הרב שרלו על גזר דינו של הרב פינטו: יש להחמיר בענישתם של אישי ציבור

הרב יובל שרלו מתייחס למשפטו של הרב פינטו וטוען כי יש להימנע מעסקאות טיעון עם אישי ציבור: "יש להחיל על רבנים אמות מידה מחמירות כאישי ציבור"

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 05/01/16 12:48 כד בטבת התשעו

הרב שרלו על גזר דינו של הרב פינטו: יש להחמיר בענישתם של אישי ציבור
יחצ, צילום: יחצ

"ברגע שאדם הוא נציג ציבור העברות שלו הן לא אישיות אלא ציבוריות ולכן אני קורא לפרקליטות להפסיק עם עסקאות טיעון במשפטים של אנשי ציבור. משפט הרב פינטו שוב מוכיח שהשחיתות משתלמת ו'עולה' רק שמונה חודשים", אומר ל'כיפה' הרב יובל שרלו ומוסיף, "הדברים נכונים מאותה סיבה שבעבר כתבתי ב'כיפה' שלאיש ציבור אין את זכות השתיקה כי הוא חייב על פי התורה לתת דין וחשבון לציבור על הצלחותיו או פשעיו כפי שלמדנו ממשה רבנו בפרשת פקודי".

הרב שרלו טוען, כי למעמד ציבורי יש שני צדדים, המעמד החיובי כאשר הכל כשורה אך גם חלק מהעניין זה וויתור מראש על זכות השתיקה בשל העובדה שלמשפט שלו יש לו משמעות לציבור. "הציבור צריך לדעת את מה שאירע ומה התרחש ועל הפרקליטות להימנע מעסקאות טיעון זולת כאשר יש רצון להגן על הנפגעים, כמו במקרים של תקיפה גופנית שיש למנוע מהנפגעים לעמוד ולהיחקר על דוכן העדים ואז ניתן להגיע להסכמים כאלו", אומר הרב שרלו.

לשאלה מדוע הרב פינטו נחשב כאיש ציבור הרי הוא אדם פרטי שלא נבחר לתפקיד עונה הרב שרלו כי אכן יש צורך להגדיר בצורה ברורה יותר מהו איש ציבור, "אתה לא יכול לאחוז את החבל בשתי קצותיו, יש אדמו"רים ורבנים שיש להם לדוגמא יחס מיוחד בנתב"ג של הגעה עד למטוס מבלי לעבור את בידוק הדרכונים, אי אפשר לומר שאתה איש ציבור רק לצורך ההטבות".

הרב שרלו הוסיף כי "שאלה זו עלתה בפורום תקנה לא אחת, האם רב נקרא בעל סמכות. לכאורה מבחינה פורמלית לא כי מי שבא להתייעץ עם הרב לכאורה אינו מחויב לו ואינו תחת סמכותו, אך אנחנו טענו שהוא בהחלט בעל סמכות והוא נחשב כאיש ציבור. השבוע הוגשה הצעת החוק לשנות את זה כדי שגם מבחינה חוקית רב יחשב כבעל סמכות ולדעתי גם בתחום עסקאות הטיעון צריך להגיע להגדרה פחות פורמלית של איש ציבור ולהחיל על רבנים אמות מידה מחמירות יותר", אומר הרב שרלו.

גם במישור העונשים הרב שרלו סבור שיש להחמיר את עונשיהם של אישי ציבור, "צריך להחמיר עליהם כי הפשיעה שלהם היא לא רק במישור האישי הפרטי, היא פשיעה ציבורית וכמובן שישנו גם המישור הדתי עם שאלת חילול השם שמחמירה כאשר מדובר באיש ציבור" אומר הרב ומוסיף כי "איש ציבור רשאי לזכויות והגנה כשהוא בסדר, התורה אמרה בניגוד למה שמקובל היום, לתת לו הגנה "ונשיא בעמך לא תאור", אך מאידך משעה שהוא פושע ובעיקר כשהפשיעה שלו היא ציבורית כשהוא עוסק בשחיתות ומשחית את המרחב הציבורי עונשו צריך להיות גדול יותר".

בנוגע לסוגיה האם צריך לקרוא לאישיות תורנית שהורשעה בתואר "הרב", עונה הרב שרלו כי על אף שהנטייה היא להוריד את התואר רב יש להימנע מכך, "כיוון שזה יכול לשמש כחרב פיפיות לאנשים שרוצים לפגוע ברבנים וטוענים כי "הוא לא רב", כלומר, מהרגע שיש יכולת להסיר את התואר "רב" זה יכול לשמש בצורה מכוערת על ידי אנשים רעים ולכן אני מציע לא להשתמש בכלי הזה. למרות שקשה מאד לקרוא לאיש שחטא ועווה - רב".