קשה כבר לזהות את עמדותיו של הרב קמינצקי כחלק מהציונות הדתית - הן חרדיות

הרב קמינצקי התראיין לאתר חרדי, ואמר שאסור ללמוד הלכה מספריו של הרב מלמד ואסור לסמוך על הפסקים שלו, הרב פכטר : "ההתקפה חסרת התקדים כלפי הרב אליעזר מלמד, מעידה על קו השבר הגדול בתוך הציונות הדתית"

חדשות כיפה הרב עדו פכטר 10/10/21 12:23 ד בחשון התשפב

קשה כבר לזהות את עמדותיו של הרב קמינצקי כחלק מהציונות הדתית - הן חרדיות
הרב קמינצקי, צילום: יחצ

זהו אחד הראיונות החשובים ששמעתי לאחרונה, שאותו יש להפיץ ולהדהד. הראיון הזה של הרב יגאל קמינצקי, מי שכיהן בעבר כרבה של גוש קטיף, לאתר בחדרי חרדים, בו הוא תוקף בחריפות חסרת תקדים את הרב אליעזר מלמד, מעיד על קו השבר הגדול בתוך הציונות הדתית. 

התסכלו בדברים שאמר:

"אסור ללמוד הלכה מהספרים שלו, אסור להסתמך על הפסקים שלו. וזה לא רק אני אומר. אני, באופן אישי, שמעתי מהרב אריאל שליט"א ומרב דב ליאור שליט"א שאסור לפסוק על פי הספרים שלו, אסור לסמוך על הפסקים שלו"

"כשהוא התחיל את הדרך, הספרים היו ספרים מאוד נחמדים. לאט-לאט הוא התחיל להידרדר"

"ברגע שהוא חשב שהוא גדול הדור, אז הוא גם מרשה לעצמו לפסוק נגד גדולי ישראל"

"זה שהוא מוכן לתת לרפורמים מקום בכותל המערבי, זה דבר שלא ייעשה. הוא יוצא באופן עצמאי נגד כל גדולי ישראל"

אלמלא היו מציגים בראיון את הרב קמינצקי כרב מהציונות הדתית קשה היה מאד לנחש שהוא מהמגזר הסרוג. שפתו וטיעוניו חרדיים באופן מובהק (וזה לא רק הצורה שבא ביטא את הפסקי תשוב'ס), והנה כמה סימנים לכך:

גדולי ישראל

הרב קמינצקי שב וסובב סביב העניין של הסכמת גדולי ישראל. אכן, הסכמת ה'גדולים' היא דבר חשוב בעולם הדתי-ציוני, אבל אף פעם לא שם מתחיל ונגמר הדיון. בציונות הדתית יש רגישות רבה יותר לסברא האישית, במיוחד כשהיא באה מצד תלמידי חכמים גדולים כמו הרב מלמד. ועוד - מי אמר מיהם גדולים ישראל? וכי אין לרב מלמד תומכים? נראה שהרב קמינצקי מגייס את 'גדולי ישראל' שבדעה מאד מסוימת ואותם הופך לקול הלגיטימי היחיד.

תודעה היסטורית

הרב ליכטנשטיין אמר פעם שבעולם החרדי אין תודעה היסטורית. לא מתייחסים לשינויים בעולם אלא דבקים בעמדותיהם כאילו דבר לא השתנה. נראה שגם הרב קמינצקי מסרב להכיר בשינויים שחלו על העולם היהודי בארץ ובתפוצות - אותם שינויים, שבעקבותיהם הרב מלמד הסכים לשוחח עם הרפורמים ולתת להם מקום בכותל. כאמור, הרב קמינצקי מסתגר מאחורי הטיעון של גדולי ישראל, בלי להתייחס לתמורות במצב היהודים בתפוצות.

פוליטיקה והלכה
ברור לי כשמש שאלמלי העניין עם הרפורמים, הרב קמינצקי לא היה תוקף את פסקיו ההלכתיים של הרב מלמד (ומה מקום מצא להתגדר בו? היתרו של הרב מלמד לגבי מוזיקה בשלושת השבועות. נו נו). ועם זאת, הרב קמינצקי אוסר ללמוד מספריו. זו דוגמה ברורה להשפעת הפוליטיקה על ההלכה. אי הסכמה אידיאולוגית הופכת לפסול גורף, גם ביחס למפעל הלכתי מונומנטלי (ולא רק נחמד, כמו שהציג הרב קמינצקי) של הרב מלמד. זו הדרך החרדית, שמחרימה עד היום את כתביו ההלכתיים של הרב קוק. מנגד, דווקא הציונות הדתית ידעה לקבל הלכה גם מרבנים חרדיים מובהקים.

הרב מלמד

הרב מלמד צילום: ללא

מה אמרו לו

הטרמינולוגיה הזו ששני גדולים אמרו לו כך באופן אישי - חרדית באופן מובהק. הרב אריאל והרב ליאור ידועים בתקשורת. אם דעתם היא כך, יש לשמוע על כך מפיהם. הבאת דבריהם מפני המקורב אליהם מזכירה את העסקונה החרדית. לא זו דרכה של הציונות הדתית.

אז מה המסקנה? שכמו אותו פתגם על הברווז - אם זה נשמע כמו חרדי ונראה כמו חרדי - סימן שזה חרדי. יש כאן חרדיות ברורה שפלג מרכזי בציונות הדתית עטה על עצמו. זו צורת המחשבה, סגנון הדיבור, ובעיקר חוסר הנכונות לקבל דעות אחרות, הגם שיוצאות מפיהם של תלמידי חכמים מובהקים.

זה כבר לא ארץ ישראל. חרדים רבים משרתים כבר בצבא ויושבים מעבר לקו הירוק. זה הסיפור של המודרנה ואימוץ ערכיה. זה מה שמבדיל את הקהל שומר המצוות בארץ. ושם, יושבים להם לבטח חרדים וחרד"לים. ומנגד, חרדים מודרניים, שלא מעט הם, ציוניים דתיים בעלי אוריינטציה של אורתודוקסיה מודרנית, ורבנים ספרדים בעלי גישה מתונה.

הגיעה העת למצב את המחנות אלו מול אלו ולנהל את הוויכוח ביושרה ביניהם. זה כבר מזמן לא צורת וצבע הכיפה וגם לא העדה. אנו צריכים לסגל חשיבה אחרת

הכותב הרב עדו פכטר מתנועת נאמני תורה ועבודה, ומייסד תנועת 'תכלת-יהדות של השראה'

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן