התפשטות הקורונה בנט מעריך: מחר יאושר חיסון נוסף לבני ה-40

ביום שבו נכנסו לתוקף התו הירוק והתו הסגול, ראש הממשלה כינס מסיבת עיתונאים והשיב על שאלות. אם נמשיך להתחסן בהיקפים גדולים - נתגבר על הדלתא, טען. וגם, "שרת החינוך תקבל את המתווה גם אם הוא לא חלק מדעתה"

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 18/08/21 19:24 י באלול התשפא

בנט מעריך: מחר יאושר חיסון נוסף לבני ה-40
תחנת חיסונים ניידת בחוף הים בתל אביב, בקרוב מנה שלישית נוספת?, צילום: Tomer Neuberg/Flash90

ראש הממשלה נפתלי בנט כינס מסיבת עיתונאים בעקבות הזינוק בתחלואה והתו הירוק והסגול שנכנסו היום (ד') לתוקף. בפעמים הקודמות שעשה זאת, לא אפשר שאלות, למרות הביקורת הרבה. הערב, נציגים מכלי התקשורת הורשו להעלות שאלות בשידור חי.

"ממשלת ישראל הביאה הישגים חשובים", פתח בנט, "העברנו תקציב, שמנו סוף לשלוש שנות כאוס ללא תקציב. חיזקנו את צה"ל כדי להבטיח את העליונות של החיילים שלנו מול אתגרי הביטחון בחזיות השונות. השקענו מיליארדים בשיקום מערכת הבריאות שהוזנחה הרבה מאוד שנים והורעבה והבאנו רפורמות נועזות להגברת התחרות בכלכלה. הורדת יוקר המחייה ממוצרים כמו עגלות תינוקות ורפורמת הכשרות שתוריד את מחירי המזון".

"לצד אלה, אנחנו מתמודדים עם גל עולמי חדש של זן הדלתא של נגיף הקורונה, שצבע כבר את מרבית מדינות העולם באדום. וממשלות ברחבי העולם מנסות למצוא דרך להתמודד עם המוטציה שבהחלט יצרה מצב חדש. אנחנו במדינת ישראל החלוצים בחיסונים השלישיים. לפני שעה קלה ארצות הברית הודיעה שלקראת סוף ספטמבר היא תעמיד לרשות אזרחיה את החיסונים המשלימים וכך עוד מדינות יבואו בעקבותיה. אם נמשיך להתחסן בהיקפים גדולים - נתגבר על הדלתא".

"ההחלטה לא הייתה פשוטה עבורנו, אבל ידענו שזו הדרך הנכונה להילחם בקורונה. לכן אני אומר באופן ברור: אם אזרחי ישראל ימשיכו להתחסן בהיקפים גדולים - נוכל להתגבר על הדלתא. זה בהישג יד. לפני בערך חמישה חודשים, במרץ, זן הדלתא נכנס לראשונה לישראל והחל להתבסס כאן. מה מייחד את הדלתא? זה זן שמתרבה מהר יותר. לכן, כשמוצאים חולה מאומת, יש בגוף שלו עומס נגיפי של בערך פי אלף ולכן זה מידבק כל כך. ממשלת ישראל פועלת על-פי אסטרטגיה ברורה ותוכנית סדורה. מטרת התוכנית פשוטה: לשמור על הבריאות שלכם ולשמור על הפרנסה שלכם. אלה שני היעדים.

"נעשה הכול כדי שתוכלו לפרנס את המשפחות שלכן בכבוד, כדי שהילדים שלכם לא ייאלצו ללמוד 200 ימים בשנה מול זום, כמו שהיה בשנה שעברה. הסגרים עלו לנו 200 מיליארד שקלים. לכן בחרנו בדרך הקשה של לבצע עשרות פעולות שאולי יאפשרו לנו להימנע מסגר. הסגר הוא קו ההגנה האחרון - רק כאשר כל האפשרויות האחרות מוצו. הסגרים עלו לנו 200 מיליארד שקלים - שהתאדו. כולנו נצטרך להחזיר את החוב הזה. כל משפחה בישראל נכנסה לחוב של 105 אלף שקלים - וזה חיי אדם".

ראש הממשלה ציין כי הוא מעריך שמחר כבר יאושר להתחיל לחסן גם בני 40 ומעלה בחיסון השלישי. "זו הפכה להיות מגפת הלא מחוסנים. מה שמעיף את התחלואה למעלה זה הלא מחוסנים או הלא מחוסנים עד הסוף. ברגע שנאשר, לדעתי כבר מחר, לבני 40 ומעלה - אני רץ להתחסן". 

ראש הממשלה נשאל לגבי המצב בדרום, לאחר שבתחילת השבוע שוגרה רקטה מרצועת עזה, "גם על בלון בודד אנחנו יודעים להגיב", אמר, "אנחנו לא עובדים לפי החליל של האויב שלנו, נפעל בזמן ובמקום ובתנאים שמתאימים לנו, אנחנו לא עובדים על אוטומט". 

לגבי מערכת היחסים עם שרת החינוך יפעת שאשא ביטון אשר התבטאה בעבר נגד החיסונים בשטח בית הספר, אמר בנט כי "שרת החינוך מבטאת עמדה ומביאה מהשטח רוח מסוימת שבסדר גמור שתשמע. אנחנו צריכים לשקלל את הכל, מגפה הוא לא אירוע רק של בריאות, זה 30% בריאות והיתר זה כלכלה ולוגיסטיקה. לכן, אני רוצה ששרים בממשלה יבטאו את עמדתם ואני שמח. באותה נשימה, שרת החינוך אמרה בצורה מפורשת שהיא רוצה שנתכנס בראשון נקבל החלטה על מתווה והיא תקבל אותו גם אם הוא לא חלק מדעתה, זו אחריות משותפת". עוד אמר כי ההחלטה לגבי בתי הספר היסודיים תתקבל ביום ראשון הקרוב, כעשרה ימים לפני פתיחת הלימודים, "אני מודה שסוגיית בית הספר היסודי זו דילמה לא קטנה" 

בנט צפוי להתייחס להחלטה הצפויה של משרד הבריאות לחיסון את כל האוכלוסייה בחיסון השלישי, חיסון שבו תולה בנט את כל התקוות כי יציל את ישראל מסגר ואותו מכישלון תדמיתי. מחר צפויה וועדת החיסונים במשרד הבריאות חיסון שלישי לבני הארבעים ומעלה ובנט קיבל הערב חיזק משמעותי מכיוון הממשל בארצות הברית שהורה על חיסון שלישי לכל האזרחים כבר בספטמבר.

נתוני התחלואה ממשיכים לטפס ואתמול זוהו 7,832 מאומתים חדשים. 578 חולים שמצבם מוגדר קשה מתוכם 104 מונשמים. 6,708 נפטרו בישראל במצטבר מאז פרוץ המגפה.

מוקדם יותר היום ראש הממשלה, נפתלי בנט, נפגש לראשונה עם שר המודיעין של מצרים, עבאס כאמל, בלשכת רה"מ בירושלים. השניים שוחחו על היבטים מדיניים, ביטחוניים וכלכליים ביחסי ישראל-מצרים. כמו כן, נידון נושא התיווך המצרי במצב הביטחוני מול רצועת עזה. בשם נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי, הזמין שר המודיעין המצרי את ראש הממשלה בנט לביקור רשמי במצרים בשבועות הקרובים.

בנט ושר החוץ

בנט ושר החוץ צילום: קובי גדעון/ לע"מ