הרב לאו מצטרף למאבק נגד רפורמת הכשרות של כהנא

הרב לאו שיגר מכתב למקבילו הראשון לציון ובו הוא מצטרף להחלטת מועצת הרבנות הראשית, אשר רואה בחומרה את מתווה הכשרות החדש, "הציבור המסורתי ותיירים שיגיעו לארץ יהיו הנפגעים הראשונים". באשר לגיור, "גם לגביו ישנן תוכניות שעלולות לפגוע קשות בכרם ישראל"

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 03/08/21 09:02 כה באב התשפא

הרב לאו מצטרף למאבק נגד רפורמת הכשרות של כהנא
הרבנים הראשיים הרב יוסף והרב לאו, צילום: פלאש 90

השר לשירותי דת, מתן כהנא, עוד לא חודשיים בתפקיד וכבר נתקל במאבק בין משרדו לבין הרבנים הראשיים. מהפכת הכשרות שמתכנן לערוך השר, נתקלת בהתנגדות של הרבנות הראשית כולה, כאשר גם הרב הראשי האשכנזי, הרב לאו, מצטרף להחלטת מועצת הרבנות הראשית שיצאה אתמול. "הרבנות הראשית לישראל דוחה מכל וכל את היוזמה המסוכנת של המשרד לשירותי דת להרס הכשרות והיהדות בישראל".

במכתב ששלח הלילה (ב') הרב לאו למקבילו הספרדי, הראשון לציון, הרב יצחק יוסף, הוא מציין את הקשיים העיקריים במתווה הכשרות החדש ומחזק את החלטת מועצת הרבנות בעניין. 

"מחזק את ידיכם ומבקש לקרוא בהקדם לכינוס מועצת הרבנות הראשית בעניין הכשרות והגיור", כתב, "ראיתי את החלטת מועצת הרבנות הראשית מהיום המביעה את מחאתה על מתווה הכשרות שאושר בממשלת ישראל, החלטה המצטרפת למכתבי לשר הדתות בשבוע שעבר. אכן תמהתי במכתבי על כך שהמתווה מתעלם מועדה שהוקמה לבחון את הנושא, שלא התייעצו עם נשיא המועצה האחראי על נושא הכשרות ועם מומחי הכשרות שבאגף הכשרות ברבנות הראשית, שעליהם מוטל עול הכשרות והם המכירים בקשיים ומנוסים במתן מענה לכשרות במטבחים הציבוריים". 

עוד הוסיף הרב לאו, שבעצמו כיהן כרב הראשי של מודיעין ושוהם, כי "מניסיון של עשרות שנים בתחום ברי כי אפשרות ה"תחרות" בין נותני כשרות חמורה היא ותפגע ברמת הכשרות, כאשר הציבור המסורתי ותיירים שיגיעו לארץ יהיו הנפגעים הראשונים, היות שהם סומכים על התעודה, מבלי לדעת להבחין בפרטי הכתוב בה. ציינתי במכתבי כי התלות הכלכלית של ההשגחה בתאגידי כשרות תהווה אף היא פגיעה ברמת הכשרות, או שתגרום ליוקר חריף, שהצרכנים הם שייפגעו ממנו".

המכתב

המכתבצילום: הרבנות הראשית לישראל

הרב משווה את "מסלול עוקף הרבנות הראשית", אשר מציע שלושה רבנים שאחד מהם רב עיר והאחרים רק מוסמכים, למסלול עוקף משרד הבריאות, כאשר שלושה רופאים מכחישים קורונה. "מלבד  העובדה שעם כל הכבוד לרבנים אלו, אך מי מהם התנסה באחריות ובהכרות מטבחים ציבוריים, על כל המשתמע מכך. עוד יצויין, כי העובדה שהעולזים על הצעה זו נמנים על הפוגעים בדמותה היהודית של מדינת ישראל מלמד כשלעצמו על כך שמתווה זה לא אמור להועיל ליהדות. וד"ל".

עוד התייחס הרב לאו גם לסוגיית הגיור, וכתב כי "גם לגביו ישנן תוכניות שעלולות לפגוע קשות בכרם ישראל". הרב חותם את מכתבו בבקשה לכנס בהקדם את מועצת הרבנות הראשית, על מנת לדון בפתרון של רבני ישראל בנושא. 

על פי הפרסום מסוף החודש שעבר, השר כהנא מתכנן להחיל רפורמה במערך הכשרות. על פי התכנית, שוק הכשרות ייפתח לתחרות. תאגידי כשרות שיעמדו בקריטריונים ההלכתיים שתקבע הרבנות הראשית, יוכיחו עמידות כלכלית וניהולית יוכלו להעניק תעודות כשרות.

במסגרת התכנית ינקוט המשרד לשירותי דת בצעדים הבאים: 

  • גופי הכשרות הפרטיים יעסיקו ויפקחו על משגיחי הכשרות
  • בראש גוף כשרות פרטי יעמוד רב שהוסמך ע"י הרבנות הראשית לישראל
  • גופי הכשרות יפרסמו לציבור את הסטנדרט ההלכתי, שקבעה הרבנות הראשית, בו הם מתחייבים לעמוד
  • יוקם גוף פיקוח עליון של הרבנות הראשית שיפקח על גופי הכשרות הפרטיים ויוודא שהם עומדים בסטנדרט ההלכתי בו בחרו
  • תאגיד כשרות שירצה, יוכל לבחור לעמוד בסטנדרט בסיסי יותר מזה שהגדירה הרבנות שיאושר ע"י שלושה רבני עיר.

 

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן