והוא לפני סיום: הנשיא ריבלין בביקור פרידה בארצות הברית

ראובן ריבלין עורך בימים אלו ביקור רשמי ואחרון בארצות הברית, במהלכו נפגש עם הנשיא ביידן, מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש וכן גם עם נציגי הקהילה היהודית בניו יורק. אל הביקור התלוותה אמו של חלל צה"ל הדר גולדין

חדשות כיפה חדשות כיפה 29/06/21 22:36 יט בתמוז התשפא

והוא לפני סיום: הנשיא ריבלין בביקור פרידה בארצות הברית
צילום: חיים צח / לע"מ

הנשיא העשירי של מדינת ישראל צפוי לסיים את תפקידו בעוד שבוע, אך לפני שיעזוב את הבית הרשמי בשכונת טלביה לטובת הנשיא הנבחר יצחק בוז'י הרצוג, הוא נפרד מידידיו הבכירים שמעבר לים. 

ביום ראשון האחרון המריא ריבלין בליווי צוותו האישי לניו יורק, וכבר באותו יום נפגש עם נציגי הקהילה היהודית בעיר. בפתח דבריו התייחס הנשיא לאסון במיאמי ולדאגה הכבדה לחייהם של מאות הנעדרים בקריסת מגדל הדירות בעיר. "אחיי ואחיותיי, לפני שאתחיל בדבריי ברצוני לשלוח תפילות, את תפילותינו העמוקות ביותר, לקהילה היהודית בפלורידה ולכל המשפחות שאיבדו את יקיריהן בטרגדיה האיומה שהתרחשה לפני כמה ימים. אנו מתפללים היום להחלמתם המלאה של כל הפצועים באסון הנורא הזה." בהמשך נאומו נפרד הנשיא מבכירי הקהילה והודה להם על השותפות רבת השנים. "גם אם מרחק יבשות מפריד בנינו, גם אם אנו מחזיקים באידיאולוגיה שונה או בדרך חשיבה אחרת, אנחנו משפחה."

צילום: חיים צח/לע"מ

ביום שני נפגש ריבלין עם נשיא ארצות הברית גו ביידן בבית הלבן. בפגישה השתתפו: סגנית מזכיר המדינה וונדי שרמן, היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן, המתאם למזרח התיכון ולצפון אמריקה, בארט מק'גרק, היועץ הבכיר למזרח התיכון וצפון אפריקה וג'ולי שוויאר היועצת האחראית על ענייני ישראל והפלשתינים. ריבלין העניק לנשיא ביידן מטבע מתקופת המרד היהודי הראשון נגד רומא. זהו העתק של מטבע עברי, שהוטבע בירושלים תחת מצור הרומאים הזהה למטבע המקורי. בצדו האחד של המטבע משורטטים שלושה חצאי רימונים והכיתוב "ירושלים הקדושה". בתו של הנשיא, ענת, המלווה אותו בנסיעתו, העניקה לבני הזוג ביידן זוג ספלים שהכינה עבורם הקרמיקאית הישראלית עירית בירן, יוצרת מקומית משדה ורבורג, שיוצרת כלי קרמיקה אישיים ומסוגננים בעבודת יד מסורתית על האובניים. ענת סיפרה שהיצירה המקומית יקרה מאוד ללב המשפחה וכי היא שמחה על ההזדמנות לחשוף את הזוג ביידן אל הכישרונות האומנותיים היחודיים שפועלים בישראל. 

שני הנשיאים שוחחו ארוכות על המחויבות לחיזוק היחסים בין המדינות, "המחויבות שלי לישראל ידועה וחקוקה בסלע. כולל מחויבות בלתי ניתנת לערעור להגנה העצמית של ישראל. אני יכול לומר שאיראן לעולם לא תקבל נשק גרעיני במשמרת שלי". 

צילום: חיים צח / לע"מ

"אין לישראל חברה ובת ברית גדולה יותר מארצות הברית. אתם חברינו הטובים ביותר והקשרים בין אזרחי שתי המדינות מבוססים על ההבנה שאנו חולקים ערכים משותפים - דמוקרטיה וליברליזם", הצהיר ריבלין.  

 

לאחר הפגישה עם בייד, נועד הנשיא עם חברי קונגרס דמוקרטים ורפובליקאים במפגש שהובילה יו״ר בית הנבחרים ננסי פלוסי, אשר בירכה את ריבלין ואמרה: "התמיכה בישראל בקונגרס הייתה מאז ומעולם דו מפלגתית, כפי שקיוות, וכך יוסיף להיות, בגלל הערכים שאנו חולקים, והדאגות הביטחוניות המשותפות לנו. גם כעת ממתינים לפגוש אותך- נבחרים משתי המפלגות". 

 "לישראל אין חברה טובה יותר מארה"ב. כחברים יש בינינו מחלוקות מפעם לפעם, אבל זה לעולם לא יסכן את הידידות בינינו. המשימה המשותפת שלנו חוצה את גבולות המפלגות השונות, גם כשההנהגה מתחלפת המחויבות בינינו רק מתחזקת. אני יודע שביטחונם ורווחתם של הציבור בישראל ושל יהודי ארה"ב מאוד קרובים ללבך. תודה לך על כך ולממשל האמריקאי והעם כולו", אמר ריבלין. 

צילום: חיים צח / לע"מ

היום (ג') נפגש הנשיא היוצא עם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש במטה האו"ם בניו יורק. אל הפגישה הצטרפה לאה גולדין, אמו של חלל צה"ל הדר גולדין ז"ל, אשר גופתו מוחזקת בידי חמאס לאה שוחחה עם המזכ״ל על הצורך לפעול להשבת בנה גם באמצעות מסרים נחרצים של המוסדות הבינלאומיים אל חמאס. בפגישתם הדגיש הנשיא בפני מזכ"ל האו"ם שהטייה נגד ישראל במוסדות האו"ם חייבת להיפסק. "האזור שלנו במזרח התיכון זקוק לבניית אמון בין העמים. שלום בין ישראל לפלסטינים לעולם לא יושג באמצעות החלטות אנטי-ישראליות או ועדות חקירה". באשר למצב בעזה, קבע הנשיא כי "כל הסדר חייב לכלול בתוכו את השבת חיילינו ואזרחינו השבויים, ומוחזקים בידי ארגון הטרור חמאס". 

צילום: חיים צח / לע"מ