דורית בייניש תוקפת: "הכהניסטים מהווים סכנה, פורום קהלת קיצוניים"

נשיאת בית המשפט העליון לשעבר ואחת המשפטניות הבכירות בישראל חוזרת אל ההחלטות הגורליות, מסבירה למה אפשרה לנתניהו לרוץ לראשות הממשלה ומודאגת מפורום קהלת "חדרו גם לוועדה לבחירת שופטים"

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 24/09/21 08:57 יח בתשרי התשפב

דורית בייניש תוקפת: "הכהניסטים מהווים סכנה, פורום קהלת קיצוניים"
דורית בייניש, צילום: Tomer Neuberg/FLASH90

דורית בייניש מילאה את התפקידים הבכירים ביותר במערכת המשפט הישראלית. כשופטת בבית המשפט העליון וכנשיאתו בהמשך עמדה בייניש מאחורי ההחלטות הגורליות של ישראל וקבעה: מה חוקי, מה בעייתי. עכשיו היא מדברת על הימים ההם עם הרבה פחות פילטרים.

בראיון שהעניקה בייניש ל'ידיעות אחרונות' נשאלה על פרשת הצוללות, אותה מתכוון שר הביטחון לבדוק לעומק. "פרשת הצוללות הגיעה לבג"ץ, העתירה נדחתה בגלל פסיקה קודמת, אבל השופט יצחק עמית כתב סקירה עובדתית שבה הניח תשתית להקמת ועדת חקירה", מספרת בייניש על החקירה. "לפני שיצאתי בקריאה להקמת ועדה, דיברתי איתו. בפסק הדין שלו הוא קבע שהייתה התנהלות בלתי תקינה, ונחשפו ליקויים בעניין הרכש, ופירט מה טעון בדיקה. לא נותר לי אלא להצטרף לדברים שלו. אני חושבת שמן הראוי שהממשלה תעשה עוד צעד קדימה ותקים ועדת חקירה", היא מוסיפה בנחרצות.

בייניש מספרת על הכוח של העליון בשתי סוגיות מרכזיות: פסילת מועמדים לכנסת והמהפכה החוקתית. על הבחרותו של נתניהו לכנסת ברקע המשפט היא אומרת: "לא הייתה אחיזה בחוק לפסילת נתניהו. כשיוצאים מול רצון כל כך מפורש של הציבור, צריך אחיזה בחוק. בתנאים שהיו נתניהו נבחר, מאחוריו עמדה קואליציה רחבה, ולא היה בסיס לפסילה בחוק. כאשר בית המשפט דן בנושאים שיש להם השלכות פוליטיות, הוא הולך על חבל דק. יש קו שאסור לו לחצות אותו. פסילת נתניהו הייתה צעד רחוק מדי".

מי שכן נפסל, אלו חברי מפלגת כהנא לדורותיהם, אותם בייניש תוקפת בחריפות: "אני אמרתי, הכהניסטים מהווים סכנה ממשית. גזענות לא יכולה להיכלל בחופש הביטוי. הלקח ההיסטורי מלמד שחופש ביטוי מוחלט עלול להוביל להסתה, לפגיעה, לגזענות. את הכהניסטים צריך לפסול".

על המהפכה החוקתית בייניש מגוננת ומסבירה שלא רק אהרון ברק עמד מאחוריה. "הכל זורקים היום על אהרן ברק. האמת היא שהאפשרות לבטל חוק של הכנסת עלתה הרבה קודם" מספרת בייניש. בתשובה לשאלה האם הייתה פוסלת את חוק הלאום אמרה בייניש: "אני לא חושבת, השופטים לא ביטלו את חוק הלאום, אבל עשו דבר אחר, הכפיפו את הפרשנות שלו לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו". 

גם את פורום קהלת תוקפת בייניש בחריפות, "קהלת חדר בשיטה מאוד מתוחכמת ופרס זרועות לכל שלוחות הממשלה, האקדמיה ומוסדות הציבור", אומרת ביניש. "הוא פועל בהשראת תפיסות עולם זרות, שסותרות כל מה שנבנה כאן. אנשיו הם רפובליקנים קיצוניים, בעלי תפיסה ליברטנית. הם מנצלים את החולשה של חברי כנסת ושרים שאינם בקיאים בחומרים. הם מטיפים לכל מה שמייצג הטראמפיזם. הם חדרו גם לוועדה לבחירת שופטים. יש להם המון כסף. אם אתם רוצים להבין לאן הם חותרים, לכו בעקבות התורמים שלהם, לכו בעקבות הכסף", היא מוסיפה בנחרצות.


(דורית בייניש).