"איים תיירותיים": החוק אושר סופית במליאת הכנסת

‏לאחר שאושר בוועדה, חוק "האיים הירוקים" המכריז על אילת וים המלח כאזורים ירוקים, עבר פה אחד בקריאה שניה ושלישית במליאת הכנסת. תושבי האזור יחויבו בבדיקות קורונה, רק אחת לשבוע במקום כל 72 שעות, כפי שנקבע בנוסח הקודם

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 11/11/20 22:30 כד בחשון התשפא

"איים תיירותיים": החוק אושר סופית במליאת הכנסת
אילת, צילום: shutterstock

מתווה "איים תיירותים" שיאפשר לההחזיר את התיירות לעיר אילת ולים המלח אושר הלילה (ד') במליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית. מוקדם יותר אושר החוק בוועדת חוק, חוקה ומשפט, לאחר שבתחילת השבוע עוררה הצעת החוק מהומה גדולה במליאת הכנסת, מהומה שהובילה למשיכת ההצעה על ידי שר הבריאות יולי אדלשטיין. הצעת החוק של ח"כ איתן גינזבורג מכחול לבן, וקבוצת חברי כנסת, אושרה בתמיכת 26 חברי כנסת ללא נמנעים וללא התנגדות.

הצעת החוק קובעת כי הממשלה תוכל להכריז רק על אילת ואזור ים המלח כ"איי תיירות" ולא על אזורים נוספים כפי שהוצעה בהצעה המקורית שנדחתה ביום שני. הממשלה נענתה לדרישת ועדת חוקה והיא תחויב לשקול הקלות שיאפשרו פתיחת מסעדות, אטרקציות ועסקי תיירות במקום פתיחתם של מלונות בלבד. תושבי האזור, העובדים בו וחריגים נוספים הנכנסים לעיר, יחויבו בבדיקות רק אחת לשבוע במקום כל 72 שעות כפי שנקבע בנוסח הקודם, ויוכלו לעשות זאת גם כבדיקות מידיות בחינם במחסום הכניסה.

בזמן ההצבעה: אדלשטיין משך את הצעת החוק, והמלונות באילת וים המלח לא ייפתחו

נזכיר כי לפני יומיים התרחשה דרמה גדולה במליאת הכנסת. הסתייגות שר הבריאות על הצעת החוק לא התקבלה, ובעקבות כך הודיע השר: "אני מבקש בשם הממשלה להודיע כי על פי תקנון הכנסת, אנחנו חוזרים בנו מהצעת החוק ומושכים אותה". ההסתייגות היתה שלא לאפשר לערים נוספות מלבד אילת וים המלח, להיכלל ברשימת הערים של ה"איי תיירות". משלא התקבלה ההסתייגות משך שר הבריאות את הצעת החוק.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "המשמעות הישירה של ההגבלה האוסרת על תושבי ישראל להגיע לעיר אילת, היא אבטלה של כ-22,000 תושבים המהווים שיעור של כ-80%. הנזק הכלכלי והחברתי לעיר עלול להיות בלתי הפיך, אם לא יימצא פתרון לאפשר את הפעילות התיירותית בעיר בצורה בטוחה ולאורך זמן".

צילום: shutterstock

 

יו"ר ועדת חוקה ח"כ יעקב אשר הציג את ההצעה, אמר: "הצעת החוק שעלתה במליאה לפני יומיים היא הצעה טובה יותר. ההצעה הזו היא פרי של פשרה שנעשתה כדי לא למשוך את הצעת החוק פעם נוספת. האשימו אותי ואת חבריי שעיכבנו את העניין משיקולים פוליטיים ולא כך, עיכבנו כי רצינו תשובות. החלטנו לאשר את החוק מתוך תקווה שהממשלה תדע להתארגן".

שרת התיירות אורית פרקש הכהן ברכה אל אישור החוק: "החוק הזה שעובר היום אכן חזר למתכונת המאוזנת בין שיקולי הבריאות, התיירות והכלכלה. כפי שהיה צריך להיות. החוק נותן מענה לעשרות אלפי ישראלים בתקופה מורכבת. זה לגיטימי שהממשלה תגיד גם לכנסת שאם אנחנו מרגישים שעובר חוק שפורם את העקרונות הבריאותיים שאנחנו מחויבים להם, אנחנו מושכים אותו. אני שמחה שהענייניות ניצחה את הפוליטיקה".

על אף אישור החוק, שר הבריאות יולי אדלשטיין, עדיין לא נרגע ממה שהתחולל במליאה לפני יומיים: "יש לי הרבה מה לומר על מה שהתרחש כאן ביומיים האחרונים אבל אני לא רוצה להרבות מחלוקת בישראל. במשך שנים יעצתי לחברי כנסת חדשים שנבחרו מה לעשות ומה לא חלק קיבלו את עצותיי וחלק לא, אבל מעולם לא לימדתי חברי כנסת לשקר, לא חשוב מה הוויכוח. 

"אני רוצה לפנות לתושבי אילת, סוף טוב הכל טוב. החוק הזה נועד להציל את אילת, על הדרך הצלחנו לעזור גם לאזור המלונות בים המלח. אני שמח שכל הניסיונות להלביש על החוק הזה נושאים נוספים לא הצליחו. אני שמח שבסופו של דבר התגברנו על המכשולים והכשלים".