משרד המשפטים ניסה להפיל את חוק הדיינים של ח"כ שטבון, השר אריאל הגיש ערר

החוק, הקובע את מספר התקנים הנחוצים לכל אזור, מבקש למנוע את המצב כיום בו 90 דיינים בלבד מטפלים בלמעלה מ-84 אלף תיקים חדשים מדי שנה

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 09/11/14 09:20 טז בחשון התשעה

משרד המשפטים ניסה להפיל את חוק הדיינים של ח"כ שטבון, השר אריאל הגיש ערר
פלאש 90, צילום: פלאש 90

ועדת השרים לענייני חקיקה דנה היום (א') ב- "חוק הדיינים" של ח"כ יוני שטבון, המבקש להקל משמעותית את העומס המוטל על כתפי הדיינים. על פי החוק החדש, שרת המשפטים בהסכמת נשיא בית הדין הגדול תקבע את מספר התקנים הנחוצים עבור כל אזור ועיר במדינה ביחס לגודל האוכלוסייה בתחומי שיפוט בית הדין הרבני. תיקון זה, מבקש למנוע מצבים של חוסרים בהרכבי הדיינים ויקל משמעותית בעומס הבלתי סביר המוטל על הדיינים.כתוצאה, יובטח שירות יעיל והוגן לאזרחי ישראל הפונים לבתי הדין הרבניים. יצוין, כי אל ח"כ שטבון, הצטרפו גם חברי הכנסת שולי מועלם (הבית היהודי),יעקב אשר (יהדות התורה) ופנינה תמנו שטה (יש עתיד). עוד יצוין, כי ההצעה נתמכת על ידי הרבנים הראשיים הרב יצחק יוסף, המשמש גם כנשיא בית הדין הגדול, והרב דוד לאו. במהלך הדיון, ביקש משרד המשפטים לסכל את החוק אלא שהשר אורי אריאל הגיש ערר והחוק יובא להחלטת ממשלה.

יוזם החוק, ח"כ שטבון: "לא אוותר על החוק, אמשיך לקדמו ואדאג שיאושר בישיבת הממשלה. זה חוק צודק מאין כמותו, בתי הדין הפכו לשק חבטות ולמטרת ניגוח. חבל מאוד שבמקום לעצור את המגמה, משרד המשפטים מתעקש להמשיך אותה. ניפגש בישיבת הממשלה, ברור לי ששם ייעשה צדק. הדיינים מתמודדים עם משימה כמעט בלתי אפשרית. אי אפשר לבוא בטענות לבתי הדין הרבניים, כאשר לא מעמידים בפני הדיינים את הכלים המינימאליים להתמודדות. שוב, אני תקווה וביטחון שהצדק ייעשה בישיבת הממשלה. חשוב לזכור שבסופו של דבר בתי הדין הם נקודת המפגש של עם ישראל כולו - דתיים כמסורתיים, חרדים כחילונים. זהו תיקון צודק, שיותר משיקל על הדיינים יקל על המוני העם המבקשים שירותי דת בישראל".

יוזכר כי, במחקר שהזמין ח"כ שטבון ממרכז המחקר והמידע של הכנסת, נשקפת תמונת מצב עגומה מאוד של עומס בלתי סביר המוטל על כתפי הדיינים בישראל. מסתבר כי בשנים האחרונות נפתחים בבתי הדין הרבניים למעלה מ- 84,000תיקים חדשים מידי שנה. עוד עולה כי כל דיין מטפל בלמעלה מ-900 תיקים חדשים בשנה,זאת לבד מהתיקים שטיפולם מתפרש על פני כמה שנים.

מהמחקר יוצא כי ישנו פער בין תקני הדיינים לדיינים המשמשים בפועל, כאשר אף שהתקן דורש 99 דיינים, ב-2013 כיהנו הלכה למעשה רק 90 דיינים. פער זה מוסבר בפרישתם של דיינים ובעיכוב איוש התקנים הקיימים.החוסר בדיינים מקשה על מילוי הרכבים באופן קבוע ומוביל למעבר של דיינים במהלך ימות השבוע מבית דין אחד למשנהו בכדי למלא את ההרכבים החסרים. ברור כי,החוסר בדיינים גורם גם לעיכוב בפסקי דין והחלטות מטעם בתי הדין הרבניים. מציאות זו נדמית כמשימה כמעט בלתי אפשרית, ומשוועת לפתרון.