרב מלמד. בין הרבנים החתומים עליו: הרב שלמה עמאר רב העיר ירושלים והרב צבי טאו נשיא ישיבת הר המור. יש לציין שלפני מספר חודשים האחרונים דווח כי התארגנה יוזמה להוצאת ספרי "אוהלי הלכה" כאסופת פסיקותיו של הרב אריאל כחלופה לספרי הרב מלמד.

"אנו ראשי הישיבות, הכוללים והמכונים התורניים, המגדלים את דור העתיד של הרבנים, הדיינים ומורי ההוראה בישראל, מביעים בזאת את דאגתנו מפני הסטייה מדרכה של פסיקת ההלכה בישראל. לצערנו, אנו נתקלים בתופעה של תלמידי חכמים שלא שמשו כל צרכם, התוקעים את עצמם לדבר הלכה ללא בית אב וללא התייעצות, ואף מורים הוראות עצמאיות לציבור ללא סמכות, ומסתמכים על חוות דעתם האישית בלבד. הם מכשילים את המסתמכים עליהם ומשמשים דוגמא אישית לא ראויה לצורבי הכוללים.

מכתב הרבנים השני נגד הרב מלמד

מכתב הרבנים השני נגד הרב מלמד צילום: ללא

לא זו דרכה של תורה שקבלנו מרבותינו מעתיקי השמועה מדור דור. לא כך אנו מורים לצורבים מדור העתיד של מורי ההוראה בישראל. הננו מודיעים בזאת לציבור, שאין לסמוך הלכה למעשה על פסיקות עצמאיות מסוג זה, אלא על כל אחד לפנות לפוסק מוסמך עובר לעשייתו".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן