ליברלים VS שמרנים

מלחמות בתוך המגזרים הן דבר שבשגרה בישראל ומסתבר שגם בארצות הברית מתנהלת מלחמה רבנית בין מחנות ליברליים ושמרנים. נטעאל בנדל יצא לבדוק מה קורה מעבר לים. כתבה ראשונה בסדרה

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 04/01/14 19:52 ג בשבט התשעד

ליברלים VS שמרנים

למרות שכמחצית מהיהודים בעולם אינם חיים בישראל ושמאות אלפים רבים של דתיים לאומיים חיים מעבר לים, בין היתר בקהילות הענק בארצות הברית, במגזר הדתי, ואולי גם בכלל, כמעט ולא מדברים עליהם. בזמן שאותנו מעסיקות סוגיות כמו פרשת הרב אלון וגיוס בנות דתיות לצה"ל, את הדתיים שמעבר לים מעסיקות סוגיות אחרות ולעיתים דומות. אחר קהילות הדתיים בחוץ לארץ נעקוב בסדרת הכתבות "דתיים מעבר לים".

בדומה לפילוג שבין ישיבת מרכז הרב לישיבת הר המור או בין מחנה הרבנים השמרנים בציונות הדתית לבין הליברלים, בשנים האחרונות חווה הקהילה הדתית לאומית בארה"ב טלטלה של ממש במתחים בין מחנות הרבנים. 'הישיבה יוניברסיטי', נושאת הדגל של האורתודוכסיה המודרנית בארה"ב החלה בשנים האחרונות לפנות ימינה בשמרנותה והישיבה שמתיימרת למלא את מקומה ההיסטורי היא ישיבת 'חובבי תורה' הליברלית שהקמתה הביאה ללא מעט חיכוכים ומחלוקות.

לאחר שנפטר הרב יוסף דב סולובייצ'יק, ראש 'ישיבה יוניברסיטי', החלו להתגלות חילוקי דעות בין תלמידיו בנושאים רבים. הגורם המאחד בין הפלגים השונים הלך לעולמו והרבנים מן המחנה הליברלי החלו לעזוב אט אט את הישיבה, דבר שאפשר לרבנים מן המחנה השמרני לקבל את מושכות המוסד התורני המפואר בארה"ב. אחד הרבנים הליברלים המפורסמים שבחרו לעלות לישראל הוא הרב שלמה ריסקין, רב המועצה המקומית אפרת ומייסד מוסדות "אור תורה סטון", אליו הצטרפו כ-195 מקהילתו שבניו יורק. לא מעט מן הרבנים הליברלים שעזבו, לישראל או למוסדות אחרים בארה"ב, גילו כי למעשה הדלת ננעלה מאחוריהם והישיבה שהייתה בעברה סמל הליברליות הדתית הפכה שמרנית וערכה סינון קפדני לרבנים המלמדים בה. רבנים איתם שוחחנו הצביעו על הרב אהרון ליכטנשטיין, תלמידו של הרב סולובייצ'יק וראש ישיבת 'הר עציון', כדמות הרבנית האחרונה המקובלת גם על הליברלים וגם השמרנים, אך כשהגורם שעשוי לאחד את רבני ארה"ב נמצא בכלל בישראל, העתיד לא נראה אופטימי כל כך.

רבה בקהילה אורתודוקסית

לפני 14 שנה, ב-1999, זיהה הרב אבי וייס כי הרבנות הליברלית בארה"ב נחלשת וכמעט נעלמת והחליט לשנות את כיוונה של הקהילה היהודית הענפה בארצות הברית כשהקים את ישיבת 'חובבי תורה'. "במהלך העשורים האחרונים קהילות יהודיות באמריקה מתמודדות עם אורתודוקסיה שהפכה צרה", נכתב באתר ישיבת חובבי התורה. "בערים רבות אין אפילו בית כנסת אחד של האורתודוקסיה המודרנית הפתוחה. בקמפוסים ישנם רבנים מודרניים אך מעט מהם אורתודוקסים". מאז מדי שנה מכשירה הישיבה עשרות רבנים בשנה שיוצאים להנהגת קהילות בארצות הברית. סביר להניח שסיכויים של רב שהוכשר בבית מדרשה של 'חובבי תורה' להתקבל ללמד ב'ישיבה יוניברסיטי' לא רבים.

מהרגע שהרבנים הליברלים החלו להתחזק, החלו גם המחלוקות השונות לצוף ולעלות. מחלוקות כמו יחס אל זרמים אחרים ביהדות, אל הומואים ולסביות, היחס אל מדינת ישראל, לתרבות, ללימודים אקדמאיים וסוגיות נוספות. כך למשל יחסה של ה'ישיבה יוניברסיטי' ללימודי חו"ל השתנה עם השנים והשקפתו של הרב סולובייצ'יק כי לכל רב צריך להיות דוקטורט כבר אינה מקובלת כפי שהיה בעבר בישיבה. בשנים האחרונות ישנה מערכת יחסים מורכבת גם בתוך הישיבה עצמה, בין 'כולל רבינו יצחק אלחנן', לבין האוניברסיטה בראשותו של עו"ד ריצ'רד ג'ואל ובנשיאות הרב ד"ר נורמן לאם.

הסוגיה שהרעישה אולי יותר מהכל את הקהילה בארצות הברית היא סביב מעמד האישה בקהילה. עשר שנים אחר שהקים את 'חובבי תורה' הסמיך הרב וייס את תלמידתו, שרה הורביץ, לתואר החדש 'מהר"ת' - 'מנהיגה הלכתית רוחנית תורנית". והיא קיבלה את הנהגתה של קהילה יהודית בניו יורק כך שבפועל קהילה אורתודוקסית הונהגה הלכתית על ידי רבה אורתודוקסית, כך שבעקבות המינוי זכה הרב וייס לביקורות חריפות מצד המחנה הרבני השמרן. התייחסות לפעילותו זו קיבל הרב וייס בכנס ארגון הרבנים RCA המזוהה עם הרבנים השמרנים, שם אמנם קיבלו ברגשות מעורבים את קיומה של אישה כמנהיגת קהילה אך בד בבד הרבנים גינו בתוקף מתן תואר או הסמכה רבנית לאישה.

בנוסף, סוגיה זו גרמה לפרישתו של וייס מארגון הרבנים הגדול RCA ולהצטרפותו לארגון הרבנים האורתודוקסי ליברלי IRF המתחרה בארגון השמרני, כשאת ההבדלים בין הרבנים ניתן לראות במראה חיצוני, באופן שאינו גורף כמובן, החל מחליפות מעונבות וכיפות שחורות של השמרנים והעדר זקנים וכיפות סרוגות אצל הליברלים. הפילוג בין מחנות הרבנים מגיע גם אל מחנות הקיץ הפופולאריים של הנוער היהודי אמריקאי ואף אל בחירת הישיבות אליהם ישלחו ההורים את ילדיהם בישראל. אל ישיבות כמו מעלה גלבוע והר עציון יגיעו מן המחנה הליברלי ואילו אל ישיבות כמו כרם ביבנה למשל יגיעו מן המחנה השמרן.

למרות היריבות הבולטת, ישנן סוגיות שמחנות הרבנים מצאו עצמם משתפים פעולה. כך למשל גם הליברלים וגם השמרנים הביעו תמיכה במועמדותו של הרב דוד סתיו לתפקיד הרב הראשי. נשיא ה-RCA , הרב שמואל גולדין וכן הרב אריה מטנקין שיגרו מכתב תמיכה ברב סתיו ואך גינו את הרב עובדיה יוסף זצ"ל על דבריו הקשים כנגד הרב סתיו. עוד סוגיה, מפתיעה אף יותר, היא נייר העמדה שפרסמו ה-RCA יחד עם ישיבת 'חובבי תורה' ב-2010 בנוגע למדיניות אחידה בסוגיה ההומו-לסבית. כך למשל הסכימו ארגוני הרבנים כי אין לעודד טיפולי המרה, אין לעודד נישואין לאישה אך יש לעודד קבלתו של ההומו לקהילה ותוך כך להתנגד לנישואין או קיום יחסים חד מיניים.

בדומה למגזר הדתי לאומי בישראל, גם אחיו האמריקאי חווה פילוגים שונים ומחלוקות על רקע סוגיות ליבה יהודיות והלכתיות רבות. מאמרים הלכתיים פולמוסיים וארגוני רבנים מתחרים משותפים לקהילה הישראלית והאמריקאית ולעיתים אף הסוגיות עצמם זהות אלא שעולם המושגים והמציאות בה הקהילות חיות שונה לגמרי. 'הדוס' שלנו ו'הפרום' שלהם, לא נראים אותו הדבר וגם לא תמיד יחלקו דעות משותפות. לא בטוח האם יסתובב הגלגל ומחנה הליברלים יוביל את קהילות ארצות הברית או שמא יותיר את המושכות לאחיו השמרני. מה שבטוח הוא שבאמריקה כמו בישראל, מחלוקות הרבנים יוסיפו לא מעט דיונים תורניים חשובים, שלעיתים יתנהלו ברוח טובה ולעיתים קצת פחות.

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il