אנשי השנה הנבחרים תשפ"א

בפוליטיקה, בספורט, ברפואה ובמוזיקה: אלו האנשים שעשו את השנה הזאת לבלתי נשכחת. מי עשה את הבלתי יאמן אבל זכה בתואר אכזבת השנה? בואו לראות את הנבחרת שבחרו גולשי כיפה

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/09/21 07:06 כט באלול התשפא

אנשי השנה הנבחרים תשפ"א
צילום: פלאש90

זאת הייתה שנה של רגעים גדולים, מדינת ישראל יצאה ממשבר פוליטי עמוק בצורה כמעט דמיונית, רשמה הישגים בספורט והמשיכה להתבוסס בקורונה. מי הסרוג שניפץ שיאים במוזיקה הישראלית? אתם בחרתם: האנשים שהפכו את השנה הזאת לכל כך דרמטית, לטוב ולרע. 

בספורט: לינוי אשרם 
הצעירה בת ה-22 מראשון לציון הביאה גאווה לענף ההתעמלות האומנתית בארץ, כאשר זכתה במדליית הזהב באולימפיאדת טוקיו. עד אז, אשרם זכתה ב-11 מדליות מתחרויות של אליפויות העולם ובעוד 47 מדליות מתחרויות הסבב העולמי, אבל ההכרה האמיתית הגיעה רק אחרי טוקיו. דרמה נרשמה על הפודיום, כאשר המפסידה הרוסיה דינה אברינה, שהגיעה למקום השני, טענה לטעות בשיפוט והגישה ערעור. בחשבון הטוויטר הרשמי של הוועד האולימפי הרוסי כתבו: "כל העולם ראה את אי הצדק הזה".

צילום: Avshalom Sassoni/Flash90


בטלוויזיה: שטיסל
סדרת הדרמה הישראלית כבר הגיעה לנטפליקס עם שתי עונות מצוינות, ובשנה האחרונה עלתה העונה השלישית והאחרונה המגוללת את סיפורו של עקיבא ובני משפחתו. גם בעונה הנוכחית, הוא נאבק בייסורי הבדידות וחיפוש אחר אהבה, הפעם, כשהוא אב לדבורה'לה התינוקת. בין לבין מופיעים הסיפורים של שולם, המתמודד עם סגירת החיידר, רוחמי שמוכנה לסכן הכל למען תינוק וגיטי, שרק רוצה לעשות דברים כמו שצריך. גם הפעם היוצרים של שטיסל מוכיחים שסיפורים שוברי לב מצליחים לעבור גם בדקויות הקטנות, ורגש טהור יכול לעבור רק בעצימות נמוכה. 

שטיסל

שטיסל צילום: קרדיט צילום מסך

בפוליטיקה: עמיחי שיקלי
לפני שנה, רק מי שהיה קשור לעולם המכינות הכיר את השם הזה. נכון, הוא כבר התמודד ברשימה של בנט ושקד בבחירות 2019 א', בפעם ההיא שהמפלגה עוד נקראה הימין החדש, אבל לא הותיר שום חותם. אחרי שנכנס לכנסת הנוכחית מהמקום ה-5 וקלט שמפלגתו חותכת לכיוון מנסור עבאס, שיקלי הבין עם מי יש לו עסק וחתך לצד השני. מאז חבר הכנסת המורד נהנה משני העולמות, הקואליציה והאופוזיציה מפלרטטות איתו והוא נתפס כאידיאולוג ובעל ערכים, דבר נדיר בימינו, שגם מעניק לו נקודות זכות רבות בקרב הימין. כשגם הרקע הקונסרבטיבי, לא מוריד מההייפ של הציונות הדתית סביב שיקלי, והדיווחים על כך שהוא מתכנן להקים מפלגה בבחירות הבאות התקבלו באהדה רבה. לא פלא שחודשים ספורים בלבד אחרי שנכנס לתודעה, הציבור הישראלי צמא לפוליטיקאים שעובדים ולא בשביל הכיסא, עמיחי שיקלי מצטייר כבדיוק כזה.

עמיחי שיקלי

עמיחי שיקלי                                                                                                        צילום: Olivier Fitoussi/Flash90     

אכזבת השנה: נפתלי בנט
מי היה מאמין שדווקא ראש הממשלה הראשון אחרי 73 שנה שמסתובב עם כיפה לראשו באופן קבוע, יהיה אחד הפחות אהודים על הדתיים ומצביעי הימין? ככה זה כשהטקטיקה העיקרית בדרך לכיבוש מעון בלפור היא להפר כמעט כל הבטחת בחירות שאמרת במשך כל הקריירה הפוליטית שלך. מצד שני, רק לפני שנתיים הוא לא עבר את אחוז החסימה עם הימין החדש אז כניסה למשרד ראש הממשלה עם 7 מנדטים בלבד נחשבת להצלחה מסחררת מבחינתו, גם אם הוא נאלץ לבלוע את כל הצפרדעים של גנץ, מרצ ורע"מ. רבים מאנשי הימין ביקשו להחליף את נתניהו אך ממש לא לילד הזה הם פיללו. 

בנט

בנט                                                                                                                                 צילום: Roni Ofer/Flash90

ברפואה: שרון אלרעי פרייס
ראש שירותי בריאות הציבור היא אחת הדמויות הבולטות במערכה נגד הקורונה. פרייס שהייתה לא מוכרת לציבור הישראלי נכנסה לקראת סוף השנה שעברה לתפקיד ראש שירותי בריאות הציבור אותו היא מנהלת ברצף, גם בתקופות שמגפת הקורונה שחקה בכירים אחרים במשרד הבריאות. פרייס משמיעה תמיד קול חותר לאמת ובלתי מתפשר, תהיה הממשלה אשר תהיה מולה. כבר במרץ, בזמן שבישראל מתחילים להשתכר מאווירת החיסונים התייצבה פרייס והתריעה כי יש להגביל את הטיסות לישראל וממנה בגלל חשש שיכנסו וריאנטים של נגיף הקורונה העמידים לחיסון, נבואת זעם שהתבררה כאמת מוחלטת, אילו רק היו מקשיבים לפרייס ואלי הגל הרביעי לא היה מכה בישראל. במשך השנה התחלף שר הבריאות ופרייס המשיכה לשרת את הציבור גם כשגורמים בקבינט הקורונה העדיפו שלא תתבטא ותחשוף את הנתונים המדאיגים שאספה. זכורות לנו האמירות נגדה "פרייס זורעת היסטריה, מתנהגת כמו משוגעת, צורחת ולא נותנת לאף אחד לדבר" אבל פרייס ממשיכה להוביל בשקט. 

ד"ר שרון אלרעי-פרייס

ד"ר שרון אלרעי-פרייס.                                                                                                    צילום: דוברות משרד הבריאות

במוזיקה: חנן בן ארי
מה לא נכתב על חנן בן ארי? זמר החתונות הסרוג מישיבת מצפה רמון שכבש בסערה את המוזיקה הישראלית. אמנם בן ארי כבר ניפץ כמה שיאים בשנים הקודמות אבל במקרה שלו נראה שהשמיים הם הגבול. למרות שנת קורונה לא פשוטה שכללה שני סגרים ארוכים, האומן נשאר על המפה ורשם שלושה הישגים, מעבר ללהיטים אותם הוא מספק בכל שנה. מערכה ראשונה- קיסריה. בישראל הקריטריון לזמר ענק נקבע על ידי אמפי אחד בצפון הארץ, קיסריה. להיטים בגלגל"צ זה נחמד, אבל המבחן  נמצא ביכולת להוציא אנשים מהבית ולמלא את האמפי הענק, ובן ארי השנה עשה את זה לראשונה, לא פעם אחת, שלוש פעמים. לא פחות מ-100 אלף איש היו השנה להופעות של בן ארי, כמות מעריצים שאי אפשר להתווכח איתה. מערכה שניה- הכוכב הבא. עם כל הכבוד לקיסריה, יותר אנשים עוקבים אחרי הכוכב הבא מאשר יוצאים להופעות. הזמר הסרוג אומנם פעיל מעט שנים במוזיקה הישראלית אבל זכה לספיישל רבע גמר שכולו מחווה ללהיטים שלו, בן ארי חרך את המסך והקאברים לשירים שלו גרמו לכולנו לדמוע. מערכה שלישית- פרס אקו"ם. לא שבן ארי צריך עוד הוכחה כמה הוא טוב אבל כשזה מגיע מהגוף הרשמי אקו"ם, אין ספק שמדובר בכבוד גדול. בן ארי זכה בשתי קטגוריות: מחבר השנה והשיר המושמע ביותר, ועשה לנו טוב על הלב כשאמר: "לא הייתי מתחליף עם טרנטינו  לשנייה. כי אין כבוד גדול יותר מלהיות יוצר בעברית".


(חנן בן ארי בקיסריה).