פצצה מתקתקת: היום יתחדשו שיחות הגרעין בין איראן למעצמות בווינה

בישראל מודאגים מהסכם שלא ישקף את המדיניות שלה ודורשים מהמעצמות: להמשיך בדיונים רק לאחר עצירת העשרת האורניום מצד איראן | ארצות הברית לא תשתתף בשיחות אך תהיה באיזור ותעקוב אחר הנעשה

חדשות כיפה חדשות כיפה 29/11/21 08:19 כה בכסלו התשפב

פצצה מתקתקת: היום יתחדשו שיחות הגרעין בין איראן למעצמות בווינה
תחנת כוח בדרום איראן, ארכיון , צילום: shutterstock

דריכות בישראל עם חידוש השיחות בין איראן למעצמות היום בווינה: בישראל חוששים מחזרה להסכם ביניים או מוויתורים שיעשו המעצמות במטרה להגיע להסכם כלשהו. חלק גדול מהמשלחת האיראנית מורכב מאנשי כלכלה, מה שמאותת כי הם רוצים לעסוק בעיקר בסנקציות הכלכליות.

ארצות הברית, גורם מכריע בשיחתו, לא תשתתף אך תמצא בקרבת מקום. שליח ארה"ב לענייני איראן, רוב מאלי, אמר בראיון לפני כשבוע: "ארה"ב לא תשב בחיבוק ידיים אם איראן לא תפגין רצון טוב במו"מ להצלת הסכם הגרעין. אם הם יחליטו לא לחזור להסכם, נשקול אמצעים אחרים, דיפלומטיים ואחרים, כדי להתעמת עם השאיפות הגרעיניות של איראן. האופציות העומדות לרשות ארה"ב מוכרות".

בישראל דורשים מהעצמות להתנות את המשך השיחות בעצירת העשרת האורניום מצד איראן, דרישה שככל הנראה לא תתממש. על רקע חידוש השיחות, היום צפוי ימריא שר החוץ וראש הממשלה החליפי, יאיר לפיד, לצרפת ולבריטניה לביקור מדיני סביב האיום האיראני. בחודש הבא צפוי שר הביטחון, בני גנץ, להמריא לארצות הברית.

בראיון שהעניק נתניהו אתמול לערוץ 14 החדש, הוא אמר בנושא איראן: "גם במישור המדיני וגם במישור המבצעי מה שקורה עם איראן זה אסון. בנט היה שר ביטחון. לא שמעתי אותו, להפך, שמעתי אותו אומר כי עם ישראל חב תודה לבנימין נתניהו על מה שהוא עשה מול אירן. פתאום הם משנים את זה. קודם כל עובדתית: אלמלא הפעולות שאנחנו עשינו, גם במישור המדיני וגם במישור המבצעי, לאירן מזמן כבר היה ארסנל גרעיני".

ראש הממשלה נפתלי בנט נאם מוקדם יותר השבוע באוניברסיטת רייכמן והתייחס בהרחבה לנושא. "מדינת ישראל חייבת לשמר חופש פעולה ויכולת פעולה, בכל מצב ובכל נסיבות פוליטיות. המשטר האיראני בקורוזיה, הוא משטר חסר תוחלת, שהכלכלה שלו חלשה והממשל בו מושחת, אשר שולט בכוח הזרוע והפחד. הם הרבה יותר פגיעים ממה שמקובל לחשוב".