בפעם האחרונה: הנשיא ריבלין נפרד מחוג התנ"ך בבית הנשיא

ראובן ריבלין אירח בפעם האחרונה את חוג התנ"ך ה-35 של מיזם 929 שעסק בפסוק "בהִתְהַלֶּכְךָ תַּנְחֶה אֹתָךְ". "בכל מפגש הרגשתי שאנחנו אוחזים, מתוך הרגשה חיה וצורך נפשי, את ידי אבותינו ואמותינו"  

חדשות כיפה חדשות כיפה 04/07/21 20:52 כד בתמוז התשפא

בפעם האחרונה: הנשיא ריבלין נפרד מחוג התנ"ך בבית הנשיא
צילום: חיים צח / לע"מ

הנשיא העשירי של מדינת ישראל מקדיש את החודש האחרון של כהונתו לפרידה מהתפקיד הממלכתי. לאחר שערך ביקור פרידה בארצות הברית בשבוע שעבר, התפנה היום ריבלין למפגש אחרון של חוג התנ"ך ה-35 של מיזם 929, אשר עסק בפסוק "בהִתְהַלֶּכְךָ תַּנְחֶה אֹתָךְ" מספר משלי. 

 עוד נשאו דברים באירוע, מראשי המיזם הרב בני לאו, ראשת מיזם 929 לשעבר העיתונאית גל גבאי, חתן פרס ישראל לחקר המקרא פרופ' יאיר זקוביץ, מורה לתנ"ך במערכת החינוך הממלכתי איימי כץ ונציגי התלמידים נועה טל ואוראל אהרון. קובי אוז ביצע את השיר "למען אחי ורעי" ומקהלת אור למשפחות שרו את השיר "עוד לא תמו כל פלאייך". 

בפתח דבריו ציטט הנשיא את דבריו של יהודה עמיחי: "לעמיחי יש שיר שנפתח כך, ואני מצטט: "לָמָּה יְרוּשָלַיִם תָּמִיד שְתַּיִם, שֶל מַעְלָה וְשֶל מַטָּה וַאֲנִי רוֹצֶה לִחְיוֹת בִּירוּשָלַיִם שֶל אֶמְצַע בְּלִי לַחְבֹּט אֶת רֹאשִי לְמַעְלָה וּבְלִי לִפְצוֹע אֶת רַגְלַי לְמַטָּה". כך כותב עמיחי. אני ברשותכם רוצה להשתמש בשיר הזה, במעלה ובמטה, כדי להסביר מדוע נקשרה נפשי לאורך השנים במיזם הזה, שנקרא 929."

צילום: חיים צח/ לע"מ

גם התנ"ך, הוא תמיד שניים – תנ"ך של מעלה ותנ"ך של מטה. התנ"ך של מעלה הוא התורה הקדושה, טקסטים של חיים ומוות, תשתית אורח חיים, תשתית של מוסר. אבל יש גם תנ"ך של מטה ובו גיבורים אנושיים, אנושיים מדי, יצריים, שעושים לפעמים מעשים שהעין והלב בקושי סובלים. וזו, אם יורשה לי, גדולתו האמיתית של ספר הספרים. כי דווקא העובדה שיש תנ"ך של מעלה ותנ"ך של מטה היא זו שיוצרת את חיי האמצע. החיים שהם בסופו של דבר השאיפה של כולנו – אמצע במובן הכי טוב שלו, חיי חסד של יום חולין." 

דווקא משום שהתנ"ך מנכיח את המורכבות של החיים האנושיים – מרמת היחיד או היחידה, דרך קבוצה אחת או שני שבטים, ועד לרמת האומה. דווקא כי יש בו את כל מה שיפה וטוב וגם את כל מה שרע ומכוער, הוא עשוי להיות, עבור כל אחד ואחת מאיתנו מדריך של ממש לחיים עצמם. וכמו כל מדריך ראוי, אפשר לקרוא בו פרק פרק, ללכת איתו עקב בצד אגודל, ואפשר לדלג בו על ספרים שלמים ואפשר לשהות בספר אחד או אפילו פרק אחד ולהגות בו יומם וליל. אפשר ללמוד אותו לבד וללמוד אותו ביחד ולמצוא בו ציטוטים שיתאימו לנו לאותו הרגע או כאלה שלאורם נלך כל חיינו. אבל וזה אבל גדול, עבור חלק לא קטן מאיתנו המדריך הנהדר הזה שהוא התנ"ך איננו נגיש. נסתר מן העין והלב," אמר הנשיא בדבריו ופנה אל הרבי בני לאו וכל שותפי 929: "זה מה שהצלחתם לעשות, סללתם לנו דרך לתנ"ך. חשפתם את האנושי בנשגב ואת הנשגב המצוי בפרטים האנושיים והבאתם אלינו – באמצעות המגוון הנפלא של הכותבות והכותבים, האירועים, הסרטונים, השיחות המוקלטות, האמנים והאמניות – את התנ"ך של האמצע, התנ"ך החי כמדריך לחיים. עשיתם ואתם ממשיכים לעשות מעשה גדול וחשוב. שראשיתו ידועה, ואחריתו – מי ישורנה."

את חוג התנ"ך שלנו, המשך של מסורת כאן בבית הנשיא, התחלנו בחנוכה 2014. מאז עברו שנים לא מעטות ואני יכול להעיד על עצמי ולומר שבכל מפגש הרגשתי שאנחנו אוחזים, מתוך הרגשה חיה וצורך נפשי, את ידי אבותינו ואמותינו. ומוסיפים עליהם קצת משלנו. ומוצאים בלימוד בכל פעם טעם אחר והתעוררות חדשה," חתם הנשיא את דבריו בהתרגשות והוסיף: "ימי המפגש של 929, היו כימי חג, וברכת החג, ברכת הלימוד, שכנה ושוכנת בנפשנו. וכך גם התחושה שיש לכולנו – מי שנמצאים איתנו ומי שלא – יש לכולנו תקנה. מה עוד אפשר לבקש מלימוד אם לא שיהיה משיב נפש ורוח? אז בפעם האחרונה כנשיא, אבל אני בטוח שלא בפעם האחרונה כאזרח וכאדם, אני מודה לכם מעומק הלב על הדרך היפה, דרך האמצע, שצעדנו בה יחד ומאחל לכולנו לימוד נעים ופורה."

אל הבית הרשמי בשכונת טלביה בירושלים צפוי להיכנס כבר בימים הקרובים הנשיא הנבחר יצחק בוז'י הרצוג, אשר לו ייחוס רבני מפואר. בתור הנכד של הרב הראשי יצחק הלוי הרצוג, יש לקוות כי ימשיך במפעל לימוד התנ"ך. 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן