מתן כהנא חוזר בו: "טעיתי בדברים שאמרתי"

השר לשירותי הצטער על דברים שאמר במליאת הכנסת לפני כשבועיים, כי במשך 73 היהדות היא גורם משסה ומפלג, "עמדתי כאן על הבימה הזו וטעיתי", עוד הוא אמר: "בציבור החרדי אני רואה אחים ושותפים לדרך"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 05/07/21 19:08 כה בתמוז התשפא

מתן כהנא חוזר בו: "טעיתי בדברים שאמרתי"
השר כהנא במליאת הכנסת, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

השר לשירותי דת, מתן כהנא, הגיב היום (ב') במליאת הכנסת להצעת אי אמון שהגישו הסיעות החרדיות. במהלך דבריו חבר בו כהנא מדברים שאמר לפני כשבועיים מעל אותה בימה.

"לפני שבועיים עמדתי כאן על הבימה הזו וטעיתי. אמרתי משפט, שבצדק, רבים פרשו אותו הפוך ממה שהתכוונתי. משפט שפגע בעובדי מועצות דתיות שעושים עבודת קודש באספקת שירותי דת לאזרחי מדינת ישראל ומקדשים במעשיהם שם שמים".

כהנא הזכיר את דבריו: "אמרתי שלצערי, במשך 73 שנה היהדות היא גורם מפלג ומשסה, בעוד מה שהתכוונתי לומר זה שלצער כולנו המתח בין דת למדינה הוא גורם מפלג ומשסה. אני מאמין בכל ליבי שהיהדות היא הדבק שמחבר אותנו כעם".

"בימנו, הרבה ישראלים נפגשים עם היהדות בפעם הראשונה ולעיתים גם היחידה, בממשק עם המשרד לשרותי הדת והרבנות. לפעמים לקראת שמחה גדולה של הקמת בית בישראל, ולעיתים לא עלינו בעת פירוקו ובעת פטירת בני משפחה. אני שמח להגיד שבמפגש שלי עם עובדי המשרד ושלוחותיו השונות ועם עובדי המועצות הדתיות אני רואה עובדים מסורים שמבינים היטב את גודל האחריות המונחת על כתפיהם ופועלים מתוך רצון עז לקדש שם שמים".

השר כהנא אמר כי לצערו התדמית הציבורית של תחום שירותי הדת רחוקה מאוד מפועלם של אאנשים אלה. "מתוך רצון לחזק את זהותה היהודית של מדינת ישראל, ומתוך רצון לשפר את שירותי הדת", הודיע כהנא, "בכוונתי לפעול לרפורמות בתחום הכשרות והגיור. רפורמות נחוצות שישפרו את תחום הכשרות ויסייעו בבלימת מגמת ההתבוללות שנובעת מכך שיש בינינו כחצי מיליון אזרחים ישראלים, רובם מזרע ישראל, המשרתים איתנו, לומדים איתנו, עובדים איתנו ורוצים, או לפחות רצו, גם להיות יהודים כמונו".

"כיהודי שומר תורה ומצוות אני מתייחס לכל שינוי במנגנוני שירותי הדת בחרדת קודש ומתוך כוונה אחת ויחידה. שיפור המצב הקיים וחיזוק זהותה היהודית של המדינה".

לסיום, קרא כהנא לחבריו מהסיעות החרדיות כי הוא רואה בהם שותפים: "אמרתי זאת בעבר. בציבור החרדי אני רואה אחים ושותפים לדרך. לא על הכל אנחנו מסכימים, אבל אני מביט בהערכה על מסירותכם ללימוד התורה, על עולם החסד והנתינה שלכם, ועל המחירים שהם משלמים על כך. יש הרואים בציבור החרדי בעיה. אני חושב שהשתלבות הציבור החרדי בכל תחומי החיים במדינת ישראל, תוך שימור אורח חייהם הוא פוטנציאל הצמיחה של מדינת ישראל ואני תפילה שכך יהיה. מדינת ישראל זקוקה לציבור החרדי". 

ח"כ מעוז: "כעת מצופה שיתנצל על הטעות הגדולה - הקמת ממשלת כל אזרחיה"

יו"ר מפלגת נעם, וחבר סיעת הציונות הדתית, ח"כ אבי מעוז, הגיב להתנצלות של השר כהנא על דוכן הכנסת היום. "אני שמח לראות שהשר כהנא חזר בו מטעותו והתנצל על אמירה שאמר במליאת הכנסת, כעת מצופה מהשר כהנא, להתנצל ולחזור בו מהטעות הגדולה של הקמת ממשלת כל אזרחיה, וקידום רפורמות שיפגעו בזהות היהודית של המדינה."

מעוז הוסיף" "כהנא, עוד לא מאוחר, עצור את הממשלה הרעה הזו, בכל רגע אתה יכול להתעשת ולחזור בך מלתת יד לרמיסת היהדות, הפגיעה בביטחון ומהונאת הציבור."

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן