מחדל הבריחה ללא סעיפי עבירות טרור: כתב אישום הוגש נגד ששת המחבלים הנמלטים

כתב אישום נגד ששת המחבלים שברחו מכלא גלבוע בערב ראש השנה הוגש לבית המשפט השלום בנצרת. בניגוד לדברי המשטרה - אין סעיפים של עבירות ביטחוניות בכתב האישום | במקביל, הוגשו כתבי אישום נגד חמשת האסירים שנאשמו בסיוע לבריחה

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 03/10/21 09:25 כז בתשרי התשפב

ללא סעיפי עבירות טרור: כתב אישום הוגש נגד ששת המחבלים הנמלטים
הבריחה מכלא גלבוע, צילום: פלאש 90

כתב אישום נגד ששת המחבלים שברחו מכלא גלבוע בערב ראש השנה הוגש הבוקר (א') לבית המשפט השלום בנצרת. בכתב האישום אין סעיפים של עבירות טרור, כפי שטענה המשטרה בשלב הארכות המעצר. העבירה בה נאשמים המחבלים היא עבירת בריחה ממשמורת, שהעונש המרבי על עבירה מסוג זה הוא שבע שנות מאסר. במקביל, הוגשו כתבי אישום נגד חמשת האסירים שנאשמו בסיוע לבריחה.

נזכיר כי ששת המחבלים, כולם תושבי ג'נין, נמלטו מהכלא בערב ראש השנה דרך מנהרה שחפרו במשך כתשעה חודשים. שניים מהאסירים - מחמוד עארדה ויעקוב קדארי - נתפסו ב-10 בספטמבר בנצרת. שניים נוספים - זכריה זביידי ומוחמד עראדה - נעצרו יום למחרת בשטח פתוח סמוך לכפר אום אל-גאנם שליד התבור. שני האסירים האחרונים, איהאם כממג'י ומונאדל נפיעאת, נעצרו בג'נין ב-19 בספטמבר.

לפני כשבועיים סיפרו שניים מהאסירים שנמלטו, בני הדודים מוחמד ומחמוד עארדה, כי החפירות בכלא נמשכו תשעה חודשים. "התחלנו את החפירות בדצמבר 2020 והן נמשכו עד החודש. היה לנו בזמן הבריחה רדיו קטן ממנו עקבנו אחרי מה שקורה בחוץ". הדברים הועברו באמצעות עורכי דינם, חאלד מחאג'נה ורסלאן מחאג'נה. 

את החפירות הובילו נפיעאת ומחמוד עראדה, בהשתתפות אסירים אחרים. המחבלים נענזרו בחפירה בין השאר בברזלים, בצלחות, בכלים שחידדו ובמגשי אלומיניום. את החול שהוציאו פיזרו בפתחי ביוב וניקוז ברחבי הכלא, בפחים ובמקומות אחרים. 

לאחר שיצאו מכלא הם הגיעו ביחד למסגד בכפר נאעורה ומשם התפצלו לזוגות. "ניסינו ככל האפשר שלא להיכנס לכפרים פלשתינים בתוך גבולות 48 כדי שלא לעורר חשד". סיפר מחמוד עבדאללה עארדה, שנתפס ראשון יחד עם יעקוב קדארי בנצרת. "נעצרנו במקרה ואיש מנצרת לא הלשין עלינו. עבר סיור משטרתי וכשהוא הבחין בנו הוא עצר אותנו".

על פי עורכי הדין, המחבלים לא הצליחו להשיג אוכל או שתייה במהלך ימי המרדף, ועקב הצום הממושך היו תשושים. על לכידתו של מוחמד עארדה, שנתפס יחד עם זכריה זביידי סיפרו: "לאחר שכמעט הסתיימו החיפושים במקום בו הסתתרו, הם התגלו במקרה לאחר שאחד מהמחפשים הושיט יד ותפס את מוחמד".

(לכידת שני המחבלים האחרונים)