חוק ההסדרה עבר ברוב של 58 בעד, 52 נגד

אחרי מתח ומשבר קואליציוני חוק ההסדרה עבר בקריאה טרומית. במטה עמונה מברכים: "הריבון במדינת ישראל קבע היום ברוב קולות ברור כי עמונה צריכה להישאר במקומה"

חדשות כיפה אביטל טרקיאלטאוב 16/11/16 14:18 טו בחשון התשעז

חוק ההסדרה עבר ברוב של 58 בעד, 52 נגד
אביטל טרקיאלאטוב, צילום: אביטל טרקיאלאטוב

אחרי מערכת לחצים על סיעת "כולנו" ומה שנראה היה כמסלול ישיר למשבר קואליציוני, חוק ההסדרה עבר במליאת הכנסת ברוב של 58 חברי כנסת תומכים אל מול 52 מתנגדים.

מטה המאבק עמונה בירך על התוצאות ואמר: "ממשלת ישראל וכנסת ישראל עשו היום צעד משמעותי בדרך להשארת עמונה במקומה לנצח ולהסדרת כלל ההתיישבות ביהודה ושומרון. הריבון במדינת ישראל קבע היום ברוב קולות ברור כי עמונה צריכה להישאר במקומה ואנו מצפים ומאמינים כי גם בית המשפט יכבד את ההכרעה הדמוקרטית של העם בישראל ואת החלטות נבחריו. נמשיך לפעול עד להסרה סופית של חרב הפינוי המונף על היישוב".

גורמים בליכוד מסרו ל'כיפה' מוקדם יותר היום כי ההערכות הן ששר האוצר ויו"ר מפלגת "כולנו", משה כחלון, לא יורה לחברי מפלגתו להתנגד לחוק וחושש כי פינוי עמונה יירשם על שמו. כחלון, כפי הנראה, לא היה חפץ בפינוי עמונה ברקורד הפוליטי שלו.

ח"כ אילת שקד אמרה בהצגת החוק במליאה: "הצעת חוק ההסדרה היא הזדמנות טובה לדבר על צביעות של מחנה השמאל. יש לאנשי השמאל מומחיות מיוחדת להביט על המציאות בעיניים סלקטיביות ולנדוד מעמדה לעמדה. מה זה לנדוד? לקפץ".

"אנשי השמאל מצליחים לשכנע את עצמם שאין ואין בלתם, אנשי זכויות האדם ואנשי האור. הגיע הזמן לנפץ את התדמית הזו. בראשית השמאל היו אדוני הארץ, בן גוריון הכריז על הקמת המדינה, תנועת העבודה הייתה פעם תנועה מפוארת שבנתה את הארץ בין היתר, באמצעות הפקעת אדמות פרטיות. אני יודעת שאתם מעדיפים להדחיק אבל הייתם שותפים גם לבניית יהודה ושומרון וחבל עזה".

(צילום: אביטל טרקיאלטאוב)

איילת שקד במליאת הכנס

ח"כ יואב קיש, אמר טרם ההצבעה במליאה כי החוק מכונה "חוק עוקף בג"ץ" אך לא זאת הייתה כוונת המחוקקים. "הבית הזה הוא בית המחוקקים, הוא קובע המדיניות והוא שנבחר על ידי כל העם. דווקא הצורך לכבד את החלטות בג"ץ מחייב אותנו לחוקק את חוק ההסדרה, מהסיבה הפשוטה שאנחנו חייבים לייצר בהירות משפטית סביב נושא הקרקעות ביהודה ושומרון בדיוק כמו שקיימת בהירות משפטית סביב נושא הקרקעות במדינת ישראל. הבית הזה יקבע ויחליט, בתי המשפט כולל בג"ץ יהיו כפופים לחוקים שהבית הזה יחוקק".

"החוק הזה צודק, הוא מסדיר בצורה הכי טובה את אותם מקרים שבהם קרקע בתכנון ממשלתי ובתום לב יועדה להקמת יישוב. כאשר עברו שנים רבות ויש עוררין על ההחלטה הזו, יש אפשרות במקומות האלה להפעיל נוהל של הפקעת קרקעות בפיצוי הולם, בין אם בקרקע חלופית בין אם בכסף, כולל דמי שימוש".

(צילום: אביטל טרקיאלטאוב)

ח"כ בצלאל סמוטריץ אמר במליאה כי "אחת הטענות שנשמעות נגד החוק היא שהחוק פוגע בבית המשפט העליון. אני רוצה לומר את ההפך הגמור. החוק הזה נשען ומתבסס חד משמעית על כיבוד פסק הדין של בית המשפט. הוא נשען על הכרה בכך שבית המשפט הוא הפרשן המוסמך של החוק. בית המשפט קבע שעל פי הפרשנות שלו עמונה איננה חוקית ולא ניתן להסדיר אותה. אני חושב שהפסיקה היא לא נכונה, זה ממש לא התוצאה המשפטית המתבקשת".

"יש לי כבוד והערכה עצומים ליועץ המשפטי לממשלה" אמר ח"כ סמוטריץ'. "הוא איש מקצוע שעושה את מלאכתו נאמנה. משפט הוא אחד הדברים הרחוקים ביותר ממדעים. אין כמעט פסק דין שאין בו דעת מיעוט. יש ויכוח האם הממשלה כפופה ליועץ או לא. את הצעת החוק הזו הכנתי עם משפטנים אני סמוך ובטוח שהוא חוקתי, שהוא יעמוד במבחן בג"ץ. דעתי ודעתם של אותם מומחים שאיתם נועצתי לגיטימית לא פחות מדעתו של היועץ. החוק נכון, מוסרי, נכון ומתבקש, אנחנו נעביר אותו בשלוש קריאות בשבועיים שלושה הקרובים".