ישיבת הממשלה התפזרה ללא החלטות | גלנט: "פתיחת הלימודים עלולה להתעכב"

ישיבת הממשלה התכנסה לדיון על מתווה החזרה למוסדות החינוך אך התפזרה ללא החלטות. משרד הבריאות הזהיר מפני עליה גבוהה בתחלואת הקורונה והחזרה ללימודים כלל לא בטוחה. שר החינוך פנה להורים: "מצטער ומתנצל על זה"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 08/02/21 01:50 כו בשבט התשפא

ישיבת הממשלה התפזרה ללא החלטות | גלנט: "פתיחת הלימודים עלולה להתעכב"
שר החינוך יואב גלנט, צילום: Marc Israel Sellem/POOL

פתיחת הלימודים ביום שלישי מוטלת בספק. ארבע שעות לאחר שהחלה, התפזרה ישיבת הממשלה שהתכנסה אתמול בערב (א'), ללא החלטות. כבר כעת נראה כי חזרת התלמידים למוסדות החינוך ביום שלישי, כלל לא בטוחה, לאחר שמומחי משרד הבריאות שלקחו חלק בישיבה, המליצו לשרים להימנע מפתיחת מערכת החינוך באזורים הכתומים והאדומים והצביעו על סיכון משמעותי. החלטה אמורה  להתקבל בישיבת הממשלה מחר לקראת הערב.

במוצאי שבת, בדיון ההכנה לקראת ישיבת הממשלה, שניהל ראש הממשלה בנימין נתניהו, בהשתתפות שרי הבריאות, החינוך והאוצר, ההסכמה המקורית היתה על חזרה ללימודים בערים הירוקות והצהובות כשגני הילדים, כיתות א'-ד' וכיתות י"א-י"ב, ישובו לפעילות. בערים הכתומות והאדומות הגנים ייפתחו בקפסולות של חצאי כיתות, וכיתות א'-ד' וי"א-י"ב ילמדו רק באוויר הפתוח, במתכונת של 'יום כן יום לא', ובהתאם להחלטת משרד הבריאות. 

שר החינוך יואב גלנט, פנה להורים לאחר שהסתיימה ישיבת הממשלה, ואמר: "אני יודע שמאוד לא קל כשאין לימודים למעלה מחודש. ישיבת הממשלה הופסקה ממש עכשיו בחצות. הדבר הראשון ששמתי לנגד עיני וציינתי אותו זו החשיבות של שמירת בריאותם של התלמידים. בשבילם, בשביל ההורים, בשביל כל המערכת. כמובן גם את מניעת התחלואה. את הנושא הזה נשים בראש העדיפות, עם המוטציה הבריטית הדבר הולך ונהיה יותר קשה. חייבים לחסן את כולם, ובמקרה הזה כל מה שנדרש". 

מדבריו של גלנט, ניתן להבין כי מערכת החינוך עלולה שלא להיפתח ביום שלישי: "עלול להיות שזה יעכב גם את פתיחת הלימודים. אני מצטער ומתנצל על זה, אני מבין את מצבכם. יותר חשוב במצב הזה שלא יהיו חולים ושנתגבר על המחלה הקשה הזו ולאחר מכן נוכל לעשות כל מה שצריך". 

במהלך ישיבת הממשלה אמר נתניהו: "אנחנו עדיין בעיצומו של מרוץ צמוד בין מבצע החיסונים שלנו "חוזרים לחיים" לבין התפשטות המוטציה הבריטית שמתפשטת בארץ כמו בכל העולם. היעד שלנו הוא לחסן 95% בקרב בני ובנות 50 ומעלה. אנחנו רוצים לעשות זאת בזמן הקצר ביותר, שבועיים-שלושה. אנחנו רצים בכל הכוח כדי לבצע זאת".

"במקביל", המשיך נתניהו, "התחלנו הבוקר את השלב הראשון של היציאה המדורגת מהסגר, עם ביטול מספר מגבלות. ההקלה בסגר אינה אומרת שהעלייה בתחלואה מאחורינו. להיפך, היא לא מאחורינו. היא עדיין קיימת במלוא עוצמתה. אסור לנו להיכנס לשאננות, אסור לנו לפעול בחוסר אחריות. אחרת התחלואה פשוט תעלה, תגבה מחירים עצומים, גם בחיים – הרבה מאוד אנשים שיקפחו את חייהם, וגם בחולים קשים, דבר שיביא לקריסת מערכת הבריאות".

"אני מבקש מכולם לפעול באחריות, גם סביב השולחן הזה וגם מכל אזרחי ישראל. יש להמשיך ולהקפיד על הכללים. הכלל הראשון, הכי פשוט, גם אם התחסנתם, הוא להמשיך לעטות מסכות. הכלל השני – לכו להתחסן. מי שמעל גיל 50 מיד, וגם הצעירים מיד. רק בדרך הזאת אנחנו נוכל לעצור את התפשטות המגפה".

על מערכת החינוך אמר ראש הממשלה: "אנחנו נדון היום בממשלה בהצעות לגבי פתיחת מערכת החינוך. אנחנו נשמע את בכירי משרדי הבריאות והחינוך כדי לקבל החלטה זהירה ומושכלת, החלטה שמצד אחד תאפשר את תחילת הפעלת החינוך בגיל הרך, אבל מצד שני תצמצם את הסכנה של הדבקה המונית שעלולה לגבות קורבנות רבים נוספים. אנחנו נבחן את צעדינו לפי האיזון בין החיסונים לבין התחלואה ונקבל החלטות בהתאם. אנחנו חייבים לפעול באחריות. כולנו מצפים לקבלת החלטות כאלה והציבור מצפה זאת מאיתנו גם כן".

שר הביטחון בני גנץ, התייחס בישיבה להסרת המגבלות הבוקר, ואמר: "אני שמח על הפתיחה האחראית שביצענו הבוקר ואני חושב שצריך להמשיך לפתוח אבל באחריות. בעניין הזה אני חושב שאנחנו יכולים למצוא את השפה המשותפת הנדרשת בדגש על החינוך לגיל הרך, שאפשר להתחיל להתקדם איתו ולהקל על המשפחות מבלי לקחת על עצמנו סיכונים מאוד גדולים ואני מקווה שהדברים יעלו בישיבה ברוח הדברים האלו". 

"אני קורא לאנשים להתחסן, זה המפתח להמשך היכולת שלנו לפתוח את המשק בתווים סגולים מחמירים ובתווים ירוקים במעלה הדרך במקומות בהם זה מתאפשר. אין לי בכלל ספק שנוכל להגיע למצב שבו מלונות, מוזיאונים וחדרי כושר יכולים להיפתח בתנאי תו ירוק, כי אלו מקומות שיש בהם שליטה על מי שנכנס, אבל בשביל זה צריך שאנשים ילכו להתחסן. חשוב מאוד שכל מי שמשרת ציבור - מורים, רופאים, סגלים רפואיים, סוחרים - שנמצאים באינטראקציות עם קהל אחר, יתחסן מהר ככל האפשר".

ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות ד"ר שרון אלרעי-פרייס הזהירה מפתיחת מערכת החינוך: "אנחנו מוטרדים מפתיחת חינוך באזורים כתומים ואדומים עם תחלואה גבוהה. לפני הסגר היו התפרצויות בבתי ספר, ילד אחד חולה ועשרות היו איתו. לא רק בבתי ספר. התפרצויות משמעויות. הסיפור של תחלואת הילדים מטריד אותנו. אנחנו לא רוצים להשאיר את הילדים בבית, אבל הסיכון בערים האדומות והאדומות הוא משמעותי". 

שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר כי "הבעיה שלי היא לא עם מה שפתחנו הבוקר, אלא עם מה שנפתח בהמשך", והתכוון לפתיחת מערכת החינוך. "צריך לקחת בחשבון שני דברים - אם פותחים משהו במערכת החינוך אסור לפתוח שום דבר נוסף בשבועיים הבאים". אדלשטיין הוסיף: "אי אפשר להתקדם ללא שיתוף פעולה עם הציבור. הציבור משתף פעולה הרבה יותר טוב אם יש סגר".