הבריחה מכלא גלבוע | נמשך המצוד אחר 6 אסירים ביטחוניים

קבוצת אסירים ביטחוניים נמלטה מהכלא באמצעות מנהרה. כוחות גדולים בסיוע מסוקים במצוד אחר הנמלטים. חוקרים של להב 433 בודקים אם אנשי סגל סייעו למחבלים בבריחה. אלמגור: "מבחינה מוסרית האסירים היו צריכים להיות מתים כמו קורבנותיהם"

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 06/09/21 13:55 כט באלול התשפא

הבריחה מכלא גלבוע | נמשך המצוד אחר 6 אסירים ביטחוניים
צילום: דוברות שב"ס

אירוע חמור בצפון: ששה אסירים ביטחוניים נמלטו הלילה (בין ראשון לשני) מכלא גלבוע בצפון, באמצעות מנהרה שחפרו. מצוד מתנהל בשעה זו אחר האסירים, בין היתר באמצעות מסוקים, רחפנים וכוחות גדולים של משטרה, שב"כ ושב"ס. חפ"ק הוקם במקום וכוחות משטרה נפרסו ביישובי הסביבה.

קציני הביטחון בסביבה עודכנו ומחסומים הוצבו בדרכים, בנוסף להפעלת אמצעים מיוחדים.

בין האסירים, זכריה זביידי, מי שהיה מפקד גדודי חללי אל-אקצא של הפת"ח בג'נין, אשר היה אחראי על פגיעה ורצח של ישראלים רבים. המאמץ בשעות אלו הוא למנוע מהם להגיע לשטחי הרשות. 

צילום: Yonatan Sindel/Flash90

על פי מידע ראשוני שהתקבל במשטרת ישראל בשעה 3 לפנות בוקר לערך דיווחו אזרחים על זיהוי דמויות חשודות בסמוך לבית הסוהר גלבוע, נמסר בהודעת שירות בתי הסוהר. עם קבלת הדיווח הראשוני הוקפצו כוחות מיוחדים של שב"ס בתגבור יחידות מצדה ויחידות משטרה גדולים יחד עם לוחמי משמר הגבול, צה"ל וגששים פתחו בחיפושים בשיתוף שירות הביטחון הכללי.

משחזור ראשוני שנערך, עולה כי האירוע החל בסמוך לשעה אחת וחצי לערך, כאשר 6 האסירים נמלטו באמצעות פתח שהתגלה בתאם ויצאו לכיוון האזור הדרומי של בית הסוהר גלבוע.

האסירים:
-מונדאל אינפיעאת (הג'יהאד האיסלאמי, עצור בטחוני)
מחמד עארידה(גהג'יהאד האיסלאמי)
מוחמד עארידה(הג'יהאד האיסלאמי)
-יעקוב קדארי (הג'יהאד האיסלאמי)
-איהם כמאמגי (הג'יהאד האיסלאמי)
-זכריה זבידי (פת"ח)

המנהרה, שנמשכת לאורך של 20 מטרים נחפרה במשך חודשים ארוכים ובשעה זו לא ברור כיצד נעשתה בלי שהבחינו גורמי הביטחון, ואיפה הטמינו את החול שנחפר ממנה. עקב החשש ממנהרות נוספות, 400 האסירים במקום מועברים למתקני כליאה אחרים. 

 

צילום: דוברות שב"ס

 

"קציני הביטחון ביישובי הסביבה עודכנו בבריחה ומחסומים הוצבו בדרכים", נמסר בהודעת המשטרה, 
"חפ"ק אחוד הוקם במקום וכוחות משטרה נפרסו בישובי הסביבה. כוחות משטרה מיוחדים, כלבנים ואמצעים אווירים משטרתיים לוקחים חלק בחיפושים ובהבטחת בטחון התושבים".

"לוחמי צה"ל בשיתוף שב״כ, מסייעים למשטרת ישראל ולשירות בתי הסוהר בסריקות אחר האסירים הביטחוניים שברחו מכלא ״גלבוע״ מוקדם יותר הבוקר", נמסר מדובר צה"ל, "כמו כן, הוקצו מספר כלי טיס למשימות חוזי. לוחמי צה"ל ערוכים ופרוסים במרחב יהודה ושומרון". 

השר לביטחון פנים, עמר בר לב, מסר: ״לפנות בוקר עודכנתי על הבריחה מכלא ״גלבוע״. האירוע מתוחקר בשעה זו על ידי נציבת שירות בתי הסוהר, רב-גונדר קטי פרי, שנמצאת בנקודת הבריחה. מחוז צפון במשטרת ישראל הקים חפ״ק סמוך לזירה ומפקד על המרדף והסריקות בסיוע צה״ל והשב״כ״.

ראש הממשלה נפתלי בנט שוחח עם השר לביטחון פנים בר לב והדגיש, כי מדובר באירוע חמור המחייב מאמץ כלל מערכתי של כוחות הביטחון. עוד נמסר מטעמו כי, ראש הממשלה מקבל עדכונים שוטפים אודות מאמצי החיפוש אחר המחבלים, ויקיים התייעצויות בהמשך בהתאם לצורך.

האסירים שנמלטו

האסירים שנמלטו צילום: ללא

"תנאי הכליאה המשופרים למחבלים והכניעה לדרישותיהם מחשש להסלמה, מנוצל על ידם לבריחה. השר לבטחון פנים עמר בר לב צריך להסיק מסקנות מהמחדל שקרה ולהתפטר", אמר בתגובה יו"ר עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן גביר, "טוב מאוחר מאף פעם, תנאי הכליאה של המחבלים צריכים להיות נוקשים וכעת הזמן להחמיר בתנאי הכליאה, ליישם זאת לאלתר ולמנוע בזיון כמו שקרה פעם נוספת, או יותר פשוט לתמוך בחוק עונש מוות למחבלים שהצעתי ואז בטוח לא יברחו".

מפקד מחוז צפון בשב"ס, גונדר אריק יעקב, הסביר הבוקר בהצהרה לתקשורת כי המחבלים שנמלטו לא חפרו בעצמם את כל המנהרה, אלא ניצלו את תנאי השטח של בית הכלא. "המבנה עומד על כלונסאות עם חלל מלמטה" והמחבלים פשוט ניצלו את החלל הפנוי. עוד הוסיף כי "בסביבות 03:00 לפנות בוקר קיבלנו דיווח ממשטרת ישראל על עדות שיש כמה בני אדם שרצים בשדות, כנראה ברחו מהכלא. מיד ביצענו ספירות, ומצאנו את הפיר שדרכו נמלטו האסירים". ביחידה להב 433 בודקים אם אנשי סגל סייעו למחבלים בבריחה. חוקרים הגיעו למקום והם אוספים עדויות. 


בארגון נפגעי הטרור 'אלמגור' אמרו היום בתגובה כי בעבר הזהירו את השב"ס ומערכת המשפט פעמים רבות מפני האוטונומיה הפנימית שניתנה למחבלים בבתי הכלא, כולל אזהרה מפורשת מפני בריחה.

"ייחס שבו גם מאפשרים להם לבשל לעצמם לקבל שרותי קנטינה ולהתנהל כאילו מדובר בשבויים של צבא סדיר ולא פושעי מלחמה וטרוריסטים, הוא שמונע גם פיקוח הדוק. ראשי ארגוני טרור ממשיכים בבתי הכלא להתנהל כאילו הם עדיין מפקדים, חלקם זוכים להיפגש עם דורשי טובתם מעורכי דין ועד ח"כים". בארגון מציינים כי הם דורשים לכלוא את האסירים בתאים מבודדים כפי שנהגו כלפי רוצח רבין וכפי שנהוג במדינות אחרות, כולל במדינות מערביות. "מבחינה מוסרית האסירים היו צריכים להיות מתים כמו קורבנותיהם. הצעדים המיידים המתבקשים הוא פירוק ההתארגנויות הפנימיות ובידוד הטרוריסטים והרוצחים זה מזה". 

 

 

 

 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן