סלמן זרקא: "בתי החולים נמצאים תחת העומס הכבד ביותר מאז תחילת הקורונה"

ממונה הקורונה דיבר על הגורמים לעומס הרב בבתי החולים ובמחלקות הקורונה, ובין היתר אמר: "הציבור שבתחילת המשבר נמנע מלהגיע לבתי החולים בעניינים שאינם קורונה - כבר לא פוחד ומגיע" | נחמן אש: "לדחות בחודש את תחילת הלימודים זה לא עניין של מה בכך"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 29/08/21 08:29 כא באלול התשפא

סלמן זרקא: "בתי החולים נמצאים תחת העומס הכבד ביותר מאז תחילת הקורונה"
שערי צדק, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ממונה הקורונה הפרופסור סלמן זרקא צוטט הבוקר (א') ב"כאן רשת ב" כמי שאומר שבתי החולים בישראל נמצאים תחת העומס הכבד ביותר מאז תחילת משבר הקורונה. זרקא אמר כי "הגורמים לעומס הכבד הם קודם כל העליה המשמעותית בתחלואת הקורונה. דבר שני ההתפרצות של תחלואה נשימתית שאינה קורונה". מדובר בתחלואה אופיינית לחורף אך השנה היא הקדימה כברב לחודשי הקיץ.

לדבריו של הממונה, גם השינוי בתפיסת הציבור את המגפה הוא אחד מהגורמים לעליה בעומס בבתי החולים. "הציבור שבתחילת המשבר נמנע מלהגיע לבתי החולים בעניינים שאינם קורונה בגלל החשש מהמגפה, כבר לא פוחד ומגיע לבתי החולים". בעקבות כל אלה הזהיר: "בתי החולי נמצאים כעת תחת העומס הכבד ביותר שבו היו עד כה מאז תחילת משבר הקורונה".

עוד הוא אמר: "המחלקות הפנימיות מלאות ובהן נמצא עיקר כוח האדם הדרוש לקורונה". זרקא אמר שבעבר היו עושים הסווה - סוגרים מחלקות פנימיות והופכים אותן למחלקות קורונה אך כרגע במקרים רבים אין יכולת לעשות זאת. לדבריו גם במיון יש עומסים. הדבר האחרון שזרקא התייחס אליו הוא הקושי של הצוותים הרפואיים שנמצאים בעבודה אינטנסיבית כבר כשנה וחצי.

ד"ר סלמן זרקא

פרופ' סלמן זרקא. צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

נחמן אש: "אין תמיכה משפטית כדי לא להכניס מורים לא מחוסנים לבתי הספר"

מנכ"ל משרד הבריאות הפרופסור נחמן אש, התייחס הבוקר לפתיחת שנת הלימודים בגנים ובתי הספר ביום רביעי השבוע ואומר כי הלימודים יחלו במועדם. כמו כן, אש דיבר גם על מורים ותלמידים לא מחוסנים והעריך כי בתלמידים ימשיכו להיכנס בשער בתי הספר בשל חוק חינוך חובה. 

"חשוב שהתלמידים יכנסו למסגרת. הם יצאו לבידודים, אבל גם אם הם יצאו - הרוב ישארו בכיתות. אנו רוצים להיכנס לתלם, ולדחות את זה בחודש זה לא עניין של מה בכך. כל הצעדים שאנו עושים מאפשרים להתחיל את הלימודים", אמר בריאיון ל-103FM.

אש הצדיק את הפתיחה ב-1.9 ואמר כי "מערכת החינוך היא הדבר האחרון שצריך להיסגר. לא ייתכן שכל המשק פתוח אבל הלימודים לא ייפתחו. אנו אומנם לא נעולים אף פעם, אך לא צופים שהחלטה זו תשתנה".

אש התייחס במהלך הריאיון גם לנושא המורים הלא מחוסנים והקושי המשפטי לפעול מול אותם מורים. "כרגע אין לנו אמצעי כזה. ככל שהיועמ"ש התבטא אחרת אני לא יכול לסתור אותו, זה לא תחום העשייה שלי. להבנתי, בכל אופן, יש תמיכה משפטית שלא להחזיר מורה לא מחוסן שמסרב להיבדק. אם אתה שואל אותי - מורה שלא יכול לעשות את הדבר הקטן ולהיבדק, אז כן שישב בבית. עם תלמידים זה יותר מורכב בגלל חוק חינוך חובה". 

למרות הדיווחים על האטה קרובה בהתפשטות זן הדלתא של נגיף הקורונה, במשרד הבריאות דווחו הבוקר (א') על 726 חולים שמצבם מוגדר קשה, מתוכם 149 מונשמים. ישראל מתקרבת ל-7,000 נפטרים כשמספר הנפטרים הנוכחי עומד על 6,958 נפטרים במצטבר מפרוץ המגפה.


(תדריך עם פרופ' נחמן אש)