מחו נגד הריסת בית הכנסת וצפויים לעונש מאסר של 20 שנה

נערים שהפגינו נגד הריסת בית הכנסת חסמו הבעירו צמיגים וחסמו נתיבים במסגרת מחאתם. כעת הפרקליטות מגישה נגדם כתב אישום חמור שעונשו מגיע עד כדי 20 שנות מאסר

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 19/11/15 11:58 ז בכסלו התשעו

מחו נגד הריסת בית הכנסת וצפויים לעונש מאסר של 20 שנה
דוברות משטרת ישראל, צילום: דוברות משטרת ישראל

נערים שחסמו בשבוע שעבר כביש בכניסה לגבעת זאב במחאה על הריסת בית הכנסת, הואשמו בסיכון חיי אדם ומעצרם הוארך. לטענת המשטרה הנערים הבעירו צמיגי מכוניות בכניסה ליישוב, ולכן מדובר ב"סיכון חיי אדם בנתיב תחבורה ציבורית" שעל פי הגדרת החוק, העונש על מעשה זה הוא מאסר בכלא עד 20 שנה.

אביו של אחד הקטינים העצורים סיפר לכיפה, "בוודאי שהם לא רצו לסכן חיי אדם. בית המשפט החליט שהם מסוכנים לציבור ולכן, לא מוכנים לוותר להם". עוד הוסיף האב כי "לאף אחד מהילדים הללו אין עבר פלילי, הם נקיים לחלוטין ולא ברור לנו למה הם מופקרים בשטח". כשנשאל על ידינו האם ידע שבנו ישתתף בהפגנה מסוג זה, אמר האב כי "ידענו שהוא הולך לבית הכנסת ללמוד ולהתפלל, הוא ביקש והסכמנו ולכן לא הבנו איך זה יכול להיות שהוא עצור".

לדבריו של האב, המשטרה עצרה את בנו ולקחה את מכשיר הנייד שברשותו, והקטין לא יכל ליצור קשר עם משפחתו. מה שגרם להורים לדווח על כך שהוא נעדר "ניסינו לברר דרך המשטרה איפה הוא ובהתחלה חשבנו שהוא נעדר או אפילו חטוף". בהפגנה נעצרו 6 נערים, שלושה מהם בגירים בני 18 והשאר קטינים. אף אחד מהעצורים אינו תושב גבעת זאב. "אנחנו גרים בקדומים בכלל. אני עדיין לא מבין איך מבוגרים שהיו באזור לא לקחו אחריות על הבלגן שהיה שם. כנראה הנוער קצת הגזים. לדעתי הפוליטיקאים צריכים לקחת אחריות במקרה הזה".

כאמור כתב האישום מייחס לעצורים עבירה של סיכון חיי אדם בנתיב תחבורה, אשר עונשה מגיע לכדי 20 שנה. אתמול האריך שופט בית המשפט המחוזי בירושלים ארנון דראל את מעצרם בשבועיים נוספים עד לקבלת תסקיר שירות מבחן בעניינם, על אף שהם נעדרי עבר פלילי ומדובר במעצרם הראשון.

בארגון חוננו המייצג את העצורים, מביעים ביקורת על הפרקליטות בשל סעיף האישום החמור המיוחס לעצורים, ואומרים כי מדובר בהתנהלות המזכירה את ימי "תכנית ההתנתקות" בה על כל הפגנה או חסימת כביש ביקשה הפרקליטות לעצור מפגינים קטינים עד לתום ההליכים. הערב תתקיים הפגנה מול ביתה של שרת המשפטים, בדרישה לשחרר את העצורים.

בתוך כך, הערב תתקיים הפגה מול ביתה של שרת המשפטים איילת שקד כמי שאמונה על הפרקליטות שהגישה את כתב האישום. "אנו כואבים, כועסים ופגועים מההתנהלות כלפי ילדינו" נכתב בלשון ההודעה. "בכל מאבק אחר שנגמר בהסכמות מבטלים את ההליכים הפליליים. אנו קוראים לציבור להגיע להפגנה מול ביתה של מי שאחראית על הפרקליטות, שרת המשפטים איילת שקד".