בזמן המהומה במליאה: החל שלב ההצבעות | בנט ונתניהו התעמתו מילולית

לאחר שעות של דיונים הגיעו בנט ונתניהו לנאום במליאת הכנסת, ותקפו זה את זה באופן אישי | ראש הממשלה: "שנים שבהן המדינה הייתה כלי במשחק אישי". ראש האופוזיציה לעג על צילומיו בוועידת האקלים: "בנט חולצה אפורה"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 03/11/21 22:21 כח בחשון התשפב

בזמן המהומה במליאה: החל שלב ההצבעות | בנט ונתניהו התעמתו מילולית
בנט ולפיד, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

לאחר עשרות שעות של דיונים, לקראת ההצבעה הסופית על תקציב המדינה לשנים 2012-2022, הערב (ד'), כחלק משלב סיכומי הדיונים, הגיעו לנאום במליאה ראש הממשלה בנט, ראש הממשלה החליפי יאיר לפיד, שר האוצר אביגדור ליברמן וראש האופוזיציה בנימין נתניהו. עם סיום הנאומים הסוערים החלו ההסתייגות הרבות של האופוזיציה.

במהלך הערב עבר בקריאה שלישית חוק מסגרות תקציבה המדינה. באופוזיציה ביקשו לראות את ההצבעה כהצעת אי אמון ולאחר הצבעה שמית תמכו בהצעה 62 מול 58 שהתנגדו. מדובר בהצעה הראשונה מתוך חמש.

ראש הממשלה פתח את נאומו ואמר כי מדינת ישראל הגיעה לרגע החשוב ביותר מאז הוקמה הממשלה, רגע העברת התקציב. "זוהי שעה חשובה. שעה חשובה ליציבות המדינה ולחיים הכלכליים שלה – אחרי שלוש שנים וחצי של בלגאן, ניהול כושל ושיתוק של המערכות". 

בנט תקף את נתניהו: "שנים שבהן המדינה הייתה כלי במשחק אישי, שנים של ארבע מערכות בחירות, אחת אחרי השנייה, בלי הכרעה. הקשבנו לקולם של אזרחי ישראל,  אלה שחששו באמת לגורל המדינה, שראו פוליטיקאים שמשחקים באש, ושוברים אותה מבפנים.  הקשבנו - וקיבלנו החלטה. הקמנו ממשלה בישראל".

בנט נואם במליאה |

בנט נואם במליאה | צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

"מיד נדרשנו להתמודד עם וריאנט הדלתא, שכבר הספיק לחדור לארץ ולתפוס אחיזה. חודשים נלחמנו להשאיר את המשק פתוח, את העסקים פתוחים. התחלנו עם הבוסטרים לפני כל העולם. אנחנו מנהלים את הקורונה, היא לא מנהלת אותנו. אני לא מצפה להכרה או לנקודות על זה, לא מהתקשורת ובטח לא מכאן. בשביל זה יש חברים כמו בוריס ג‘ונסון.  

העברת התקציב תבטיח יציבות מסוימת לממשלה, ותוריד ככל הנראה את איום הבחירות מהפרק: "העברת התקציב תבטיח יציבות ותשדר לאזרחים, למשק ולעולם שכלכלת ישראל איתנה וצומחת", אמר בנט, ומיד הוסיף: "למי שלא שם לב אנחנו ב- 7% צמיחה השנה. זה נתון פנטסטי.

"יש קמפיין מופרע של דה לגיטימציה ופייק"

"אבל, יש מי שרוצה מדינת ישראל יציבה, ויש מי שרוצה מדינה בתוהו ובוהו תמידי. מולנו, בעיקר מול האגף הימני יותר של הממשלה הזאת, יש קמפיין מופרע של דה לגיטימציה ופייק. הנה דוגמה מהימים האחרונים למכונת השקרים שאנחנו מתמודדים מולה: 'ממשלת ישראל מעבירה את כספי המסים שלנו לחמאס'. מאיפה זה הגיע בכלל?".

ראש הממשלה הגדיר את הפרסומים בנושא הכסף לחמאס כפייק: "ובכן - כי מישהו, באיזו עמותה, קיבל, איכשהו, שווה אגב לבדוק איך, אישור להיכנס לעזה, ופגש שם מישהו מחמאס, וכל הארוע הזה מתרחש בכלל בזמן כהונתו של בנימין נתניהו כראש ממשלה. כל הדבר הזה, שמדברים עליו כבר שבוע, לא קשור אלינו בשום צורה, זה הכל בתקופת ביבי קרה, אין שקל אחד של משלם המיסים הישראלי שמתוקצב לעמותה הזאת. פשוט שקר. פייק".

"מכל הטענות בעולם לבחור דווקא במימון חמאס - נתניהו, האיש שהמציא את מזוודות הכסף לחמאס? לא האמנתי שזה הגיוני. אבל כנראה שאין מה לחפש הגיון פה. זה ביבי - זה אתה. זה המודל העסקי שלך. בלי שהעם מפולג אין לך קיום פוליטי. ואם צריך להגיד שמדינת ישראל מממנת את חמאס - נגיד. אני רוצה להגיד פה משהו. אין כסף לחמאס. גם את מזוודות הדולרים שלך הפסקנו. הבעיה היחידה האמיתית שלך בממשלה עם רעמ היא - שאתה לא עומד בראשה".

"ברגע שהתקציב הזה עובר, בליכוד יאלצו לחשב מסלול מחדש"

בנט המשיך לתקוף את נתניהו, והזכיר את המשא ומתן שניהלו לכאורה הליכוד ורע"מ: "כשנתניהו - סליחה - אבו יאיר - חשב שהדרך היחידה להמשיך את שלטונו זה להכניס פנימה את רע"מ, כל החבורה נרתמה למשימה. כל היום קיבלנו פוסטים וראיונות על החשיבות בשילוב החברה הערבית, הצטלמת שותה קפה במאהל בדואי. מנסור עבאס מותג כמאמי לאומי". 

"אני זוכר את התקופה הזאת, זה היה ממש האביב הערבי. עד הרגע האחרון הדבר הזה נמשך. הרי גם אני הייתי שם, בחדרים הסגורים של המו“מ. דובר על ממשלת נתניהו בתמיכת רע"מ. זה היה הדיל היחיד האפשרי. בשביל זה הרי שלחת את מנסור לרב דרוקמן. על מי אתה עובד. תראו - זה ביבי. אין פה שום דבר מפתיע".

"ברגע שהתקציב הזה עובר, בליכוד יאלצו לחשב מסלול מחדש. זה כל הסיפור.היום פייק חמאס, מחר נקבל פייק דאעש. כל מה שאפשר לעשות, זה לבקש מהציבור לא ליפול בפחים האלה. כשאתם שומעים משהו שלא נשמע סביר".

בסיום דבריו דיבר בנט גם על התקציב: "הוספנו שני מיליארד שקלים למשרד הבריאות - עם שני בתי חולים חדשים, בקרית אתא ובבאר שבע. נקצה מיליארדים למיגון הצפון. תכנית שחשובה לכולנו במיוחד - ”ממדים ללימודים“ - מאה מיליון שקלים ללימודי תואר ראשון לחיילים קרביים ובודדים. תוספת של מיליארד שקל לנכי צה“ל. העלאת קצבת אבטחת ההכנסה - בממוצע עוד 450 שקלים לכל מקבל קצבה.  מענק שנתי לניצולי שואה - עולה מ- 4000 ל- 6500 שקלים. רפורמת התחרות בכשרות. מטרו שיחבר 24 רשויות בגוש דן, מכפר סבא ועד רחובות. תכנית לאלימות במשפחה. 50 מיליון שקלים - לבטחון תזונתי. לפנינו שעות ארוכות, בסופן, בעזרת השם, יהיה תקציב למדינת ישראל ובשורות טובות לאזרחיה". 

נתניהו: "המזל של כולנו שאין מס על ההבטחות של בנט"

ראש האופוזיציה עלה לנאום מיד לאחר בנט. "ערב חודש כסלו, באנו חושך לגרש", פתח נתניהו את דבריו. "במקום שנברך על הניסים – אנחנו מקבלים בתקציב הזה מסים. העלאות מסים וגזרות קשות. המון מסים. זה כל כך אופייני. ממשלת השקר עושה תמיד את ההיפך הגמור משהבטיחה. בנט הבטיח שהממשלה תפחית מסים. מזל שאין מס על ההבטחות שלו. הם מעלים מסים. מס על שתייה קלה, כלים חד פעמיים, מס על הפריפריה,  מס הגודש. זה לא סתם מסים, הם יוצרים אפליה חמורה. יש כאן אטימות לב שאין מאחוריה שום צדק ושום היגיון לאומי". 

"המעמד הבינוני והמשפחות החלשות ישלמו מהיום הרבה יותר. אבל בניגוד אליהם, לעשירים דווקא דאגתם. הם יוכלו לפצל דירות ולהקים יחידות דיור בווילות שלהם. לחיילים שלנו לא דאגתם. הבטחתם להעלות את השכר שלהם ולא העליתם בשקל".

"ממשלת השקרים שלכם הבטיחה שתוריד מחירים. בפועל אתם מעלים מחירים. הדלק עולה, החשמל עולה, התחבורה הציבורית עולה, הפירות והירקות עולים. הכל מתייקר. הכל עולה חוץ מהמנדטים של בנט".

נתניהו נואם |

נתניהו נואם | צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

"ההקלטות של שקד... אולי כדאי שתשחרר פודקאסט"

נתניהו דיבר גם נגד שר החוץ: "לפיד יצא לג’יהאד נגד הכספים הקואליציוניים. בפועל הכפלתם את הכספים הקואליציוניים. לפיד גם תקף את החוק הנורווגי והביא היום עם בנט שיא עולמי במספר החכים הנורווגים. לפיד תקף את קק״ל ואמר שהיא צינור להעברת כסף למפלגות. עכשיו הוא מינה את גיסתו לדירקטוריון קק״ל. על זה נאמר - אין הנחתום מעיד על גיסתו" .

ראש האופוזיציה לעג על נסיעת ראש הממשלה לוועידת האקלים ועל הגיבושון של הקואליציה: "בנט חולצה אפורה נדחף על הדלת כדי להצטלם עם מנהיגים שלא סופרים אותו. המוני ישראלים מרגישים מרומים ושבים הביתה. הם רוצים ממשלה אמיתית ולא ממשלת ריאליטי. זו הכלאה מוזרה בין 'חתונה ממבט ראשון' ל'הישרדות' - קבוצת אנשים ללא קשר אמיתי ויכולת להחזיק שנשארים בשביל הרצון לשרוד. ראינו את הגיבושון. איזו העמדת פנים וצביעות. וההקלטות של שקד... אולי כדאי שתשחרר פודקאסט ותשחרר אותנו מזה".

"בראש הממשלה הזאת נמצא מי שהבטיח שלא ישב עם מרצ ולפיד, שיקים ממשלת ימין ולא ישב עם רעמ. בנט שיקר לציבור, שיקר לבוחריו, שיקר לכל אזרחי ישראל. זאת הסיבה לכך שהוא בקושי עובר את אחוז החסימה, אם בכלל".

לפיד: "אנחנו עובדים בשבילכם"

לפיד אמר בנאומו כי "הלילה המדינה כבר לא בממתינה. היא חוזרת למקום הנכון שלה. המקום שבו היא עובדת בשביל האזרחים, לא הם בשבילה. התקציב הוא ניצחון משותף. כבר הרבה זמן לא היה לנו ניצחון משותף.

לפיד פנה גם לאופוזיציה בדבריו: "זה בסדר שתצביעו נגד. זכותכם, אבל זה ניצחון משותף. של כולנו. על הקורונה, על הסכסוך הפוליטי, על שיח השנאה". 

"רוב האנשים רוצים אותו דבר. שתהיה פה מדינה חכמה ואכפתית שתיתן להם להתפרנס ולהצליח. הם לא רוצים נדבות, הם רוצים הזדמנויות. התקציב הזה אומר לאזרחים האלה: בשביל זה אנחנו פה. אנחנו עובדים בשבילכם".

ליברמן: "נתניהו היה מוכן להקריב את כל כלכלת ישראל בשביל האינטרס האישי"

שר האוצר אביגדור ליברמן, ראשון השרים לנאום, פתח ואמר: "ישראל סוף סוף הופכת למדינה נורמלית, מדינה עם תקציב. החלטנו לוותר על החל"ת, למנוע סגרים ולקבל החלטות קשות. ממשלה כזו יכולה להצעיד את ישראל הרבה יותר רחוק ממה שחלמנו".

ליברמן תקף את חברי האופוזיציה: "השאלה הגדולה היא למה אנחנו מגיעים לתקציב רק אחרי שנים שנים וחצי שלא התקיים דיון על זה. לא הייתה הצבעה - ורק מסיבה אחת: בגלל אינטרס אישי פרסונלי של אדם אחד שהיה מוכן להקריב את כל כלכלת ישראל בשביל האינטרס האישי שלו".

ליברמן הערב |

ליברמן הערב | צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

 

 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן