בראל היה בדרך לשירות קבע | הלוחמים חושפים שהונחו "להכיל את האירוע"

הלוחם שנפטר מפצעיו לאחר שנורה בגבול רצועת כזה התכוון להאריך את שירותו - כך עולה מתכתובת בינו לבין מפקדיו. חבריו מספרים: "היחידה הייתה חשובה לו כמו בית"

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 31/08/21 08:12 כג באלול התשפא

בראל היה בדרך לשירות קבע | הלוחמים חושפים שהונחו "להכיל את האירוע"
הלוויית בראל חדריה שמואלי, צילום: דוברות המשטרה

מסתערב משמר הגבול בר-אל חדריה שמואלי ז"ל, שנפטר מפצעיו, התכוון להתחיל השבוע בהליכים לשירות בקבע. אך אתמול בלילה הובא למנוחות אחרי שבוע בו נלחם על חייו. בראל שהיה צלף מצטיין נפל בקרב בגבול עזה.

שמואלי המנוח התגייס למשמר הגבול, וביצע את הכשרת הלוחמים במחזור מארס 2019. לאחר הכשרת הלוחמים יצא לקורס מסתערבים במג"ב, ולאחר מכן שובץ ביחידת המסתערבים (ימ"ס) של מג"ב דרום. במהלך שירותו ביחידה ביצע שמואלי קורס צלפים, ושימש צלף בימ"ס. הוא היה שותף בעשרות פעילויות לסיכול טרור ולחימה בפשיעה החמורה בגזרה הדרומית.

סמ"ר בראל חדריה שמואלי

סמ"ר בראל חדריה שמואלי                                                                                                              צילום: דובר צה"ל

בנובמבר הקרוב היה אמור לסיים שירות סדיר. מתכתובת שהגיעה ל"ישראל היום" עולה כי לאחר מכן התכוון להמשיך בשירות קבע בימ"ס. כתב למש"ק כוח אדם בימ"ס: "זה בר-אל מצוות 30. רציתי לשאול מתי אני יכול להתחיל בהליכים לקבע". כך פרסם כתב המשטרה של "ישראל היום".


(תיעוד ההלוויה של בראל חדריה ז"ל).

לפי ההתכתבות, ניתן להבין שכבר השבוע אמור היה ההליך לצאת אל הפועל. אלא שהפיגוע על הגדר גדע את התוכניות. שמואלי נחשב לצלף מקצועי, וככזה מפקדיו לא היו מוכנים לוותר עליו. "הוא השתתף בעשרות פעילויות ומבצעים על הגדר לאורך שירותו, ותמיד הוביל את הצוות", סיפר אחד ממכריו. "הוא היה נציג הלוחמים".

המשפחה קוראת להקמת ועדת חקירה צבאית. עו"ד רן כהן רוכברגר, אלוף משנה במילואים וסניגור צבאי לשעבר, מייצג את המשפחה. במכתב שנשלח יחד עם עורך הדין נטען כי בראל הוקפץ לפעילות המורכבת אחרי שנה וחצי לא היה בגזרה ולא הכיר אותה. "מדובר בכמה חוליות שבאו לטפל באירוע", סיפר עו"ד רוכברגר בריאיון ל103FM. "החולייה שבה בראל ז"ל היה חבר הייתה לא אורגנית והוא עצמו הגיע רק בשישי למקום. הוא הוקפץ למלא מקום, ולא לקח חלק בתחקירים המוקדמים".

עורך הדין הוסיף כי: "בראל לא תודרך באופן מלא" לפני היציאה לגזרה המסוכנת. הוא לא קיבל את התדריכים הנדרשים ונאלץ להתמודד באופן חסר עם סיטואציה שלא הייתה ברורה במלוא מובן המילה".

עורך הדין חשף בריאיון התנהלות בעייתית ואמר כי: "מחבריו אנחנו למדים שההנחיות היו עמומות לכל הפחות. הייתה הנחיה להכיל את האירוע ולהימנע מפגיעה לא נדרשת. אלה דברים שחובה יהיה לברר במסגרת ועדת החקירה. זו הטענה שלנו - שמדובר באירוע שחורג מהפציעה הקונקרטית. צריך לבדוק את הדברים לאורך ולרוחב. אם לא תהיה נטילת אחריות יש הכרח בהטלת אחריות". הוסיף רוכברגר.

אתמול האם ניצה ספדה לבנה ואמרה: "אני הולכת בעקבות הבן שלי, לא אמשיך את החיים שלי", כך על פי דיווח של ישראל היום, "אבל קודם אני פונה לכולם, למשטרת ישראל, למג"ב, לצה"ל - איך לא ידעתם שלמחבל יש אקדח? מה חשבתם, שהוא יבוא עם סוכריות טופי? אני רוצה לשמוע שתגידו מה יביא, בקלוואה? ואחרי האירוע סגרתם את החור. אני רוצה תשובות". 

חבריו העידו שאהב את השירות במשמר הגבול: "היחידה הייתה חשובה לו כמו ביתו הפרטי. הוא רצה ללכת עד הסוף. מבחינתו זה להמשיך לשרת ולעלות בסולם הדרגות. הוא היה ציוני בנשמה, אהב את המדינה ואת הארץ אהבה עזה".