כהנא: "אהיה גאה אם הבן שלי יתחתן עם גיורת מהצבא"

האופוזיציה כשלה בהגשת שתי הצעות אי אמון לממשלה החדשה. השר לשירותי דת תקף בתגובה את המפלגות החרדיות: "73 שנה שהיהדות הפכה לגורם של קיטוב ופילוג בעם ישראל"

חדשות כיפה חדשות כיפה 21/06/21 20:24 יא בתמוז התשפא

כהנא: "אהיה גאה אם הבן שלי יתחתן עם גיורת מהצבא"
צילום: Yonatan Sindel/Flash90

שתי הצעות אי האמון לממשלת בנט-לפיד שהעלו סיעות האופוזיציה במליאה היום נדחו ברוב של 60 מול 46 ו59 מול 50. סיעת הליכוד ניסתה להפיל את הממשלה החדשה בטיעון כי "ממשלה שהוקמה בשקר ובהונאת הציבור ואין לה מנדט מהציבור" והמפלגות החרדיות ניסו בטיעון על "כוונת הממשלה למחוק את זהותה היהודית של המדינה". 

השר לשירותי דת ומספר שלוש ברשימת ימינה, מתן כהנא, הגיב על הניסיון הכושל של האופוזיצה. "73 שנה אתם מנצחים בהרבה קרבות קטנים אבל מפסידים בענק מערכה על דמותה היהודית של מדינת ישראל. 73 שנה של הכל או כלום הביאה לשחיקה בזהותה היהודית של מדינת ישראל".

"73 שנה אתם מתנהגים כמו רבי זכריה בן אבקולס, שהגמרא מספרת עליו שענוותנותו והסירוב שלו לפשרות שונות הביא לחורבן בית המקדש. השיטה שלכם היא הכל או כלום. מלחמת חורמה על כל סעיף וסעיף. מבחנתכם אתם נלחמים על כל דבר בכל הכוח, לא מוכנים לבדוק שום דבר אחר או לנסות להגיע להסכמות".

השר פירט את נושאי היסוד שבהם הוא מתכון לטפל מתוקף תפקידו במשרד לשירותי דת. "בואו נדבר על נישואין, צעירים רבים בורחים מנישואין ברבנות. מחקר שערך המשרד לשירותי דת  בשנת 2019 מלמד שבשלוש שנים שלפני המחקר ירד מס' הזוגות שמתחתנים דרך הרבנות ב 6 אחוז".

באשר לכשרות, טען כהנא כי החרדים שולטים כבר שנים ארוכות במערך הכשרות אבל לא מסתמכים עליו: "כולם יודעים שאם אחד מכם יישב במסעדה בכשרות הרבנות הוא לא יהיה מוכן להכניס לפה אפילו כוס מים. ממה אתם מפחדים? שפתאום יהיה פה מערך כשרות יעיל? שאנשים יתחילו לאכול כשר במסעדות שבכשרות הרבנות?".

השר העלה גם את סוגיית הגיור הנפיצה, והבטיח כי במשמרת שלו רבני ערים יוכלו לערוך גיורים:
"אנחנו יודעים מה אתם חושבים על גיור הרבנות הראשית. אחד מכם צעק בפאנל שהשתתפתי בו, "חיילת שהתגיירה בצבא - שיקסע. לשבת שבעה על מי שמתחתן איתה. אנחנו נחזיר עטרה ליושנה ורבני ערים יוכלו לגייר. אני אהיה גאה אם הבן שלי יתחתן עם מי שהתגיירה בגיור צבאי ואראה בזה חלק מקיבוץ הגלויות של עם ישראל".

באשר לשבת, האשים השר כהנא את החרדים בכך שלא נערכו התאמות מאז ימי הסטטוס קוו. "דמיינו לעצמכם שהיינו מקבלים לפני 20 שנה את אמנת גביזון מדן. הם הציעו שלא יהיה מסחר בשבת.
האם מצב השבת של מדינת ישראל הייתה יותר טוב או פחות טוב. ודאי שיותר טוב. אז לאן הובילה הדרך שלכם? האם בגלל הפגנות שלכם יש פחות מסחר בשבת במדינת ישראל? האם מלחמת החורמה שניהלתם עד עכשיו הועילה או לא? ממש לא. היום בשבת של מדינת ישראל יש מסחר ויש המון חילולי שבת".

השר כהנא סיים את דבריו באמירה של שינוי: "בממשלה הקרובה בעז"ה היהדות תהפוך להיות גורם מאחד ולא מקטב. נקדש שם שמיים, נרבה יהדות ונעשה את זה בהבנה ובהסכמה רחבה".