התקציב בדרך: הסכמות על גיל הפרישה לנשים והרפורמה בחקלאות

הקואליציה מצליחה להתגבר על הקשיים בדרך לאישור התקציב: העלאת גיל הפרישה לנשים תקודם בנוסף להרחבת הסיוע לנשים מוחלשות בסך הכולל של 150 מיליון שקלים | בחקלאות תתבצע השקעה בפיתוח התוצרת

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 02/09/21 09:53 כה באלול התשפא

התקציב בדרך: הסכמות על גיל הפרישה לנשים והרפורמה בחקלאות
צילום: Yonatan Sindel/Flash90

חוק תקציב המדינה לשנים 2021-2022 יגיע להצבעה בכנסת היום (ה'), ולאחר שאמש דווח כי עיקר המחלוקת בין חברי הקואליציה נסבה על חוק ההסדרים הכולל: גיל הפרישה לנשים, הרפורמה בחקלאות, והקמת רשות הרגולציה, הבוקר מתברר כי הושגה הסכמה על גיל הפרישה לנשים וכן גם על הרפורמה בחקלאות. 

בהודעה משותפת לשר האוצר אביגדור ליברמן, יו"ר סיעת מרצ, יו"ר ועדת העבודה והרווחה, חברת הכנסת נעמה לזימי, חברת הכנסת ג'ידא רינאווי- זועבי וחברת הכנסת מרב בן ארי נמסר כי הושגו הסכמות וכי העלאת גיל הפרישה לנשים תקודם תוך הרחבת הסיוע לנשים מבוגרות מוחלשות. 

בהמשך לדיונים בנושא רפורמת העלאת גיל הפרישה לנשים, הוסכם על קידום הרפורמה כאשר מעבר לסך של 630 מיליון שקלים שכבר נקבעו בהחלטת הממשלה, תורחב משמעותית רשת הביטחון החברתית בסך של מאות מיליוני שקלים, לרבות מענקים ייחודיים לנשים מוחלשות בגילאים מבוגרים, על מנת לצמצם את ההשפעות האפשריות כחלק מהמהלך. המתווה תומך בהעלאת גיל הפרישה לנשים תוך שהוא מעודד המשך תעסוקת נשים ושילוב נשים שנפלטו מחדש במעגל העבודה. 

עיקרי הסיכום:

  • הכפלת תקציב מענק עבודה (מס הכנסה שלילי) לטובת עידוד המשך עבודה.
  • משרד האוצר נענה לעמדת חברות הכנסת כך שלתקציב מענקי העבודה לעובדות יתווסף סך של 130 מיליון ₪ למתווה הממשלתי לנשים.
  • בנוסף, סוכם על מתווה להסרת חסמים בירוקרטיים לקבלת מענק העבודה כך שבמקום לקבל את המענק כעבור שנה ובאמצעות פניה יזומה של העובדת, תקבל העובדת מיד עם תחילת המתווה על בסיס רבעוני מענק עבודה באמצעות מנגנון אוטומטי לאחר רישום חד פעמי לכל תקופת זכאות, על מנת לסייע לה במיצוי כל זכויותיה.
  • עבור נשים מעל גיל 62 שנפלטו משוק התעסוקה לפני גיל 60 שמיצו את זכותן לדמי אבטלה ומיצו את זכאותן להכשרות מקצועיות ומלגת הכשרה ולא הצליחו לחזור לשוק העבודה יוקצה סך של 40 מיליון ₪ עבור סיוע לנשים אלו במתווה הולך ופוחת על פני 7 שנים, שיסוכם לקראת הקריאה השניה והשלישית.
  • סוכם על העלאת קצבת הבטחת הכנסה לנשים מעל גיל 62 ועד גיל פרישה, במשך 5 שנים, בסך של 700 ₪ בחודש.

עוד הוחלט, כי בנוסף לזכאות הקיימת לדמי אבטלה מלאים, סוכם על הכפלת הסכום עבור תקופת הכשרה והשמה לנשים שנפלטו משוק התעסוקה בגילאי 57-60, כך שיעמוד על 80 מיליון שקלים. התקופה תארך 5 חודשים ובמהלכה יהיו זכאיות לדמי קיום מוגדלים בסך 4,000 שקלים, שיהיו מותנים בהשלמת ההכשרה ואשר לא יעלו על שכרה הקודם. במקרה שתקופת ההכשרה ארוכה יותר - דמי הקיום ישולמו לכל התקופה (למשל לקורס הנמשך 8 חודשים). המדינה מתחייבת לספק היצע הכשרות במרחק סביר לכלל הנשים שירצו להשתתף בתכנית. בנוסף, יקבע מנגנון פיקוח על מתן ההכשרות. בסך הכולל יוקצו לתוספת 150 מיליון שקלים לכל התקופה. 

כלל המתווה, ובין היתר כלי הסיוע והתקציב עבור ההכשרות, יוכנס לבסיס תקציב המדינה. תיערך הנגשה שפתית מלאה של כל המנגנונים.
מצוין שייקבע בחקיקה כי אחת לשנתיים, יגיש משרד האוצר לוועדת הכספים דו"ח בדבר אופן יישום הכלים המשלימים שנקבעו בחקיקה ובהחלטת הממשלה ובהשפעת מתווה ההעלאה על תעסוקת נשים בגילאים הרלוונטיים.

הרפורמה בחקלאות 

חברי הקואליציה ובראשם שר האוצר אביגדור ליברמן, שר החקלאות עודד פורר ויו"ר הקואליציה עידית סילמן, הגיעו להסכמות באשר רפורמה בחקלאות כך שתטיב הן עם הצרכן תוך התחשבות בהורדת יוקר המחיה, והן עם החקלאות תוך השקעה בפיתוח ובתמיכות ישירות.
הדיון בענף הביצים יימשך ב-3 החודשים הקרובים, לא במסגרת חוק ההסדרים.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן