לפיד בהצהרה משותפת עם שרת החוץ הבריטית: "מחויבים לאותה מטרה"

יאיר לפיד נשא היום הצהרה משותפת עם אליזבת טראס במשרד החוץ הבריטי, בה אמרו כי הם חולקים מטרה משותפת: מניעת נשק גרעיני מאיראן | היום חודשו השיחות בין איראן למעצמות, ובישראל דרוכים | בחודש הבא: גנץ ימריא לארצות הברית

חדשות כיפה חדשות כיפה 29/11/21 14:01 כה בכסלו התשפב

לפיד בהצהרה משותפת עם שרת החוץ הבריטית: "מחויבים לאותה מטרה"
יאיר לפיד, צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90

שר החוץ יאיר לפיד המריא היום (ב') לבריטניה לביקור מדיני. בין  בהצהרה משותפת עם שרת החוץ הבריטית, אליזבת טראס, במשרד החוץ בבריטניה אמר לפיד: "אני יודע שאנחנו מחויבים לאותה מטרה – שאיראן לא תוכל להשיג נשק גרעיני".

"האיראנים מגיעים לשיחות האלה במטרה אחת בלבד: להסיר את הסנקציות. הם ישחקו על זמן, הם ירוויחו מיליארדים מהסרת הסנקציות, הם ימשיכו לרמות את העולם, ולקדם בחשאי את תוכנית הגרעין שלהם. זה מה שהם עשו בעבר, וזה מה שהם יעשו גם הפעם. העולם חייב למנוע זאת, והוא יכול למנוע זאת. להדק את הסנקציות. להדק את הפיקוח. לנהל את השיח מעמדת כוח", הוסיף לפיד.

ישנה דריכות בישראל עם חידוש השיחות בין איראן למעצמות היום בווינה, כאשר בישראל חוששים מחזרה להסכם ביניים או מוויתורים שיעשו המעצמות במטרה להגיע להסכם כלשהו. חלק גדול מהמשלחת האיראנית מורכב מאנשי כלכלה, מה שמאותת כי הם רוצים לעסוק בעיקר בסנקציות הכלכליות.

ארצות הברית, גורם מכריע בשיחתו, לא תשתתף אך תמצא בקרבת מקום. שליח ארה"ב לענייני איראן, רוב מאלי, אמר בראיון לפני כשבוע: "ארה"ב לא תשב בחיבוק ידיים אם איראן לא תפגין רצון טוב במו"מ להצלת הסכם הגרעין. אם הם יחליטו לא לחזור להסכם, נשקול אמצעים אחרים, דיפלומטיים ואחרים, כדי להתעמת עם השאיפות הגרעיניות של איראן. האופציות העומדות לרשות ארה"ב מוכרות".

בישראל דורשים מהעצמות להתנות את המשך השיחות בעצירת העשרת האורניום מצד איראן, דרישה שככל הנראה לא תתממש. בחודש הבא צפוי שר הביטחון, בני גנץ, להמריא לארצות הברית.