היום האחרון: ריבלין מסיים את תפקידו | היום הראשון: כך יראה טקס השבעת הנשיא

הנשיא העשירי של מדינת ישראל צפוי להיפרד היום מתפקידו הממלכתי, לאחר ישיבת כנסת מיוחדת יכנס יצחק הרצוג לתפקידו החדש במשכן הרשמי בירושלים. אתמול נפרד ריבלין מצה"ל: "כולם על לוח ליבי"

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/07/21 07:40 כז בתמוז התשפא

היום האחרון: ריבלין מסיים את תפקידו | היום הראשון: כך יראה טקס השבעת הנשיא
היוצא והנכנס, ריבלין והרצוג, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ראובן ריבלין בן ה-82 קם הבוקר (ד') ליומו האחרון בתפקיד נשיא מדינת ישראל לאחר שבע שנות כהונה. בשעות הערב הוא כבר יעזוב את המשכן הרשמי בשכונת טלביה בירושלים ויעבור לביתו החדש, דירה ששכר ברחוב המלך דוד, לא רחוק מחומות העיר העתיקה.

את התקופה האחרונה הקדיש ריבלין לפרידה מתפקידו הרשמי. לאחר סיור פרידה רשמי בארצות הברית, שבמהלכו נפגש עם הקהילה היהודית ועם הנשיא ג'ו ביידן, ולאחר שאירח בפעם האחרונה את חוג התנ"ך של מיזם 929 בבית הנשיא בירושלים, ריבלין אף הקפיד להיפרד מקבוצת הפייסבוק הנשית מאמאמצחיק.

בשעה 11:00 בבוקר יוצב פסלו של הנשיא העשירי ריבלין לצד פסלי נשיאי ישראל בגינת בית הנשיא, וטקסי החילופים יתחיל בשעות הערב. בשעה תתקיים 16:30 ישיבת כנסת מיוחדת בה יצהיר אמונים נשיא המדינה הנבחר, יצחק הרצוג, וגם ריבלין ישתתף בישיבה. 

הפסל, יצירתה של האמנית סיגלית לנדאו, אמנית בין-תחומית היוצרת במיצב, וידיאו, צילום ופיסול, עשוי ברונזה ונוצר באמצעות תבנית שעווה שלתוכה נוצקה המתכת. בלוחית המוטבעת על עמוד השיש עליו ניצב הפסל, נכתב ציטוט מדברי הנשיא: "בבית אבא ואמא נשמתי את הרוח האנושית. ינקתי את המסורת היהודית, את ההדר והתגר הז'בוטינסקאי, אך מעל הכל למדתי להקשיב. למדתי לכבד את אמונתו של האחר, ולמדתי להכיר בכאבו. בבית למדתי שבלי היכולת להקשיב - נמנעת היכולת ללמוד, ובלי היכולת ללמוד - נמנעת האפשרות לתקן".

16:30 נשיא המדינה העשירי ישתתף בישיבת הכנסת המיוחדת בה יצהיר אמונים נשיא המדינה הנבחר, יצחק הרצוג.

בשעה 19:00 בערב, בטקס חגיגי, יקבל נשיא המדינה העשירי, את פניו של נשיא המדינה האחד עשר במשכן נשיאי ישראל, לקול שלוש תרועות כבוד. הרצוג  יסקור את מסדר הכבוד הצה"לי ויקוד לדגל הלאום ושני הנשיאים בעבר ובעתיד ישאו דברים באולם בית הנשיא.  בסיום הטקס יעזוב ריבלין  את בית הנשיא בפעם האחרונה.

המספרים של ריבלין בשבע שנות כהונה

לאורך כהונתו העניק הנשיא 1,830 חנינות ומחק 1,365 רישומים פליליים, 350 מתוכם לחיילים. ריבלין ערך 932 סיורים ברחבי הארץ, 131 ביקורים בצה"ל, 62 ביקורי ניחומים אצל משפחות נפגעות פעולות איבה, 190 ביקורי ניחומים אצל משפחות חללי צה"ל, ו-35 ביקורים ממלכתיים בחו"ל. בנושא הפוליטי קיים 47 שעות התייעצות עם סיעות הכנסת שבסופן הטיל מנדט להרכבת ממשלה 8 פעמים במהלך 5 מערכות בחירות. 

ריבלין עשה היסטוריה כשפתח את שערי בית הנשיא לכ-130,000 מבקרים שהגיעו לסיורים מודרכים במרכז ביקורים פעיל, בנוסף, בצורה מקוונת נערכו עוד 170,000 סיורים. 40,000 מבקרים עלו לסוכת הנשיא עלו לבית הנשיא במסגרת אירועי הבית הפתוח בחג הסוכות.

"הייתם לי נקודת הציון לערכי התקווה הישראלית"

אתמול, התקיים אירוע פרידת צה"ל מהנשיא ריבלין בהשתתפות פורום המטה הכללי במתחם הקרייה. במהלך הפרידה נפגש הנשיא עם 70 מצטייני נשיא אשר נבחרו לאורך שבע שנות כהונתו. שישה מהמצטיינים, המגיעים ממקומות שונים בארץ ובעולם, ומהווים חלק מהפסיפס הישראלי, הציגו לנשיא את עשייתם ואת תפקידיהם בצה״ל כיום.

"בכול מקום בו נדרש להגן על ביטחון מדינת ישראל ועם ישראל - הייתה לי הזכות לראות אתכם", אמר ריבלין, "כאשר אמרו שהחברה הישראלית איבדה את המצפן, כמו חייל בניווט, אתם הייתם לי נקודת הציון לערכי התקווה הישראלית. חזקים, מאוחדים, נחושים להושיט כתף. נכונים גם לשלם מחיר אם צריך".

הנשיא הזכיר בדבריו את בני המשפחות השכולות וחללי צה"ל הנמצאים בעזה, "אינני יכול שלא לחשוב במעמד הפרידה הזה על בני המשפחות השכולות. על הפצועים בגוף ובנפש ועל הנעדרים שעדיין לא השבנו הביתה, אל קבר ישראל. כולם, כולם על לוח ליבי. זוהי פרידה, ועדיין איננו משתחררים, איננו נפרדים". בסיום האירוע התקיים משמר כבוד בראשות שר הביטחון, הרמטכ״ל ופורום המטה הכללי. 

צילום: דובר צה"ל