מה זכותך כחייל דתי?

מותר לחייל דתי לא לצאת לנופש פלוגתי יחד עם בנות? האם דתיים חייבים לשרת גם בפלוגה מעורבת? עו"ד אבי פינרסקי משיב

חדשות כיפה עו"ד אבי פינרסקי 07/08/14 17:38 יא באב התשעד

צה"ל מורכב ממשרתים, גברים ונשים, המנהלים אורח חיים דתי. חיילים וחיילות המנהלים אורח חיים דתי הן אוכלוסיה גדולה המשרתת בכל תפקיד אפשרי, לרבות תפקידי לחימה ומהווים את עמוד התווך של צה"ל. עם זאת, אין לכחד כי לעיתים השירות הצבאי והתנאים בו מקשים בצורה ניכרת על המנהלים אורח חיים דתי. הצבא הכיר בכך ולמעשה עושה מאמץ כדי להקל על המשרתים המנהלים אורח חיים כזה.

פקודת המטכל המסדירה את שילובן של אוכלוסיות מיוחדות בצה"ל, לרבות חיילים המנהלים אורח חיים דתי היא פקודת מטכ"ל 33.0207, פקודת "השילוב הראוי" ובמאמר זה אביא את עיקרי הזכויות לפי פקודה זו, כדי ליצור מודעות לזכויות אלו וגם את המנגנונים אשר אמונים על הפיקוח על הפקודה כמו גם הכתובת לתלונות על הפרת הפקודה. הפקודה כוללת זכויות שלא תמיד מודעים להן, וחבל.

חלק מהזכויות המרכזיות לפי הפקודה הן:

  1. חל איסור לפגוע בחייל על רקע אמונתו הדתית.

  2. חל איסור לחייב חייל לשרת ביחידה לוחמת מעורבת בה משרתים לוחמים ולוחמות.

  3. מפקדים יהיו ערים לנוכחותם של חיילים בעלי אורח דתי ביחידתם ויתחשבו ברגשותיהם בכל סוג של פעילות.

  4. טרם זימון נופש או פעילות פנאי באכ"א (אגף כוח אדם) חובה על המפקדים לברר בקרב פקודיהם האם קיימת מניעה מהשתתפות חיילים המנהלים אורח חיים דתי.

  5. לחיילים המנהלים אורח חיים דתי יש זכות להשתחרר מפעילות פנאי או נופש הנוגדת את אורח חייהם ואמונתם. חשוב להדגיש, אין להעסיק חייל אשר השתחרר מפעילות פנאי נוכח כך כי היא נוגדת את אורח חייו או אמונתו הדתית, בשמירות או תורנויות אחרות!

  6. בטרם תחילת הכשרה או מסגרת שירות יבררו המפקדים אם יש מניעה לחלק מהחיילים לשרת במסגרת שאינה "מגדרית", כלומר מסגרת המשלבת חיילים וחיילות. הצבא יעשה מאמץ, אם הדבר אפשרי נוכח כמות המשתתפים, ליצור מסגרות מגדריות בהן כל המשרתים בני אותו מין, לרבות המפקד - וזאת אם יש חיילים המבקשים מסגרת כזו.

  7. חיילים המנהלים אורח חיים דתי יכולים לבקש שלא להישאר ביחידות עם בני המין השני, לרבות במשימות, שמירות ותורנויות.

  8. במתקני הספורט ובבריכות ביחידות פתוחות יש להקצות שעתיים שבועיות שייוחדו למשתמשים בני אותו המין בלבד במתקן.

השירות בצבא הוא חובה, אך זוהי גם זכות בסיסית וחוקית כי הצבא יתאים את עצמו, במידת האפשר לחיילים המשרתים בו ומנהלים אורח חיים דתי.

בכל יחידה יש גורם האמור לאכוף את כללי השילוב הראוי וזכויותיהם של החיילים, ואל תהססו לפנות אליו. אל תהססו גם להפנות את המפקד לפקודה אם הוא אינו מודע לזכויות המפורטות בה.

באם לא מצאתם אוזן קשבת ביחידה הרי שהינכם יכולים לפנות לראש אגף כוח אדם, לקצין פניות הציבור ולנציב קבילות החיילים.

עו"ד אבי פינרסקי הוא עורך דין יוצא הסנגוריה הצבאית אשר עוסק בתחום המשפט הצבאי

המאמר לא יכול להחליף ייעוץ משפטי פרטני