מתכונת שבת | בתי החולים הציבוריים נאבקים על תקציב: "יום עצוב עבורנו"

שבעת בתי החולים הציבוריים במדינת ישראל החלו לפעול במתכונת שבת, במסגרת אמבולנסים של מד"א יכנסו בשעריהם רק במקרה של הצלת חיים וניתוחים שאינם דחופים בוטלו | מנכ"ל הדסה: "המטופלים שלנו זכאים לקבל את אותה חמלה ורפואה מצוינת כמו בבתי חולים ממשלתיים במרכז"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 25/08/21 16:44 יז באלול התשפא

מתכונת שבת | בתי החולים הציבוריים נאבקים על תקציב: "יום עצוב עבורנו"
מוחים בהדסה, צילום: דוברות הדסה

שבעת בתי החולים הציבוריים החלו לפעול היום (ד') במתכונת שבת. אתמול הודיעו המנהלים לשר הבריאות ניצן הורוביץ ולמנכ"ל מד"א אלי בין, שהם יעברו למתכונת שבת בכל ימות השבוע. מחאה בתי החולים החלה בעקבות מחסור בכוח אדם ובשל עיכוב בתקציב. 

שבעת המרכזים הרפואיים הפועלים במתכונת המצומצמת הם שערי צדק והדסה עין כרם בירושלים, לניאדו בנתניה, מעייני הישועה בבני ברק ושלושה בתי החולים בנצרת. צוותי הרפואה והעובדים מוחים על עיכוב תקציב של יותר מ-600 מיליון שקלים. במסגרת צמצום הפעילות, אמבולנסים של מד"א לא יכנסו בשערי בתי החולים למעט במקרים של הצלת חיים, ולא יתקיימו ניתוחים שאינם דחופים, גם כאלה שנקבעו לימים הקרובים.

מנהלי בתי החולים הציבוריים מסרו היום כי "מתכונת השבת בבתי החולים תימשך גם מחר. משרדי האוצר והבריאות פרסמו מכתב מלא במילים יפות, אך עם סימפטיה אנחנו לא יכולים לשלם לספקים ולעובדים. על מערכת הבריאות אחראי שר הבריאות ועל קופת המדינה שר האוצר ואנו דורשים מהם לעמוד בהסכמים ולפתור את המשבר באופן מידי".

פרופ׳ יורם וייס

פרופ׳ יורם וייסצילום: דוברות הדסה

בעצרת הסברה שהתקיימה היום בהדסה עין כרם, בהשתתפות מאות מעובדי בית החולים, קרא המנכ"ל בפועל של המרכז הרפואי הדסה, פרופ' יורם וייס, לממשלת ישראל למהר ולהעביר את הכספים שהובטחו לפני חודשים אל בתי החולים הציבוריים.

"זה יום עצוב עבורנו, בו נאלצנו למנוע ממטופלים לקבל טיפול בהדסה. המטופלים שלנו זכאים לקבל את אותה חמלה ורפואה מצוינת שאנו יודעים לתת, ושמקבלים בבתי חולים ממשלתיים במרכז הארץ. לא ייתכן שתושבי ירושלים והתושבים המגיעים מכל הארץ לטיפולים המיוחדים שלנו לא יקבלו מענה ראוי רק בגלל שספקים לא יכולים להעביר לנו ציוד ותרופות בשל חובות כבדים".

עוד אמר מנכ"ל הדסה: "אני יודע שרבים בממשלה עושים מאמצי על כדי לסייע, אבל בשטח - אין שום שינוי והתוספות שהובטחו לא הועברו. מן הראוי להעביר את הכספים במהירות - ולא רק זאת, אלא גם לטווח הרחוק".

יו"ר וועד העובדים אמנון ברוכיאן, איים על אנשי האוצר בעצרת: "לא נגיע למצב בו היינו ב-2014, עם כל הכבוד לאוצר. אם האוצר לא ייתן כסף אנחנו בוועד העובדים לא נאפשר לחולים להגיע להדסה ואנחנו יודעים לעשות את זה בצורה הטובה ביותר. מפה אני קורא לממשלה, אל תתנו לנו להיות במצב הזה, אף אחד לא ייכנס בשעריי בית החולים". 

מנכ"ל המרכז הרפואי שערי צדק פרופ' עופר מרין, אירח הבוקר את יו"ר הכנסת ח"כ מיקי לוי, במרכז הרפואי. "אני מודה ליור הכנסת על התמיכה והחיזוק לצוותי שערי צדק העומדים בחזית המאבק בקורונה. לצערנו הגענו לקו האדום. בערים הכי אדומות בשנה האחרונה היום אין שירותי רפואה", אמר פרופ' מרין.

עוד הוא סיפר: "אלפי מטופלים קיבלו הודעות ביטול, ניתוחים וטיפולים בוטלו והכל בשל אטימות ממשלתית ואי כיבוד הסכמים. לא נתפשר על איכות הרפואה ועל השירותים המגיעים למטופלים שלנו. משרד הבריאות חייב לפתור את המשבר לשנים הבאות".

פרופ

פרופ' מרין ויו"ר הכנסת לויצילום: דוברות שערי צדק