תקציב המדינה אחרי לילה לבן: הממשלה אישרה תקציב לשנתיים הקרובות

כמעט יממה שלמה של ישיבות, עם הפסקות רבות באמצע, הממשלה הגיעה לתקציב מוסכם ואישרה אותו בהצבעה. בין ההחלטות, תקציב של שני מיליארד שקלים למשרד הבריאות. כעת הקושי הגדול ביותר יהיה מול אישור התקציב בכנסת

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 02/08/21 07:17 כד באב התשפא

אחרי לילה לבן: הממשלה אישרה תקציב לשנתיים הקרובות
ישיבת ממשלה, צילום: Emil Salman/POOL

ממשלת ישראל ה-36 אישרה הבוקר (ב') את תקציב המדינה לשנים 2021-22. כמו כן אושר חוק ההסדרים, שבעה שבועות לאחר הקמתה ושלוש שנים לאחר העברת התקציב האחרון. עבור הממשלה החדשה זו ככל הנראה המשימה העיקרית ביותר, שתבטיח לה יציבות, אך גם בדרך לאישור תקציב דו שנתי צפויים קשיים רבים. המשבר האחרון בממשלה היה בעיקר מול שר הבריאות, ניצן הורוביץ, אך בשעות הבוקר הגיעו לפשרה בו המשרד יזכה לתקציב של שני מילארד שקלים.

אמש התכנסה הממשלה לראשונה, ולאחר הפסקות הדיונים חודשו לקראת השעה 20:00 בערב, ההערכות הן שהדיונים ימשכו אל תוך הלילה. ראש הממשלה נפתלי בנט נשמע היה אופטימי למדי בתחילת הערב ואמר: "אני יודע דבר אחד - אנחנו מסיימים את הישיבה עם תקציב", כך על פי דיווח של אתר וואלה. שר האוצר אביגדור ליברמן היה סקפטי למדי אך הבטיח כי "יהיו דרמות באמצע, אבל בסוף הבוקר יהיה לנו תקציב חדש".

במקביל לישיבת הממשלה, אשר החלה ב11:00 הבוקר וצפויה להסתיים מחר, הצוותים המקצועיים של משרדי הממשלה מנהלים דיונים עם אנשי משרד האוצר על תקציבי משרדיהם. כמו כן, נציגי רע"מ, עורכים שיחות להבטחת התקציבים הייעודיים למגזר הערבי במשרדים השונים, דבר אשר הובטח להם במסגרת ההסכם הקואליציוני.

אישור הממשלה צפוי לעבור ככל הנראה ללא תקלות מיוחדות, אבל האתגר האמיתי יהיה העברת חוק התקציב על כל סעיפיו עד אמצע חודש נובמבר, דבר אשר מצריך רוב של 61 חברי כנסת. על הממשלה לוודא שכלל חברי הקואליציה שותפים להחלטה, ושאכן כולם יגיעו להצבעה. תקציב שלא יעבור יפיל באופן מידי את הממשלה, ועל כך יעמלו רבות באופוזיציה. בעקבות הלחץ המחכה בכנסת השרים עשויים להקשיח עמדות ביומיים הקרובים, כאשר בעיקר למפלגות השמאל יש פחות מה להפסיד אם יצאו לבחירות בניגוד למפלגות הימין שבממשלה.

מה שאינו עומד בסימן שאלה הערב הוא תקציב הביטחון, אשר כבר סוכם כי יעמוד על כ-58 מיליארד שקלים בשנת 2022. כחלק מההבנות, סוכם כי יינתן מענה להצטיידות והתעצמות צה"ל בהתאם לאיומים, תוך מתן דגש על רכש מחברות ביטחוניות הפועלות בפריפריה, עוד סוכם על הקצאת תקציב בהיקף של 750 מיליון ש"ח לטובת העורף בשנת 2022, גם קידום רפורמת נפש אחת במלואה יתוקצב במסגרת תקציב 2020, וכן סיכמו השלושה על תקצוב מלא של תכנית "ממדים ללימודים", שעמדה בסכנת ביטול.

בנוסף, סוכם גם כי משרד הרווחה והשירותים החברתיים צפוי לקבל תוספת של מיליארד שקלים בשנת התקציב הבאה, כך סוכם בדיונים שנערכו בין שר הרווחה והשירותים החברתיים מאיר כהן לבין משרד האוצר. "מדובר הישג דרמטי", אמר כהן לאחר שהושגו הסיכומים. "להשיג תוספת של מיליארד שקל לנושאי הרווחה בשנה תקציבית כל כך קשה זהו הישג גדול שמעיד על המחויבות של הממשלה לאוכלוסיית מקבלי שירותים ממשרד הרווחה. אני מודה לכל מי שהיה שותף". 


במסגרת התוספות שיקבל משרד הרווחה:

  • 100 מיליון שקל לתכנית לביטחון תזונתי שתאפשר סיוע לעשרות אלפי משפחות עניות. 
  • התכנית הבין משרדית למאבק באלימות במשפחה בהובלת משרד הרווחה תזכה לתוספת של 105 מיליון שקלים. תוספת זו תאפשר קיצור של זמני המתנה לטיפול, הקמת בתים לגברים מורחקים והכנסתם לתכניות טיפול, תקציב גמיש לסיוע לגברים, הקמת שני מקלטים חדשים לנשים: מקלט לנשים מאוימות ומקלט לנשים הרות ולאימהות לילדים עם צרכים מיוחדים. 
  •  60 מיליון שקלים לפיתוח שירותים חדשים לאזרחים ותיקים לתכניות למניעת בדידות.
  • 40 מיליון שקלים לתכנית המוגנות על עובדים סוציאליים. 
  • 230 מיליון שקלים לשיפוץ ולבינוי של מעונות חדשים ומחלקות לשירותים חברתיים ברשויות המקומיות, 42 מיליון שקלים לנוער בסיכון, 75 מיליון להקמת מסגרות לאנשים עם מוגבלות וצרכים רבים נוספים. 


מנכ"לית משרד הרווחה והשירותים החברתיים, סיגל מורן, בירכה על התוספות ואמרה: "התוספת המשמעותית לתקציב תאפשר לנו לממש תכניות רבות שהמתינו לתקציב ולגבש תכניות ומענים חדשים לאוכלוסיות רבות שזקוקות לסיוע בשירותים חברתיים ולתת לעובדי המשרד את משאבים כגון כוננויות והחזרי הוצאות רכב שהם זקוקים להם כדי לתת מענה לאוכלוסייה גם מחוץ לשעות העבודה. משבר הקורונה הציב בפנינו אתגר משמעותי ביותר, לתת מענה לאוכלוסייה גדולה יותר מאשר זו שקיבלה מאתנו שירותים לפני המשבר".