אהרון ברק: "בית המשפט הוא כיפת הברזל של הדמוקרטיה הישראלית"

נשיא בית המשפט העליון לשעבר שוחח במסגרת כנס של המכון הישראלי לדמוקרטיה, וטען כי "הביקורת על בית המשפט חרגה מכל מסגרת מתקבלת על הדעת", דבר שלדבריו הוביל ל"חוסר אמון מלא במערכת"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 28/10/20 21:07 י בחשון התשפא

אהרון ברק: "בית המשפט הוא כיפת הברזל של הדמוקרטיה הישראלית"
נשיא העליון לשעבר, השופט אהרון ברק, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

במסגרת הכנס המקוון "מדמיינים מחדש דמוקרטיה" של המכון הישראלי לדמוקרטיה, התארח נשיא בית המשפט העליון לשעבר, השופט אהרון ברק והתייחס ליחסים בין הכנסת, הממשלה ובית המשפט, ובניגוד לנשיא ריבלין שדיבר מוקדם יותר, הוא טען כי "הביקורת על בית המשפט חרגה מכל מסגרת מתקבלת על הדעת".

"בית המשפט לא צריך להיכנס לבונקר", אמר השופט ברק, "יש פה התקפה עליו, מפגיזים אותו. אבל הוא לא צריך להיכנס לבונקר, ולהגיד- נמתין, יבואו ימים טובים יותר. לא יודע אם יבואו ימים טובים ומתי יבואו ימים יותר טובים, עליו לעמוד זקוף, ולהמשיך ולתת את אותם פסקי הדין שהיה נותן אילולא היו יורים עליו. יחד עם זאת, אם יש לך קייס שיש לך ספקות לגביו, אז בסיטואציה כזאת כשיש יריות כאלה אתה לא צריך לבחור באותה החלטה שתגביר את האש. בית המשפט הוא כיפת הברזל של הדמוקרטיה הישראלית ואסור שכשיש התקפות על כיפת הברזל היא תיכנס לבונקר"

נשיא בית המשפט העליון לשעבר טען כי "הביקורת על בית המשפט חרגה מכל מסגרת מתקבלת על הדעת. גם בתי המשפט השלום והמחוזי סובלים מזה - היום לא רוצים לתקן חקיקה בענייני אלימות כלפי נשים, שמא ביהמ"ש יצטרך להתעסק בשאלות של אלימות. כלומר, חוסר אמון מלא במערכת".

"ברשות המבצעת גם חל שיבוש" טען ברק, ותקף את התנהלותו של נתניהו במשבר הקורונה, כאשר פעם "ראש הממשלה היה ראשון בין שווים, היום אף אחד לא רואה אותם כשווים וכולם רואים את ראש הממשלה כראשון. תראו מה קרה עם ההחלטות עם הקורונה: ראש הממשלה מקבל החלטה, הולך לציבור ומודיע עליה, אח"כ זה היה הולך לממשלה ואח"כ לכנסת. לא זה הפרדת רשויות". 

השופט ברק סיכם ואמר: "כל חבר כנסת שנמצא היום בקואליציה ומחר באופוזיציה ולהיפך, צריך להבין שאי אפשר לשנות חוק יסוד כאילו היה חוק רגיל. יש צורך ברוב מוצק. בשיחותיי בנושא עם השרה לשעבר איילת שקד, אמרתי שניתן יהיה לעשות זאת עם רוב של 80 ח"כים, אבל לא פחות. שאלת פסקת ההתגברות נגזרת מהשאלה הזאת, שכן היא בעצם שינוי נקודתי של חוק יסוד".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן